Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löpankor och katter?  (läst 1881 gånger)

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
Löpankor och katter?
« skrivet: 22 okt-14 kl 13:23 »
Inom ett par veckor skall vi hämta hem ett gäng löpankor, vilket skall bli jättekul! Men jag har börjat oroa mig för våra två katter och undrar hur det skall gå. Katterna är jätteduktiga jägare och jagar i princip allt som rör sig: ekorrar, ormar, humlor, larver, fåglar, möss och råttor...

Kommer det att bli problem? Förstår ju att det går att lära kattungar att ankorna inte får röras, men dessa vuxna katter? Jag kan ju inte övervaka dem hela tiden och jag vet ju att de är jätteduktiga på att lära sig vilka regler jag har- men också att reglerna gäller ju bara när jag är närvarande...

Mycket tacksam för era tankar!

chrizanimalz

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Löpankor och katter?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-14 kl 20:00 »
Hej!

Min katt är en utmärkt jägare men är fullständigt ointresserad av löpankorna! Hon tittar inte ens åt dem, kanske hon förstår att de är för stora som byte, men hon hade säkert tänkt tanken om de var ungar! >:D

Lycka till!
Christina

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Löpankor och katter?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-14 kl 20:17 »
Tack för svaret, Christina!
Jag hoppas att det blir så här med, senast idag tog någon av dem en koltrast men det är nog det största de tagit när det gäller fåglar har jag kommit fram till när jag tänkt efter. Så jag håller tummarna!

 

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Löpankor och katter?
« Svar #3 skrivet: 31 okt-14 kl 21:13 »
Mina katter bruka följa med in till mina löpankor när jag matar dem. Ankorna bryr sig inte och tittar knappt på katterna. Även om katterna går dit själv håller sig ankorna sig lugna. Men om grannens katter kommer på besök blir det ett jävla liv på ankorna. Jag har inte märkt att någon anka har blivit tagna av katterna

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Löpankor och katter?
« Svar #4 skrivet: 31 okt-14 kl 21:57 »
Hade du katterna eller ankorna först, Stellan? Jag tänker att det hade varit lättare om jag hade haft ankorna redan när katterna var ungar, men jag kanske är orolig i onödan. Tack för svaret, det känns skönt att det troligen inte blir problem.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Löpankor och katter?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-14 kl 14:57 »
Vi hade våra två katter innan vi skaffade höns och senare ankor. Katterna är duktiga jägare och första tiden med hönsen var hankatten väldigt intresserad och låg i buskarna och smög på dem. Men det verkade som om han mycket väl förstod att de hörde till familjen så han gjorde aldrig några allvarliga försök att ta någon (han gjorde några ruscher för att de var helt oemotståndligt spännande men fångade dem aldrig). Efter den första tidens smygande slutade katterna att över huvud taget notera höns eller ankor.

Jag skulle dock aldrig våga lita på att de inte skulle ta småkycklingar utan mamma. Med mamma så går kycklingarna säkra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Löpankor och katter?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-14 kl 16:52 »
Tack för svaret, Kanin-Eva! Det känns skönt att alla verkar ha så positiva erfarenheter av detta. Jag har också funderat på hur det blir med ungarna, men det verkar ju jättebra om de troligen är skyddade av mamman. Tack igen!

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Löpankor och katter?
« Svar #7 skrivet: 03 nov-14 kl 17:42 »
Hade du katterna eller ankorna först, Stellan? Jag tänker att det hade varit lättare om jag hade haft ankorna redan när katterna var ungar, men jag kanske är orolig i onödan. Tack för svaret, det känns skönt att det troligen inte blir problem.

Först hade jag höns sedan blev det en katt och därefter ankor. Den andra katten föddes här och är vand vid ankorna sedan den var liten. Har aldrig varit problem med den katten och ganska ofta sover den inne hos hönsen/ankorna.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Löpankor och katter?
« Svar #8 skrivet: 03 nov-14 kl 18:36 »
Låter mysigt med en katt som kan vakta ankorna när de sover! ;)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Löpankor och katter?
« Svar #9 skrivet: 03 nov-14 kl 19:36 »
Låter mysigt med en katt som kan vakta ankorna när de sover! ;)

Jag tror det är ankorna som vaktar den sovande katten...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Löpankor och katter?
« Svar #10 skrivet: 03 nov-14 kl 20:14 »
Jag tror det är ankorna som vaktar den sovande katten...

Så kan det ju förstås också vara!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser