Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fång/hur långt ska man gå?  (läst 33517 gånger)

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #80 skrivet: 26 jun-10 kl 15:21 »
Du behöver inte skicka foderanalysen till Usa, det går utmärkt att kolla sockerhalten här i Sverige.
Fruktanets inverkan känns väl som en av de få saker som faktist är bevisade vad gäller utlösande orsak till fång. Däremot är oftast en fet häst mer utsatt än en smal, kanske är det så hon menar?

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #81 skrivet: 26 jun-10 kl 16:41 »
Du behöver inte skicka foderanalysen till Usa, det går utmärkt att kolla sockerhalten här i Sverige.
Fruktanets inverkan känns väl som en av de få saker som faktist är bevisade vad gäller utlösande orsak till fång. Däremot är oftast en fet häst mer utsatt än en smal, kanske är det så hon menar?

Då har det blivit lite lättare nu kan jag tänka mig, ringde alla de större labben och det var väldigt omständigt och väldigt dyrt om man skulle få med allt jag ville, mycket billigare till USA.

Nej hon menade att en häst inte kan sätta i sig de mängder som enl labförsök använts för att trigga igång fång. Det finns ett kandidatarb på SLU som avhandlar just detta. Det är ju skillnad på vad som bevisas i lab och vad som sker i verkligheten och hon menade att de ej heller kunnat utvinna ren fruktan för att använda i testerna och att det därigenom även är tveksamt.  Detta var dock 2 år sedan och det kan ju ha hänt saker med forskningen sedan dess, men jag har inte följt debatten.

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #82 skrivet: 26 jun-10 kl 20:23 »
Min häst har blivit hård i mankammen på vårarna och nu i samband med fången. Jag vet ju att sk fettnacke ökar risken för fång, men den här kan svullna upp och bli hårdare över en natt. Vad kan det bero på? Fett lagrar man ju inte så snabbt....

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #83 skrivet: 26 jun-10 kl 20:56 »
Samaka; vad jag förstår bör sammanlagda sockret och stärkelsen i hö inte överstiga 10% för en ir-häst och då bör en "vanlig" häst inte ligga så långt från det. Man kan få bort 35-40% av sockret genom att laka ur höet.
Jag har inte själv gjort sockeranalys men läste om en tjej som gjort det till en helt rimlig kostnad på ett större foderanalysföretag här i Sverige.

Heureka: Det låter som att hästen bygger depåer, läge att vara ytterst försiktig alltså! :o

« Senast ändrad: 26 jun-10 kl 22:16 av Sar »

Bellamaj

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #84 skrivet: 08 jul-10 kl 22:01 »
Hej, kommer in lite sent i denna tråd, men jag ville gärna berätta om min gamla märr som fått fång två gånger. Hon är gammal nu och är nöjd med att vara sällskapsdam. Den första gången skedde när hon var sexton och i ärlighetens namn fet...Det är hon inte längre och jag har lärt mig av misstagen. Hon kan aldrig gå barfota mer, men det är ingen "big deal".
Jag har tagit bort kraftfoder, morötter osv som innehåller socker. De gånger hon fått fång har varit höst eller vinter, aldrig på sommaren. Så hon går på bete och mår bra av det. Gamla vallar som inte är så kraftiga handlar det om.

Det som fångade ;) mig i din text var det om det är värdigt att ha hästen i sandpaddock nästan livet ut. För min del är det inte det. Det är klart att man ska göra det som är bäst för hästen. Göra analyser på fodret, matcha det mot hästens behov, eliminera det man kan för att fången inte ska bryta ut, ha en bra hovslagare, m.m.
Men om alternativen har runnit ut, så är det inte fel att ge upp.


Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #85 skrivet: 13 jul-10 kl 19:47 »
Hej

Har Basjkirer och de äter så länge det finns mat, de är liksom programmerade så. Skogsbete tror jag är det bästa. Jag drar in stora grenar av asp som hästarna gnager av, gör de det så gnager de inte på ligghallens väggar tex.

Jag skickar en länk till en sida jag tycker är bra.

http://www.naturligahovar.se/fang.html

Önskar dig lycka till
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #86 skrivet: 14 jul-10 kl 07:35 »
Kan bara hålla med Mánadis, tror ettav felen vi gör med hästarna är att vi låter dem beta på fel mark. Gamla vallar är vallar. Hästar ska inte går på sådana marker. Naturliga marker, men en stor variation av floran är säkert det bästa och som sagt, grenar att gnaga på.
Sedan tror jag inte heller på att man måste sko en fånghäst. Vi gjorde det aldrig och han lever än kusen trots första fång utbrottet vid 4 års ålder. Men han har inte haft fång de senaste två åren heller.
Problemet är väl snarast att hitta en bra hovslagare. vi hade en klåpare en gång, som gjorde honom sämre >:(

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #87 skrivet: 14 jul-10 kl 08:09 »
Ja jag kan tillägga att mina hästar är barfota och hon som har sidan jag länkade till tidigare är barfotaverkare.

Eftersom hela hovkapseln måste bytas ut tycker jag det är logiskt att låta hästen gå utan skor åtminstone under rehabiliteringstiden. Men det finns nog många andra teorier.

Jag har även haft andra raser i mina dagar och vet att inte alla kan gå barfota, hade ett fullblod en gång med bedrövliga hovar som var tvungen att ha skor och skos om varannan vecka.

Lite off topic
Jag tror det kommer fler bra barfotaverkare, det ligger lite i tiden. Har också råkat ut för de som inte kan, som har gått så hårt åt trakterna och traktstöden så hästarna varit ömma länge efteråt och till och med fått hovbölder. Det har gjort att jag själv blivit duktig med rasp och kniv så jag kan underhålla hovarna själv och inte behöver få hästarna verkade så ofta.
Ursäkta trådkapning :-[
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #88 skrivet: 14 jul-10 kl 11:16 »
Kapning? Det handlar ju om fånghästar ???

Det är helt klart skillnad på olika hovslagare. Klåparen var en sk. barfota-expert. Min ordinarie var bara otroligt duktig på barfota verkning. Han lade av med hovslageri för något år sedan, så jag sålde hästen till ett duktigt par, som kan verka själva (mannen har gått i lära hos en duktig hovslagare). Så han mår fortfarande bra, med fina hovar och alltid på bete ;)

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #89 skrivet: 23 aug-13 kl 15:23 »
Har av slöhet inte läst hela tråden men två av mina 8 hästar fick fång en gång och aldrig mer. Den ena en Welschponny och den andra en Nordsvensk. Jag tror inte att man säkert alla gånger kan veta vad som orsakar att hästarna får fång. Welschen gick på ett för fett bete men inte Nordsvensken. Ingen av dom var skodda. Jag tycker ju egentligen att det inte är något liv för en häst att inte få beta och sträcka ut i hagarna. Men det är en annan sak när man blir drabbad själv. Hästarna är ju ens liv. Mina hästar får aldrig något kraftfoder utom en skopa havrekross var vintertid när dom tas in i stallet. Ibland lite rapsolja som vitaminberikning. När min ponny fick fång blev jag rekomenderad av en gammal "räv" att gå så mycket som möjligt med hästen till smärtgränsen för att cirkulationen i hovarna skulle komma igång. Det gjorde vi med bra resultat. Och inte att stå uppstallad utan en stor hage med magert bete. Det fungerade för oss, men som sagt det är ett stort problem med fång hos en del hästägare och en källa till oro och bekymmer. Jag känner verkligen med Er drabbade.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #90 skrivet: 26 aug-13 kl 09:42 »
har ni kollat om de har mask?
läste en artikel nyligen där experter menar att mask ofta är orsaken till att hästar får fång.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #91 skrivet: 26 aug-13 kl 10:01 »
Du har inte en länk till artikeln?

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #92 skrivet: 29 aug-13 kl 04:16 »
Om alla hästarna i stallet är drabbade så får man gå på djupet i vad hästarna får i sig för nånting för att skapa denna känslighet.
Förmodligen handlar det om mer än bara socker, eftersom ni ju verkar såpass pålästa att ni vet att ta bort hästarna från bete, men att ändå problemen kommer tillbaka. Det är antagligen så att hästarna är försvagade på något sätt och sockret är bara den utlösande faktorn som tippar den över kanten, eller det kan vara vilket ämne som helst egentligen. Själv tror jag inte att socker måste vara den ENDA faktorn som tippar en häst över kanten till fång. Den kan få fång av många olika saker. Fång är ju en slags förgiftning i magen. Det kan även utlösas av starka preparat såsom t.ex avmaskningsmedel eller penecellin. (en ond circel där fenylbutazon sätts in på en sjuk häst, som blir mera sjuk av den starka medicinen som dödar mikrofloran i tarmen och ytterligare belastar systemet)

Gå igenom grundligt vad hästarna äter och dricker. Gör ett vattentest för det första. Kolla om det finns förhöjda värden av vissa mineraler, eller kanske för lite?
kolla sedan markerna och analysera vilka näringsämnen som förekommer där, och kolla vad hästarna föredrar att äta. kanske har de under lång tid ätit något som inte är bra för kroppen, och som sedan leder till förgiftning? Felaktig mineralbalans är inte bra för kroppen. De ska ju varken ha för lite eller för mycket. Det ska vara lagom. Många hästar överkonsumerar salt trots att forskning visar att de kan reglera sitt eget behov. Ibland är inte hästarna så duktiga på att själva räkna ut sina exakta behov av allt, och "fri tillgång" kan bli lite farligt.
Jag rekommenderar alltid att ge biopromin, ett basmineraltillskott, eftersom det innehåller de vitaminer o mineraler som hästarna oftast behöver med tanke på hur försurade och urlakade markerna generellt sett är nuförtiden jämfört med förr i tiden.

Även om ni inte kan utreda exakta källan till problemet så kan man ju göra åtgärder för förebyggande friskvård och titta efter symptom som går att bota på alternativ väg.
Exempel på symptom att titta efter är: "taxskägg" och långa hårstrån under ganaschen o hakan, svullna körtlar under hakan och bakom ganaschen, tjocka bihålor(knacka på hästens panna o lyssna), dålig hud med utslag eksem, rasp, mugg, svamp i strålen eller på andra ställen, dålig hovmekanism(smal tunn stråle), svullen över njurarna, överhull/underhull, musklernas skick, gallor, svullnader, ömhet på olika ställen i kroppen, spänningar, felaktig benställning(benen ska stå i lod), titta i ögat, har hästen några ögonvitor eller är de bruna? m.m...
Alltså vad jag menar är att man kan försöka titta på hästen och se lite mer subtila tecken på sjukdom. Om man hittar några olika saker så kan man gå vidare med dem och läka hästen inifrån med alternativ terapi såsom örter m.m
en del tror på homeopati men själv tycker jag det känns vettigare att gå på örtmedicin. Det är ju ändå därifrån som många av våra moderna mediciner härstammar, så det är inte ett dugg flummigt egentligen.

Själv möter jag en hel del försvagade och sjuka hästar i mitt jobb som hovvårdare. även om inte hästarna för blotta ögat SER sjuka ut, så finns det alltid symptom där att titta efter, som skvallrar om olika inre belastningar som hästen har. Inte ett dugg konstigt egentligen med tanke på allt vi stoppar i dem - hö från urlakade jordar som kvävegödslats, processade fullfoder med olika sorters spannmål, stärkelse och socker, samt mängder av proteintillskott som ska vara så himla bra, samt därtill regelbundna gifter som tillförs kroppen i form av t.ex avmaskningsmedel, vaccinationer, smärtlindring m.m Sånt sätter spår och belastar hästarna invärtes. Fölet kan vara påverkat redan i magen på sin mamma och mamman har dessa belastningar.

Om man lär sig att läsa dessa tecken och sätta in rätt behandling i TID så kan man förebygga fång, och jag tror då chanserna är ganska goda att kunna ha en fånghäst på bättre premisser än sjukhage året runt. Man får visserligen alltid vara lite mer noggrann med skötseln och kan inte låta dem helt ohämmat gå på bete, men jag tror definitivt att man kan ge en fångkänslig häst ett meningsfullt liv!

Mina fångkänsliga hästar får begränsat med bete vissa tider på året, som är hänvisat till när gräset har den lägsta sockerhalten och näringsvärdet för dem. Sockerhalterna varierar nämligen hela tiden med vädret och mognadstadie, samt typ av olika sorters gräs. Man kan anpassa det hela så det passar för hästen. När de inte får gå på bete så är de instängda i en lite mindre skogshage med grus och sand där de får fri tillgång på gräsfröhalm. Jag ser inga större problem med att ha hästarna i skogshagen. De trivs nog minst lika bra i den hagen som i beteshagen bortsett från att de kanske saknar att beta färskt gräs istället för att behöva äta konserverat gräs. Men samtidigt så är jag inte helt säker på det. För ibland väljer hästarna helt självmant att gå och käka halmen istället för att beta gräset...
Ett värdigt hästliv har nog mer med andra faktorer att göra än ohämmad tillgång till färskt gräs. Om vi ska dra ytterligare paralell till vildhästar, så har ju de sällan tillgång till de gröna himmelriken som vi ger våra tamhästar. De får beta färskt gräs ett par månader om året, och resten av året är det dött och osmakligt och långt mellan varje strå. Det finns vildhästar i öknen, såväl som i gräslandskap. Hästarna anpassar sig! Att hålla en fånghäst behöver inte betyda ett dåligt hästliv om man bara ser till att tillfredställa dess sociala behov, dess tuggbehov, och dess rörelsebehov och upptäckarlusta. Jag håller inte med Ove Wattle om den långa rehabiliteringsperioden han dömer att en fånghäst alltid ska ha. Det beror helt och hållet på hur allvarligt anfall hästen haft och ffa hur ONT den har utan smärtlindring. Rörelse stimulerar läkning och om hästen VILL röra sig så är det absolut inget fel i det, (så länge som den inte går på smärtlindring och smärtan är dold). De lindrigaste anfallen kan hästen återgå till arbete efter några dagar av stelhet. De allra minsta "anfallen" märker inte ens hästägaren av, utan man ser dem i hoven. Jag kallar dessa fånganfall för "förstadie till fång", för ibland är faktiskt gränsdragningen mycket svår.

djurcoachen

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #93 skrivet: 25 sep-13 kl 20:48 »
Hej
jag har hört att IR terapi hjälper att bota fång hos hästar jätte effektivt
Infraröd akupunktur
Finns en fantastisk man som heter Johnny i Värmland som har hjälpt hästar att bli fria från fång
Johnny Lindén, diplomerad IR-terapeut. Risäter 30 683 93 RÅDA. 070-666 77 28.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #94 skrivet: 25 sep-13 kl 21:31 »
Hippievagnens inlägg är jätteintressant tycker jag. För om till ex 25 hästar går på lika eller liknande bete på en stor gård som till ex Alstrum där min Skjöldur bor nu, och bara en får fång under ett år så kan ju kanske förstå att det finns någon bakomliggande orsak til att just den hästen drabbades. Alltså att den kanske inte var riktigt frisk och i balans då den fick fång.

Då jag fått bestämma själv (beror på var han gått inhyrd) så har jag gett Skjööldur fri tillgång på hö i hagen på våren då gräset börjar växa. Än fast det nya gröna är så hemskt gott så går han och äter lite av höet då och då i alla fall. Han känner säkert att han behöver det för magen.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #95 skrivet: 26 sep-13 kl 20:19 »
Hej!
Har inte läst hela tråden- läste lite i början, kan bli en upprepning....

Jag har haft hästar sedan 1972 med uppehåll 87-99.

Har aldrig haft en enda fånghäst (peppar peppar)

Har alltid hästarna ute så mycket det bara går- har 4 hagar som roterar hela säsongen oftast samma vinterhagar....

Vi gör som följer:

På våren när gräset börjar växa i vinterhagen låter jag dom beta och byter lite till annan hage när gräset tål betning osv
Enda försiktighetsåtgärden är att om det inte hinns beta alla hagar sparas en hage och där tas ensilage eller betesputsas innan det betas, mao betar aldrig på riktigt bra beten

På hösten låter jag hästarna beta och klara sig på bara gräs till oktobers början

Våra hästar tuggar gräs från tidig vår till snön kommer, vissa år med tjäle utan snö går dom på vallarna hela vintern, får torrt ensilage ute och inne oktober- april

mvh/ bosse


alex60

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #96 skrivet: 16 dec-14 kl 09:47 »
Jag kollade inte hela tråden, men det man ska tänka på är att drygg 90% av hästar med fång, får fång som symptom av EMS eller PPID.
En lite del av hästar får fång t.ex genom förgiftning eller en överbelastning pga en problem i kropsen eller hovar.

Fång är faktisk en symptom av en underliggande problem och det är mycket viktigt att får denna problem klart. Bara när man vet vad det är som utlöser fången kan man behandla på rätt sätt.
PPID t. ex kraver medicin. Då räcker in diet inte. EMS får man behandla med diet.
Förgifting är en hel annar grej, liksom besvär i kropsen eller hovar eller  en av de andra anledningar till fång.

Lindstugan

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #97 skrivet: 17 dec-14 kl 17:10 »
Hej!

Jag har en islandsvalack som haft fång och som har diabetes typ två (äter medicin). Den största orsaken till fång är en rubbad tarmflora som kan orsakas av sjukdom ( tex. diabetes), skada (felbelastning som ger belastningsfång) eller av för snabbt foderbyte/ felfodring. Därför bör du börja med att identifiera källan till varför fång uppstår. Det låter ju som att det handlar om snabba övergångar i foderbytet och ett bete med alldeles för högt näringsvärde. Punktar upp några tips och råd:

-Se till att analysera ditt grovfoder för att kunna ge ett hö med låga värden.

- För att stabilisera tarmfloran är linfrökaka och melassfri lusern med linfröolja riktigt bra. Dessa fodertillskott har låg andel stärkelse och högt protein samt fibervärde, vilket är gynnsamt för känsliga hästmagar. Uteslut allt foder som innehåller socker och kolhydrater ( även äpplen och morötter) och vänj hästarna successivt vid det nya fodret. Nässlor och maskrosor sätter fart på ämnesomsättningen och innehåller i stort sett alla vitaminer och mineraler som hästen behöver. Nypon är ett annat snällt tillskott.

- Se till att ha hästarna går på magert bete från april till november, skogsbete samt ängs och hagmark är att föredra då dessa beten har låg näringsnivå. Ett tips är också att låta får eller nötkreatur "förbeta" för att minska kraften i betet.

- Släpp aldrig fånghästar på bete som är frostigt, då frosten kapslar in sockret i gräset och gör det svårt att smälta. Undvik att ha hagar med vassa stenar, det gör ont i ömma hästhovar. Låt hellre hästarna gå i sand/ grushagar med tillgång till halm, hö, friskt vatten och skugga tills dess att snön lagt sig och backen frusit.

- Har era hästar skor? Jag skodde av min valack, vilket bör göras när fång fastställts för att hoven ska kunna läka och återhämta sig. Idag rider jag fem dagar i veckan, året runt, utan skor. Visste ni att tillväxten av hår och päls förbättras och stabiliseras och att kvalitén på hovar och hår ökar när hästen får använda sina hovar som den är skapt för?

I ert fall skulle jag se över vilka växter som finns i hagen, som kan bidra till att hästarnas tarmflora rubbas och att de där med får fång. Har ni t.ex. ek eller alsikeklöver?

Tänk såhär, det är ju en fördel att ni har flera hästar med fång eftersom de då har sällskap av varandra. Med hönät som ger fri tillgång på mat och kompisar tror jag att hästarna kommer att må bra även i grus/sandhagar! Viktigt att poängtera är dock att fånghästar mår bra av motion eftersom det gör att blodcirkulationen kommer igång i hovarna och att magen får jobba, det gynnar helt enkelt matsmältningssystemet och näringsupptagningen!

Det tar tid att hitta balans men allt går bara man vill och törs prova. Med en diabeteshäst som haft fång har jag känt mig både ensam och uppgiven. Ingen veterinär ha kunnat ge några konkreta tips vilket har gjort att jag har fått läsa en hel del forskning och också fått testa mig fram. Idag har min valack levt med diabetes i sex år och inte haft fång på åtta år, så skam den som ger sig! Jag är övertygad om att det går skapa ett bra liv även får hästar med fång. Hoppas att jag med detta inlägg kan hjälpa er och tveka inte att höra av er om ni undrar över något! Jag önskar er all lycka med hästarna.

Madlightz

  • Inlägg: 3
  • Livet är för kort!
    • Ångermanland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #98 skrivet: 28 maj-17 kl 00:10 »
hej, när jag studerade läste vi om fång, det finns ju många saker som orsakar fång, belasning, fölnings fång, förgiftnings fång, för snabbt foderbyte, skada, allt som skapar obalans i tarmfloran kan ge fång och fång känningar.
Jag har min första fång attack här hemma, har även en liten ponny som jag köpt som har haft fång.
jag satte dem alla i en skogshage, det hjälpte inte utan nu har ändå min äldsta fått fång känningar.

Hade jag tvingats till grus hade jag själv inte ansett det vara ett värdigt liv, jag anser att alla hästar är individer.
Har dom haft fång men sedan "tilfrisknat" (en fånghäst är alltid en fånghäst) men att jag ser att dom fortfarande har glimten i ögat och vill leva, så är ju skogsbete ändå något mer fritt.
Men går det så långt att dom lider dagligen eller att dom tvingas stå på grus med bara begränsningar resten av livet så skulle jag ta bort dem.
Man ska absolut ge hästen en chans, men inte på allt för stor bekostnad av deras liv och rörelse, jag anser inte att det är humant eller värdigt.

Har hästen haft ett bra liv, sprungit fritt, varit glad, och sedan blivit sjuk och lider, så har dom haft ett bra liv, man har gjort så gått man kan, och man får minnas det fina och det bra.

Förlåt att jag inte kunde vara till mer hjälp, jag hoppas verkligen att det går bra för er nu!
MVH
Varje liv är värdefullt

 

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #99 skrivet: 28 maj-17 kl 02:15 »
Enligt min åsikt så ska man inte avla på hästar som har haft fång.  -har man en fånghäst ska man naturligtvis sköta om den, men också vara observant på om man kan ge hästen ett värdigt liv eller ej. Vid minsta tvekan ska man avliva hästen. ( Och ja jag har haft en häst som fick fång, åldersrelaterad).

Jag tror fullt och fast på resistensavel.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser