Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hög värme i hönshus mot rödkvalster  (läst 3112 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
hög värme i hönshus mot rödkvalster
« skrivet: 07 okt-14 kl 21:36 »
Vi har fått problem med rödkvalster i hönshuset. Vi har bekämpat med rejäl städning och smite (kiselpulver). Det har minskat problemet en hel del men det verkar inte rå på alla kvalster.

Ett sätt jag läst om för att bekämpa dem är att hetta upp hönshuset under t.ex. ett dygn. Är det någon som testat denna metod?
Hur ska man i så fall praktiskt gå till väga? Jag gissar att en byggfläkt strejkar om den står i 60-gradig luft...

Alla tips mottages tacksamhet!
Albin

Ann-Sofi

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
SV: hög värme i hönshus mot rödkvalster
« Svar #1 skrivet: 12 okt-14 kl 19:40 »
Angående kvalster i hönshuset! Jag upptäckte för ca tre veckor sedan röda hönskvalster i mitt hönshus. Vild panik! Jag skrubbade med hett vatten och virkon, sprutade med kvalster x.
. Väntade en vecka. Köpte en ångtvätt och ångade hela hönshuset. Sprutade än en gång med kvalster x. Fortfarande kvalster.. Hittade en tråd på denna sida som diskuterade frontline och radar. Jag gav en droppe frontline i nacken på samtliga sedan fick dom vara ute medan jag sprayade med radar. Fick komma in till kvällen då jag vädrat under dagen. Jag har nu inga synliga kvalster. Tack du som delade med dig av din erfarenhet, jag är evigt tacksam!

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: hög värme i hönshus mot rödkvalster
« Svar #2 skrivet: 12 okt-14 kl 19:45 »
Fast visst är Frontline inte alls godkänt för livsmedelsproducerande djur?
Se t.ex. den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127864.0

Ann-Sofi

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
SV: hög värme i hönshus mot rödkvalster
« Svar #3 skrivet: 12 okt-14 kl 19:52 »
Det är sant. Är fullt medveten om det, men jag får låta bli att äta ägg på några veckor. Det finns inte heller någon forskning på karens gällande ägg eftersom frontline är för katt och hund... men  jag är så lyclig över att bli av med odjuren. Mina höns också!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: hög värme i hönshus mot rödkvalster
« Svar #4 skrivet: 12 okt-14 kl 20:28 »
 ::) En hund som behandlas med EN HEL DOS Frontline absorberar 18%, och katt c:a 15% av verksam substans (fipronil) genom huden. En höna brukar jag ge 2 DROPPAR och funnit att det räcker. Notera att även digivande däggdjur kan behandlas med Frontline.

Då kan man fråga sig hur mycke av hönan man skulle behöva förtära, eller hur många ägg man måste äta, innan man får biverkningar.
Hoppas alla som behandlar några hönor har seminörhandskar, cyklop, simfötter och störtkruka på, annars dör ni nog i fipronilförgiftning. Men bara om ni är insekter och/eller vattenlevande organismer.
*Jissess!*  :o
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19970630000016
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ann-Sofi

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
SV: hög värme i hönshus mot rödkvalster
« Svar #5 skrivet: 13 okt-14 kl 13:09 »
Då är det alltså ingen fara på taket så att säga?

 

Shienra

  • Inlägg: 1
SV: hög värme i hönshus mot rödkvalster
« Svar #6 skrivet: 22 okt-14 kl 17:17 »
Testa Baymite spray kanske? För hönshuset. Jag fick med mig hem alldeles för mycket från veterinären så jag kan skicka lite.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: hög värme i hönshus mot rödkvalster
« Svar #7 skrivet: 22 okt-14 kl 18:03 »
Jag gissar att en byggfläkt strejkar om den står i 60-gradig luft...

Jag tror inte det är några problem att utsätta den för 60-80 grader några dygn en enstaka gång, om den inte har någon slags rumstermostat som inte går att ställa upp tillräckligt.  En annan möjlighet kan vara flera vanliga bilkupévärmare (undvik sådana med termostat eller s k självreglerande PTC-värmeelement) eller ett bastuaggregat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 3 användare (2 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser