Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen  (läst 8448 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« skrivet: 16 nov-16 kl 15:38 »
Tänkte jag skulle tillverka mig en pelletskorg till en vedspis så man kan tända en sådan korg och gå ut ett tag utan att den brinner ut helt och hållet. Vad skall man ha för material till en sådan pelletskorg? jag gick och funderade på vad jag tror heter sträckmetall som används till grillgaller osv vad kostar sådant nät? Eller har ni några andra ideer på materiel?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #1 skrivet: 16 nov-16 kl 16:31 »
Hur skall den fungera?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #2 skrivet: 16 nov-16 kl 16:45 »
Jag har provat en sån här:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90239002/

i "öppna spisen" funkade sådär, brann helt ut men inte mycket värma var det, funkade som "sist på dan före natta" på glöden, men inte till att värma upp med/starta med.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #3 skrivet: 16 nov-16 kl 17:53 »
Kommer inte ihåg måtten just nu men ca 30cm lång ca 10cm hög och sedan tror jag det var 13 cm bred som skulle gå in utan att trilskas något, det är altså inte en kamin som jag tänkte ha den i utan en vedspis i köket vet inte vad det är för märke på spisen. så det var därför jag tänkte fixa en en egen korg till spisen. Jag känner till att dom brinner ut på en gång om man inte sköter draget perfekt och det tar sin lilla tid att lära sig att sköta draget även i en kamin, i början när jag eldade i en pelletskorg så brann det ju ut på max en timme medans på slutet så tände jag den runt 23:00 på kvällen innan jag la mig i sängen och på morgonen runt klockan 05:00 så var kaminen varm vedspisen kommer ju inte att vara speciellt varm på morgonen eftersom det blir mindre volym av pellets å därmed så brinner det ju ut fortare men det kommer ju brinna ett bra tag i alla fall tänker jag
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #4 skrivet: 16 nov-16 kl 18:43 »
Den kommer ju inte att ge mera energi jämfört med ved, tvärt om. Möjligen kan man sprida ut det så att de brinner längre. Men det kan man ju också åstadkomma genom att elda med murken ved!

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #5 skrivet: 16 nov-16 kl 19:20 »
Ja visst kan man det Kurt man kan elda med blöt pellets också då brinner det riktigt länge........ Jag VET hur varm kaminen var på morgonen när jag åkte iväg till jobbet och ja det tar LÅNG tid att få draget rätt i kaminen så att det inte slocknar eller brinner för fort och jag vet ju att kaminen var kall på morgonen när jag vaknade och hade eldat ved och det draget fick jag aldrig ordning på så att det brann så länge att kaminen var varm när jag vaknade och det var oberoende om det var gran björk eller tall eller rentav ek,  lite fisjummet var det på morgonen när jag testade stenkol men då får man ju byta eldfsta stenar i parti och minut eftersom dom spricker av värmen från stenkol jag har även testat att elda torv utan något bra resultat mycket aska blev det i alla fall av torven  ;D
SÅÅÅ vad rekomenderar du för material Kurt för det var ju det tråden handlade om från början och inte hur bra eller dåligt det funkar enligt dig.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #6 skrivet: 16 nov-16 kl 19:34 »
 Varför inte elda briketter/loggs de brukar vara skapliga i pris på biltema öob och liknande butiker.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #7 skrivet: 16 nov-16 kl 20:12 »
Du kan säkert finna något korgliknande av plast, det kommer ju ändå inte bli så varmt att plasten smälter.

 

ca

  • Inlägg: 248
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #8 skrivet: 16 nov-16 kl 20:56 »
Det ligger mycket i det som kurt säger. Hur många är det inte som gått på att köpa en pelletskorg på ÖB,Rusta eller Jula och efter att provat istället använt den till behållare av osorterade skruv i garaget. Enda eldstaden som de flesta korgar lyckas ge någorlunda effekt i är, trots tidigare skribents misslyckade experiment, konstigt nog kakelugn men det går inte att elda i ett durkslag och eldningskostnaden överstiger tom oljeeldning.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #9 skrivet: 16 nov-16 kl 21:40 »
Varför säger ni att jag juger angående pelletskorgen????? Bara för att ni inte har lyckats så betyder inte det att att det är den enda sanningen för om eran sanning skulle vara den enda sanningen så skulle ju butikerna inte få sälja en enda korg vid det här laget eller hur?????  Detta bevisar bara att ni inte är kapabla till att justera draget ordentligt så man kan ju även säga att ni är inkompetenta till att elda i en pelletskorg. ;D  märkligt vad svårt det ska vara att få ett rakt svar på en enkel fråga utan att en massa oknytt skall komma å tala om vad som funkar och inte funkar......men men ni får väl leva i okunskap  och var obildade morsning å ajöken
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #10 skrivet: 16 nov-16 kl 21:58 »
Till en vedspis kan det inte gå åt mycket material.
Sök upp nån plåt/smidesverkstad, så finns det säkert nåt som duger i deras spillplåda.
Jag brukar köpa bra att ha järn på skroten, för 1 - 2 kr/kg (även nya småbitar)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #11 skrivet: 16 nov-16 kl 22:00 »
Tja jag med min spis misslyckades jag,  men "korgen" fungerade med avseende på materialet den är gjord av.
Vilket var mitt tips även om det inte var så tydligt när jag la på min erfarenhet. Som inte var att det brann för fort utan att det inte genererades värme nog mot kostnaden.

Kul att du lyckades med det som jag misslyckades med.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #12 skrivet: 16 nov-16 kl 22:05 »
Trevlig är Du ju inte direkt. Men att Du skall använda järnplåt med hål i skrev Du ju själv. Sträckplåt eller plåt med 5 m/m hål i finns ju och duger gott. Men bara för att andra hänvisar till att det inte är nån ekonomi i att elda med pellets på det viset behöver Du inte bli oförskämt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #13 skrivet: 16 nov-16 kl 22:12 »
Ja varför blir jag otrevlig för ja det kan man ju fundera över och det tycker jag ni skall fundera över ni som talar om för mig att det inte funkar med pelletskorgar när jag vet att det funkar. Å andra sidan handlade inte frågan om det funkade eller inte utan det handlade om material och ja jag kan be om ursäkt till er som faktiskt svarade på min enkla fråga men til er som bara talar om att det inte alls funkar och att det är bättre att ta en liten plastkorg SKIT PÅ ER och till er andra Mvh Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #14 skrivet: 16 nov-16 kl 22:59 »
Ja varför blir jag otrevlig för ja det kan man ju fundera över och det tycker jag ni skall fundera över ni som talar om för mig att det inte funkar med pelletskorgar när jag vet att det funkar. Å andra sidan handlade inte frågan om det funkade eller inte utan det handlade om material och ja jag kan be om ursäkt till er som faktiskt svarade på min enkla fråga men til er som bara talar om att det inte alls funkar och att det är bättre att ta en liten plastkorg SKIT PÅ ER och till er andra Mvh Per
har också testat pelletskorg i en kamin o det funkar inte då pelletskorgen behöver ett bra drag underifrån för att ge någon värme. utan drag bara det glöder.
pellets är gjort för pelletsbrännare och pelletskaminer och där finns en inbyggd fläkt som ger sprutt på pelletsen.
att det finns korgar att köpa betyder inte att de funkar utan att någon har en affärside.
Men visst går det att bygga en egen korg om man nu inte vill kasta ut pengar på att köpa en färdig.ta t.ex vanlig tjock järntråd och gör en korg.har du tillgång till gassvets är det en bagatell.annars kan du få min då den ligger slängd i vedboden. frakten vill jag dock ha,c.a en hundralapp.
Pelletsen jag köpte till har jag dock eldat upp ihop med vanlig ved,det gick det också men blir ju dyrt jämfört med ved.
Annars är faktiskt alternativet att installera en riktig pelletskamin som sköter sig självt  hela dygnet alternativt bygga en rörspis som håller värmen dygnet runt.
Min investering när jag räknade på det blev dock en luftvärmepump,funkar utmärkt här i södra sverige.
Ulf


ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #15 skrivet: 16 nov-16 kl 23:19 »
Och än en gång det funkade perfekt i min kamin som jag hade på den tiden varför ska alla hålla på å tala om för mig att min korg inte funkade fast jag vet att den funkade klockrent i den kaminen det förstår jag inte alls. Varför måste jag försvara mig hela tiden mot tomtar och oknytt som skall tala om för mig att min pelletskorg inte funkade när JAG VET att den funkade i min kamin???????
Min kamin hade lufthål i botten ner till asklådan och ovanför dessa hål ställde jag korgen fylld med pellets tog mina 3-4 bitar tretex och tryckte ner dom li pelletsen och tände på tretexen stängde luckan öppnade asklådan 6-8mm öppnade tallriksventilen fullt och väntade på att det skulle ta sig ordentligt sedan stängde jag asklådan helt väntade mellan 5 och 10 minuter sedanskruvade jag igen tallriksventilen i luckan lagom mycket och vad lagom var kommer jag inte ihåg nu eftersom jag har sålt den kaminen. Men ni troll menar alltså att det inte funkar ............ jaja lev i okunnighet  så får jag leva vidare med vetskapen att detta funkar. Men å andra sidan kan väl adminstratören i värme ta bort detta i lägg eftersom alla skall tala om för mig att jag inte vet hur min gamla kamin funkade
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #16 skrivet: 17 nov-16 kl 11:54 »
 i mitt inlägg skrev jag att en pelletskorg inte funkar hos mig och jag beskrev varför.
Om det funkar i just din kamin/spis är ju bra och kan man åstadkomma ett kraftigt drag underifrån kan det troligen funka.det finns ju korgar att köpa för en struntsumma,vill man tillverka en är det också lätt om man har tillgång till svets. En större plåtburk med massor av hål skulle också kunna funka.
Så vad är problemet? saknar du själv uppfinningsrikedom? En alternativare bör väl ha det i överflöd,att omvandla olika saker till användbart. ulf

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #17 skrivet: 17 nov-16 kl 12:45 »
Skit samma  TA BORT ÄMNET  finns ingen anledning att ens försöka diskutera i detta  forum längre och nej det handlar inte om dig malarmester för jag har ställt enkla frågor tidigare också och sedan kommer nättrollen in å ändrar frågan till att handla om något helt annat än vad ursprungsfråcan handlade om och tjafsar ihop över 30 sidor om en helt annan fråga och sådant tycker jag inte om alls och det kan man väl säga att samma sak har hänt i denna enkla fråga också eller?????
SÅ TA BORT DENNA FRÅGA FÖR JAG ORKAR INTE TJAFSA NÅ MER OM DETTA
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #18 skrivet: 17 nov-16 kl 16:05 »
Nej det behöver jag inte för jag är väldigt introvert av mig som person så så enkelt är det svaret.
Men du kanske kan tala om för mig varför idioter inte kan svara på en enkel fråga utan att tala om för mig att det inte funkar? varför får jag inte testa själv nu när jag ändå har testat med vanlig pelletskorg och fått det att funka klockrent och sedan kan man ju undra varför jag skall drabbas av eran okunskap i ämnet där ni tycker att jag skall använda en plastkorg är det ett vettigt svar tycker du??
Eller ett exempel om du sitter och funderar på något men kör fast på någon detalj och tänker att på alternativ så finns folk med ideer så jag frågar där och du själv får ett svar där folk gör sig lustig över dina ideer bara för att dom inte har lyckats med din ide skulle du tycka att det är roligt att ställa en fråga då? och om det dessutom har hänt flera gånger att du har blivit idiot förklarad skulle inte du bli lite sur och grinig då???
Ja jag vet att det är många som inte tror på det här med pelletskorg men bara för att en del inte klarar av att sköta draget ordentligt så betyder väl inte det att ingen kan få det att funka eller har jag missat något?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Svetsa ihop en pelletskorg till vedspisen
« Svar #19 skrivet: 17 nov-16 kl 16:26 »
Det är väl bara att fixa en bit sträckmetall med lagom maskstorlek. Det kan du säker få eller få köpa hos en plåtverkstad eller kanske hittar hos järnhandlare eller byggvaruhus.

Skär den med vinkelslip eller bågfil till en form som på skissen.

Vik vid de röda linjerna. Du får göra ett mothåll av en kraftig regel sen är det bara att banka med en klubba.

Fundera på hur du ska göra handtaget, du kanske vill plocka ut korgen medan den fortfarande glöder.

Tänk på att sträckmetall normalt sett är galvaniserad, dvs. det blir giftig rök när den är i elden. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser