Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver bocken fler brudar?  (läst 1356 gånger)

Maria på Fiskjagården

  • Inlägg: 16
  • Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
Behöver bocken fler brudar?
« skrivet: 07 mar-14 kl 10:41 »
Nu behöver jag er samlade kunskap och erfarenhet!

Jag tog hem en bock den 1 januari i syfte att betäcka mina två getter. Allt gick bra när jag sammanförde dem och han har varit trevlig att ha att göra med hela tiden. Jag tyckte mig kunna märka på tjejernas beteende när han fått till det, men kan ju inte vara säker. Men enligt mina lekmannaobservationer så tog det honom två veckor tills båda var betäckta.

Nu sista veckan har han varit alldeles omöjlig. Han gör utfall och stångar mot både mig och tjejerna. Det har han inte gjort tidigare.
Är det så att han inte får utlopp för sina lustar nu när tjejerna (som jag tolkar det) är betäckta? Är två getter en för liten flock för honom?
Han är fyra år gammal och har betäckt förut. Hon som hade honom innan mig sålde honom för att hennes get skulle killa och hon hade inte plats för bocken då.

Är det "bara vanligt bockbeteende" eller finns det något jag kan göra? 
Söker och finner och vimsar runt en del...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Behöver bocken fler brudar?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-14 kl 21:11 »
Normal brunstcykel för getter är tre veckor, så de kom väl inte i brunst genast.  Ofta ser man hur bocken uppehåller sig nära den vackra så länge hon är i efterbrunst, för att "vakta sina spermier", men om han inte har någon konkurrent så syns det kanske inte så väl.

  Men utfall mot egna flockmedlemmar?  Så otrevligt!  :(  Kan han ha fått för sig att han ska stiga i rang, och vill utmana dig om högsta rangplatssen?  I så fall får du nog säga till honom snarast, helst på ett mjukt sätt.  Att hålla fast honom i det härliga stora skägget brukar inte göra ont, samtidigt som du får ett övertag, han är inte alls så stark i den vinkeln.  Om han går i koppel, kan du dra i halsbandet samtidigt som du knäar honom i sidan, då är han inte heller så stark.  Rakt framifrån är han däremot mycket stark, så där bör du inte låta honom få chansen.

  Att han har betäckt förut ska inte spela någon roll.  Är han inte snäll, så vill du inte ha hans gener i nästa generation!  ;)  Men en ärlig chans bör han få, att ta reson!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 7 användare (4 dolda)
Vanerpaddel, xaelanar, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser