Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  grävmaskin...  (läst 12617 gånger)

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: grävmaskin...
« Svar #40 skrivet: 27 maj-17 kl 22:58 »
Var en gör som dom vill. Men jag har bestämt mig för att köpa en grävmaskin. Jag är intresserad av att gräva inte meka. Så det får bli en midigrävare mellan 4,5 och 5,5 gärna utav något märke som dom säljer i närheten för råd och reservdelar. Hyran för en 5,5 tonnare är 3000 kr per dag så på 60 arbetsdagar kan jag köpa en maskin för 180000. Då har jag möjlighet att sälja vidare utan att förlora allt för mycket. Det ska vara enkelt att starta och köra maskiner inte ombyggnadsprojekt som är omöjliga att sälja vidare. Det är lätt att få en bild hur det ser ut hos en del forummedlemar... Men jag är och så uppriktigt imponerad hur folk orkar lägga energi på sån gammal skit.
Ja, jisses, jag lånade en modern minigrävare av en bekant för några år sedan, var helt ovant med supersnabb respons, steglös hydraulisk bromsning, enhands tilt, mm mm...
Vore en dröm...  :)   Men man får nog ge en fyra-fem hundra lax för en sådan maskin i bra skick tror jag.En 5 tons jcb utan rototilt kostar ca 550000 tusen ny



Skogsola

  • Gäst
SV: grävmaskin...
« Svar #41 skrivet: 28 maj-17 kl 08:39 »
 Har en EC70 som jag är nöjd med. Kostade 250 + nya stålband. Skulle vilja ha en större maskin men själva vitsen md att ha en egen är att kunna flytta den själv med traktor o vagn. Hade en gammal Kobelco förut som var ett mörker med eviga bandkrängningar och annat skruvande.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #42 skrivet: 28 maj-17 kl 09:09 »
Kollade runt på blocket nu, men verkar inte finnas billiga nyare maskiner där, En liten femtonnare skulle nog gå för mindre saker som att fixa gamla dräneringsdiken och sådant om inte annat...

Vet en bekant hade en liknande, liten maskin han renoverade en hel gammal stenpir i sjön med, samt körde dit sand och annat, minns han höll på hela sommaren, men resultatet blev mycket bra.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #43 skrivet: 28 maj-17 kl 14:59 »
Kollade runt på blocket nu, men verkar inte finnas billiga nyare maskiner där, En liten femtonnare skulle nog gå för mindre saker som att fixa gamla dräneringsdiken och sådant om inte annat...

Vet en bekant hade en liknande, liten maskin han renoverade en hel gammal stenpir i sjön med, samt körde dit sand och annat, minns han höll på hela sommaren, men resultatet blev mycket bra.

Man kan resonera så här också, i varje fall jag. Du kan säkert göra nästan lika mycket med en 5-tonare som en 15 och dieselförbrukningen kanske blir liknande. Men det kommer ta fruktansvärt mycket längre tid och även om du inte behöver betala lön till dig själv har du säkert 1000 andra grejer att sköta på gården som du får offra istället.

Jag kan inte förflytta min 13-tonare själv men har en granne som gör det för en mindre summa. Värt alla pengar för att få jobba med en "riktig" maskin.

Skogsola

  • Gäst
SV: grävmaskin...
« Svar #44 skrivet: 28 maj-17 kl 15:13 »
 Inte riktigt för stenen som är för stor för femtonnaren att flytta på den ÄR för stor. För 15 tonnaren åker den med utan att man ens tänker på det. Å andra sidan så finns det hur många småjobb som helst. T.ex peta någon sten ur en skogsväg och byta en vägtrumma. Då känns det omständligt att behöva leja frakt även om det är billigt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #45 skrivet: 28 maj-17 kl 16:00 »
Ok, då får det nog bli tillbaka på ruta ett och fortsätta leta en större maskin...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: grävmaskin...
« Svar #46 skrivet: 28 maj-17 kl 16:06 »
Köp både en stor och en liten grävare, så är alla problem lösta.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #47 skrivet: 28 maj-17 kl 16:10 »
Största fördelen med en "fullstor" maskin är nog ändå räckvidden. Visst går det att gräva dammar med lillen också men det är bra mycket smidigare med den större maskinen. Ska man dessutom stå och lasta massorna på en dumper så, ja du förstår...  ;)

På tal om transport. Stannar du någonstans kring 13-15 ton så brukar det gå bra att transportera på en lastväxlare. Men kolla så maskinen inte är för hög. Min granne har en traktordragen trailer som kan ta upp till 22 ton, helt perfekt!  8)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #48 skrivet: 28 maj-17 kl 17:04 »
Ja, det borde räcka mer än väl för mina behov tror jag, behöver nog inte vara större maskin än så.

Smidigt om den fortfarande går att frakta själv någorlunda.

Vore kul med två maskiner, men tycker allt annat äter pengar mer eller mindre konstant, skönt man i allafall inte har skulder på huset...  :D
Fast skall man ha en liten maskin skulle jag också välja en nyare.

Skulle jag jobba åt andra mer yrkesmässigt skulle jag också satsa på en ny maskin.

Men skall mest göra mindre arbeten på gården med den tänkte jag.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: grävmaskin...
« Svar #49 skrivet: 28 maj-17 kl 22:06 »

Vad kan man svara på det???

Kreativa lösningar är uppfinningarnas moder.
Har man hänglås på sin Box så är det svårt att lämna tankebanorna som man fastnat i.

Att förstöra en hjulburen Bröyt med några band från en skogstraktor som saknar egen drivning i leran är inte att vara kreativ.Det skulle bli maskinhistoriens största missfoster.
Börja med att meka med någon gammal cykel eller något litet och lär dig grunderna inom mekanik innan du ger sådana helt hopplösa förslag.
Någon kan ju tro att du menar allvar.. ;D

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: grävmaskin...
« Svar #50 skrivet: 28 maj-17 kl 22:10 »
Ok, då får det nog bli tillbaka på ruta ett och fortsätta leta en större maskin...  :)

Jag tycker att du tänker helt rätt,du får mycket maskin för pengarna och överlägsen styrka och räckvidd.
Om man har grusväg och ska förflytta sig några kilometer så går det utmärkt att bara larva om undervagnen är ok,man behöver inte ta trailer transport.På asfalt kan det ju vara känsligare,inte för maskinen men för asfalten ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: grävmaskin...
« Svar #51 skrivet: 28 maj-17 kl 22:32 »
Ibland måste man faktiskt.

Men visst skall du se till vad du behöver göra med maskinen och vad du kanske vill.
Tiden är en viktig faktor, men samtidigt så kan det vara värdefullt att det tar en hel dag att såga till en bräda.  Eller gräva en liten grop som man nu gör med en grävmaskin.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: grävmaskin...
« Svar #52 skrivet: 16 jun-19 kl 15:43 »
Jag tittar på en H7 som har en vikt på ca 14 ton, enl min instruktör är det en arbetsmaskin och går väldigt sällan sönder vilket då skulle minska stilleståndet (lite som en volvo 140/240. ligger ågon stans mellam 48-70,000 + här i Sverige eller i nord Norge, dragbil med flatbed flak är att föredra, anars finns det kanske någon här som kan ta den på grusflak :) Minigrävare som du kanske tittar på kommer inte att klara av ett jordbruk efter dom önskemålen du har, har kört 1,8-2,4 grävare och dom har för dålig brytkraft och ännu sämre lyftkraft + att dom är ganska ostabila i sidled, titta på en lite större maskin som 9-14 ton
« Senast ändrad: 16 jun-19 kl 15:50 av xlab »

xlab

  • Gäst
SV: grävmaskin...
« Svar #53 skrivet: 16 jun-19 kl 15:46 »
för 50K får du ingen mini/midi grävare dom priserna brukar börja på run 70-90,000 kr, åker man ser jag som ett alternativ för dig då H5/H7 där priserna börjar på din nivå
 en sån här kanske https://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/begagnade-hjulgravare/akerman-h-7-m-c/shmem5yj.html

https://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/begagnade-hjulgravare/akerman-h-7-m-c/l9skriqd.html
-----

[/quote]
« Senast ändrad: 16 jun-19 kl 16:13 av xlab »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser