Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tittar man på innan köp?  (läst 4301 gånger)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
Vad tittar man på innan köp?
« skrivet: 21 aug-14 kl 19:54 »
Vad ska jag titta efter på getter och bockar inför eventuellt köp, vad är bra att fråga om?
Tänker bla på beteende, yttre attribut och eventuella sjukdomar. Fyll på med så mycket ni kan.
Är främst års-djur jag kommer titta på.

Mvh

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-14 kl 11:35 »
Titta på hela besättningen; ser de friska ut, är de vana vid människor, ser alla ut att röra sig bra, är klövarna välklippta, hur är de i hullet o s v. Fråga ägaren om parasitläget och hälsoläget i övrigt.
Vad gäller individuella djur ska du känna på ryggen som hullkontroll, kolla klövarna, titta i raggen efter löss (inte ovanligt på sommaren, men är bra att veta), på getter undersök juvret och på bockar känn så de har båda kulorna i pungen. Det underlättar mycket för dig om djuren är tama och hanterade, satsa på att köpa såna. Bockar ska vara lugna och snälla, köp inte en bockkilling som ägaren har lekt stångningslekar med - en sån blir inte rolig när han väger 80 kg och har bautahorn...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #2 skrivet: 22 aug-14 kl 11:45 »
Nyinköpta djur ska även stå i karantän så man kan göra träckprov och eventuellt avmaska mot de parasiter de hade med sig. Vissa badar säkert klövarna också (i sån vätska som är mot klövröta).

Det rekommenderas att man sätter ihop nya djur med utslagsdjur, dvs djur som ändå ska gå i slakt, och så ska man se om några sjukdomar blossar upp.


Glöm inte heller bort att djuren ska vara örommärkta i båda öronen, och att du ska få med dig transportdokument och ev genbanksintyg.
« Senast ändrad: 22 aug-14 kl 14:15 av olivia.k »

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #3 skrivet: 22 aug-14 kl 13:35 »
Tackar så mycket. Var en bra hjälp på vägen.

Fyll gärna på med mer.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #4 skrivet: 22 aug-14 kl 21:40 »
Vad kan man säga om en getkilling med 3 spenar, en av spenarna går ut i två vid toppen.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #5 skrivet: 23 aug-14 kl 09:25 »
Bild?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #6 skrivet: 23 aug-14 kl 14:48 »
Bilder

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #7 skrivet: 24 aug-14 kl 08:45 »
Bra bilder. Det är inte helt ovanligt med dessa små "extraspenar" hos getter. Oftast har de ingen större betydelse men de kan ge problem. Bilden är på en killing/ungget och du vet inte hur spenarna blir när juvret är fullt av mjölk och killingen ska dia eller du ska mjölka. Ibland finns det mjölk även i extraspenen, ibland inte. Jag tycker att extraspenen ser för stor ut (särskilt på undre bilden) för att man ska kunna strunta i den och jag hade inte köpt den killingen. Men det beror ju också på vad du ska ha dina getter till, vad det är för ras, om de ska få killingar och mjölkas osv.
« Senast ändrad: 24 aug-14 kl 08:57 av SussiloII »

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #8 skrivet: 26 aug-14 kl 21:06 »
Det blev inte den killingen, var fler konstigheter och dessutom respektlöst av ägaren att inte berätta om detta innan jag åkte lång väg för att titta.
Tack för svar.

Vad gäller vid transport av getter i ex hästsläp för att det ska var helt enligt regelboken.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #9 skrivet: 27 aug-14 kl 06:42 »
Det blev inte den killingen, var fler konstigheter

Klokt att inte köpa något djur som det finns tveksamhet ikring redan från start. Hoppas någon kan svara dig ang transport.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #10 skrivet: 27 aug-14 kl 10:55 »
Ägaren kanske inte visste om det? Inte alla kollar spenarna på sina getkillingar...

Här hittar du Jordbruksverkets åsikter om transporter:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/farochgetter/transporterafarochgetter.4.207049b811dd8a513dc80001446.html Men det är inga konstigheter, det är sunt förnuft och djurvänlighet som gäller.

Ska du bara köra någon enstaka get eller liten bock kan du lika gärna ha dem i bagageluckan om du har en kombibil. Täck golvet med något vattentätt och ströa ordentligt. Och ha lastgallret nerfällt, annars kan du plötsligt sitta och köra med en get i knät...
Ska du köra en könsmogen bock såhär på höstkanten kan det dock vara idé att "ödsla en stor hästtransport på en liten get", med tanke på att bocklukten kan vara svår att få bort ur bilen om du skulle köra honom i bagageluckan :P .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #11 skrivet: 29 aug-14 kl 08:27 »
Ägaren kanske inte visste om det? Inte alla kollar spenarna på sina getkillingar...

Här hittar du Jordbruksverkets åsikter om transporter:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/farochgetter/transporterafarochgetter.4.207049b811dd8a513dc80001446.html Men det är inga konstigheter, det är sunt förnuft och djurvänlighet som gäller.

Ska du bara köra någon enstaka get eller liten bock kan du lika gärna ha dem i bagageluckan om du har en kombibil. Täck golvet med något vattentätt och ströa ordentligt. Och ha lastgallret nerfällt, annars kan du plötsligt sitta och köra med en get i knät...
Ska du köra en könsmogen bock såhär på höstkanten kan det dock vara idé att "ödsla en stor hästtransport på en liten get", med tanke på att bocklukten kan vara svår att få bort ur bilen om du skulle köra honom i bagageluckan :P .

Kan vara så att ägaren inte visste om det, men var inte det intrycket jag fick.

Jag ville köra dem i bakluckan på min frus kombi men det fick jag inte, så därför fick det bli hästtransport. Men som du säger det kändes verkligen som man "ödsla" en stor transport på de där getterna, de hade haft det lika bra i bilen.
Ska hämta en bock också de närmaste veckorna. Ska se till att ordna transport till det i så fall.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vad tittar man på innan köp?
« Svar #12 skrivet: 29 aug-14 kl 15:19 »

Jag ville köra dem i bakluckan på min frus kombi men det fick jag inte, så därför fick det bli hästtransport.

Vad jag ser efter att ha läs pdf-filerna på jbv etc är att det inte är förbjudet att köra en get eller bock i en bil som de får plats att stå i. Ska man köra getterna, dvs flera stycken, som inte har varit i samma grupp tidigare ska man ha dem åtskilda så då funkar inte bil. Sen gäller det bara kortare sträckor också.
Själv kör jag djur i en bil med hög takhöjd men har bara kört ett djur i taget om det varit inköp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser