Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cidern har slutat bubbla!???  (läst 5980 gånger)

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
Cidern har slutat bubbla!???
« skrivet: 13 okt-14 kl 16:14 »
Hej,

Pressade 20 liter must på ett musteri. Pastöriserade. Fyllde en jäsdunk med vattenlås. Tillsatte ciderjäst. Det började jäsa med bra fräs.
Nu är det bara fem dagar sedan det började jäsa och det har avstannat! Hur kan detta komma sig?
Inte kan väl allt socker redan jäst bort?
Dunken står i köket så jag gissar att det är ca 22 grader varmt. Min tanke var att låta jäsningen komma igång ordentligt i en vecka för att sedan köra ned den i källaren, 12-15 grader, där den fick jäsa i lugn o ro i någon månad eller så.

Vad kan det bero på att den slutat jäsa?

jr:son

  • Gäst
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #1 skrivet: 13 okt-14 kl 21:54 »
Cidern har nog jäst färdig helt enkelt,
inget att undra över efter 5 dagar vid 22 grader.
Om man har tar man en hydrometer (kostar 50 spänn) för att mäta potentiella alkoholhalten innan jäsning
och sen när jäsningen har lugnat ner sig till nästan ingenting.
Då kan man räkna ut det mera exakt.

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #2 skrivet: 13 okt-14 kl 21:56 »
Öste i mer socker = mer bubbel.
När jag provsmakade så var det inte mycket sötma så därav sockerbeslutet. Nu bubblar det igen! :)

jr:son

  • Gäst
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #3 skrivet: 13 okt-14 kl 22:00 »
Öste i mer socker = mer bubbel.
När jag provsmakade så var det inte mycket sötma så därav sockerbeslutet. Nu bubblar det igen! :)
Jaså, det ska bli likör...

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #4 skrivet: 14 okt-14 kl 15:49 »
Sockret jäser ju bort och blir alkohol. Det är så det funkar, visste du inte det.
Mer socker = starkare cider, upp till sissådär 12-14% så jästen dör.
Min cider på friska vinteräpplen kan inte ha fått många procent innan sockret tog slut...

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #5 skrivet: 14 okt-14 kl 18:09 »
Ta turbojäst nästa gång med en 5-6 kilo socker.Turbojästen tål högre alkoholhalt och så går det mycket fortare! Annars får man ju vänta tills den gröne löser av !

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #6 skrivet: 14 okt-14 kl 18:31 »
håller med, skippa musten nästa gång.
8kg socker och super turbo jäst 18% på 7 dagar :P

jr:son

  • Gäst
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #7 skrivet: 14 okt-14 kl 19:11 »
Sockret jäser ju bort och blir alkohol. Det är så det funkar, visste du inte det.
Nej, det visste jag absolut inte, tack att jag fick lära mig något nyttigt av dig, store mästaren  :P

Men varför du skriver "cider" i rubriken, fattar jag inte,
när det egentligen handlar om mäsk till hembränningen?

Cider har mellan 5-7%, och den jäser kallt och länge, inte vid 22 grader.
Det är så det funkar, visste du inte det?

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #8 skrivet: 14 okt-14 kl 22:28 »
Cider som görs på frukt med låg sockerhalt får låg alkoholhalt. Beror på vilka äpplen man har och hur man hanterat dem innan de pressats. Jag körde på färskplockad vinterfrukt = hög syra och låg sockerhalt. Då måste man tillsätta lite socker. Visst skall det jäsa svalt, min tanke var att låta jäsningen komma igång ordentligt innan jag bar ned dunken i källaren. Nu tog ju sockret slut på väldigt kort tid, jag trodde det skulle jäsa i ett par veckor i alla fall. Men jag är ju nybörjare, första gången jag försöker mig på cider.

Varför kalla det mäsk? Varför denna otrevliga ton på ett annars sympatiskt forum. De flesta här hjälps åt och supportar varandra. Troll göre sig icke besvär...

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #9 skrivet: 21 dec-14 kl 10:18 »
Är bara strunta i tråkiga kommentarer. Cider är tokroligt göra själv men kan ge otroligt olika resultat beroende på små skillnader. Du skulle nog haft den från början vid en betydligt lägre temp då jäst är obetydligt mindre aktiv ner till 14 grader ca. Sen så påverkas en massa andra delar av jästens förbränningsprodukter som ger smakskillnader vid högre temp.
Själv har jag provat sida vid sida med vildjäst, ciderjäst alejäst och champanjejäst. Efter det skulle jag aldrig mer sätta till jäst alls, det blev absolut bäst med bara vildjästen som finns i/på äpplena själva. Den var mindre snabb och gav mycket godare cider.
Sist så borde du nog ha en rätt stor del kart/vildäpplen i då svenska äpplen har för lite fenoler, man får mer av ett äppelvin av dom.

Ps utan att tillsätta ett sk jäststopp kan du aldrig tippa i mer socker och få sötma, jästen kommer bara förbränna det med förr eller senare och cidern bli torr, ändå tills alkoholen är på över 10-12% (som du skrev ovan)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Cidern har slutat bubbla!???
« Svar #10 skrivet: 10 apr-15 kl 09:31 »
Varför ska cider jäsa på lägre temperatur? Blir det bättre smak? Jag har aldrig provat men köpte grejer igår så jag kan sätta igång när jag vill nu :)

Ändring: Jag läste i den klistrade tråden om jäst. Så nu vet jag :) Temperaturen påverkar smaken och indirekt lagringsbehovet. Följ anvisningarna på paketet. Det ska jag nog kunna klara :) Får bli i lägre delen av temperaturspannet för min cider och så får jag klura lite på mjöden som redan bubblar. Kanske vill ha den lite svalare.

Tack för den klistrade tråden!
« Senast ändrad: 10 apr-15 kl 09:40 av Svart »
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 3 användare
von tratt, lövås, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser