Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda kakelugn, spjällets roll?  (läst 8487 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Elda kakelugn, spjällets roll?
« skrivet: 24 nov-14 kl 13:34 »
Vi har en ackumulerande ugn, en kakelugn alltså i modern tappning, av märket uunisepät. Vi har alltid haft spjället helt öppet, vi stänger aldrig det faktiskt för det sitter ganska högt uppe ovanför kaminen, jag som är 188cm når det inte utan hjälp av en stol, och skorstenen har ju "tak" så jag har inte tänkt det är nån big deal... Kaminen har också ett eget spjäll på sidan som jag brukar stänga när den inte används, men det är bara ett on/off spjäll.

Hursomhelst så jag började fundera att det brinner ju alltid väldigt friskt i spisen när man väl får igång elden, jag undrar ifall vi borde stänga spjället lite för att det inte ska brinna så snabbt och så att kakelugnen bättre ska ta till sig värmen från rökgaserna?

Instruktionerna för vår kamin säger annars 3kg max per gång och 3ggr eldning om dagen max, mera ska man inte elda. Hur ofta brukar ni elda och vilka mängder?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-14 kl 13:39 »
En "traditionell" kakelugn gör man en ordenlig brasa i, när sedan elden falnat så skall spjället stängas så att värmen bevaras. Den är alltså inte alls avsedd för kontinuerlig eldning som t ex en vedspis:

http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Uppv%C3%A4rmning/Ved/Kakelugn/Hur_man_eldar_i_kakelugn

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-14 kl 17:41 »
När det tagit sig ordentligt, så det börjar flåsa och skångra i luckorna, så stänger man spjället till det brinner lagom fort. Annars blir det bara dålig värme och kass förbränning. Fast det får inte strypas så det pyreldas!
På en gammal kakelugn kan det behöva stängas ner till hälften, beroende på ved, kakelugn, skorsten och kombinationen mellan dessa.
Dragluckorna ska oftast vara öppna, men det är inte heller en fast sanning. I vissa fall kanske en ska vara öppen och i vissa fall ingen, när det gäller gamla ugnar, med otäta luckor.
Beroende på ved och väder, kan man inte heller ha det likadant alltid, i de flesta eldstäder.
Man får lära känna sitt eget system. Lyssna och titta på elden och titta på röken utomhus. Syns den inte utan bara ändrar synen igenom (vad det nu heter), så är det riktigt bra.
Svart ska det vara noll av, förutom precis när man tänt fyr.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #3 skrivet: 20 dec-14 kl 20:10 »
Så här gör jag:
När jag tänder så är spjället öppet max så klart. När det väl tagit sig och brinner så det "dånar" brukar jag stänga spjället till hälften så det lugnar ner sig lite. Stänger man för mycket börjar det lukta rök.
 Sen när askan precis slutat glöda brukar jag dra igen spjället helt så ugnen håller sig varm. På så sätt funkar den som ett stort element. Är oftast ljummen även när man kliver upp nästa dag.
 Faran med att dra igen spjället är ju att det inte får finnas någon glöd kvar. Vi har rätt stort otätt hus me öppen planlösning, men att dra igen spjället med glöd kvar i ett litet sovrum är väl inte att rekommendera.


mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #4 skrivet: 20 dec-14 kl 22:58 »
Vad tror ni om att tömma ut askan ur eldstaden när man anser att glöden är borta? Då borde man väl kunna dra igen spjället och ändå sova lugnt? Jag vet att jag läst om att göra så någonstans, men hittar inte var nu. Kanske tjänar man lite värme på det sättet om man annars hade väntat lite extra länge för att vara på den säkra sidan att inga otrevliga rökgaser bildas.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #5 skrivet: 20 dec-14 kl 23:06 »
Är askan utbränd och utan glöd, så är den utan glöd. Bara att dra igen, annars drar ju värmen ut kvickt.

Är man säker på sin sak, så kan man stänga helt med glöd kvar också. Och vill man ha kvick uppvärmning av rummet i det läget, så låt luckorna vara öppna. Det fullkomligt sprutar ut värme.

Rekommenderar dock inte det till någon alls över internätet. Under inga omständigheter. Men det går som sagt att göra så.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #6 skrivet: 20 dec-14 kl 23:15 »
Nej visst, är den utan glöd så är den ju det. Problemet är, för mig i alla fall   ;) , att vara säker på att det verkligen inte är någon fara att dra igen spjället. Vi har en nyligen omsatt rörspis i det rum som vi och barnet sover och jag är inte säker på att jag kommer våga stänga spjället helt och sedan gå och lägga oss. Då lät det lockande att tömma ut askan när elden falnat och sedan stänga spjället.
Det borde väl fungera och helst utan att man går miste om så mycket i uppvärmning? Jag har inte eldat i kakelugn/rörspis innan så jag känner mig lite osäker, och harig, över rökgaser.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #7 skrivet: 20 dec-14 kl 23:36 »
Men om du rotar runt i askan och ser att det inte är glöd, eller kolbitar där, som det inte ska vara, så är det lugnt att stänga.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #8 skrivet: 21 dec-14 kl 00:21 »
Ok, du har säkert rätt Pentti. Jag vet att jag är lite nojig kring det här, men det ger sig kanske när vi kommit igång med eldningen.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #9 skrivet: 21 dec-14 kl 00:30 »
Jag vet att jag är lite nojig kring det här, men det ger sig kanske när vi kommit igång med eldningen.

Ja, det gör det säkert :)

PantaRei

  • Gäst
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #10 skrivet: 21 dec-14 kl 09:37 »
Ok, du har säkert rätt Pentti. Jag vet att jag är lite nojig kring det här, men det ger sig kanske när vi kommit igång med eldningen.
Det finns kolmono/dioxidvarnare, ser ut och låter som en brandvarnare. Även om man är aldrig så van eldare kan det vara en vettig investering, speciellt om man eldar i sovrummet.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #11 skrivet: 21 dec-14 kl 11:22 »
Jag tänker att man aldrig ska lägga sig med fyr i vilket fall.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #12 skrivet: 21 dec-14 kl 16:08 »
Det finns kolmono/dioxidvarnare, ser ut och låter som en brandvarnare. Även om man är aldrig så van eldare kan det vara en vettig investering, speciellt om man eldar i sovrummet.

Ja, min man pratade om att han tyckte vi skulle skaffa det och det kan väl vara en bra grej att kolla upp i alla fall.

Pigge Kott

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #13 skrivet: 14 jan-15 kl 16:51 »
Hur kraftigt det ska brinna brukar man normalt reglera med draget (alltså hur mycket luft som tillförs elden). Har din kakelugn inget dragreglage? Stänger du spjället för mycket finns risk att det ryker in eller att tunga rökgaser som kolmonoxid letar sig ut andra vägar, t. ex genom luckorna. Kolmonoxid kan även uppstå om du har för lite drag, alltså om draget är stängt eller lufttillförseln är fylld med aska. Det är en färglös och luktlös gas som redan i ganska små koncentrationer verkar sövande och på sikt kvävande eftersom kroppen "hellre" tar upp den än syre. Kolmonoxid uppstår vid ofullständig förbränning, och i synnerhet om elden får för lite syre. Var försiktig med att snåla på drag och spjäll, men fullt öppet behöver draget inte vara efter att elden har tagit sig ordentligt - då eldar man för kråkorna. Eftesom det verkar som om du har en modern eldstad borde det finnas instruktioner till den.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #14 skrivet: 22 jan-15 kl 19:46 »
Har hört man ska reglera med spjället, bland annat på detta forum, och låta draget ta det som det vill ha. Finns inget riktigt drag här heller, några luckor under som kan öppnas och stängas, verkar inte göra så stor skillnad, bara det finns den minsta glipa verkar veden få allt syre den vill ha, systemet är inte så tätt.

En sak jag undrar över är hur mycket man kan elda dessa spisar. Manualen säger 3ggr per dag och 3kg i gången. Flera människor har ställt sig frågande till detta och tycker vi borde kunna elda mera och oftare, en sade det var väl bara för den första tiden när kaminen bränns in. Men manualen säger det den säger och vad har jag att sätta emot?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda kakelugn, spjällets roll?
« Svar #15 skrivet: 24 jan-15 kl 09:58 »
Kollade manualen igår och det var lite knaglig svenska tycker jag.

Det står "Man får elda högst tre omgångar ved per eldning och dag." ... "Eldstadens vikt ca 1250–1450 kg 3 x 3 kg"

Någon har tolkat detta som 3ggr per eldning och 3ggr per dag, så 27kg per dag max. Låter mycket tycker jag. Frågade säljare och svenska var nog inte hans bästa språk för han flummade till det lika mycket. Men jag hittade en annan bit som säger max 1kg ved per 100kg vikt och vår spis är 1245kg så 12kg max.

Till sist tyckte han väl jag var lite dum och sade att fyll spisen halvfull 2ggr om dagen om man eldar från kallt, och sedan 1ggr per dag. Halvfullt är väl 5-6kg. Inte mycket ved men det ska räcka menas det och mera är onödigt. Hur står sig detta mot traditionella kakelugnar, vad brukar dom väga annars?

Sen när spisen är 10-20 år kan det eldas mera sade han också.

Manualen nämde också endast man ska ha spjället uppe och sen stänga när glöden slocknat, istället nämde det en tändningsspjäll som finns på sidan som är där för att elden ska starta, sen ska det stängas. Denna hade vi glömt i öppet läge så vi har eldat lite för kråkorna, känns lite dumt men jag hade gått och funderat på varför spisen hade två spjäll, tänkte kanske det var gjort för folk som inte hade skorstensspjäll...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 11 användare (2 dolda)
javill, xaelanar, Tomas Skogstjärn, tranberga, von tratt, långfot, Esajanne, LimJans, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser