Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?  (läst 6664 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« skrivet: 20 maj-17 kl 19:38 »
Vad är billigast och enklast att göra hönsgård ute med för material? Ska göra en stor hage vid hönshuset. Behöver jag tak? Har ni tak på utegården?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-17 kl 09:42 »
Billigast och enklast är svårt. Efter ett tag kan det vara så att det inte är varken billigt eller bra om snön tar det eller rovdjuren kommer in.

Vi har lite blandat här, och än så länge har allt utom frigång fungerat. Eller det fungerar det med, men det blir ett litet svinn. Just nu har vi slakttuppar och reservtuppar fria och de andra inom hägn vilket fungerar bra för oss.

Tak behöver du om du skall klara dig från duvhöken och mården. Skator och kråkor är inte kul de heller. Rätt skönt att inte ha småfåglarna bland hönsen också med tanke på parasiter och sjukdomar.

Billigt, men inte bombsäkert, är kycklingnät till väggar och fasannät (typ detta  https://nutleyskitchengardens.co.uk/main-categories/netting-fabrics-and-pest-control/10m-wide-heavy-duty-bird-netting-various-lengths) till tak. Bra utegårdar tycker jag är de med putsnät till vägg och ekonomiplåt till tak (behöver ju inte vara hel tätt, så jag använder begagnad plåt). Med pengar i överskott så finns det minknät som tål det mesta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #2 skrivet: 21 maj-17 kl 22:27 »
Vi har putsnät från bilbutterix i väggarna och vanligt hönsnät i taket för att ställa till det för rovisarna.

Änsålänge länge har vi inte haft inbrott i hönsgårdarna av flygande eller fyrbenta rovdjur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #3 skrivet: 23 maj-17 kl 12:19 »
Någon som inte har tak? Jag har ett vindskydd som dom kan gå in i om dom vill vara ute men under tak, men funderar på om man måste ha tal över utehaken?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #4 skrivet: 23 maj-17 kl 12:57 »
Någon som inte har tak? Jag har ett vindskydd som dom kan gå in i om dom vill vara ute men under tak, men funderar på om man måste ha tal över utehaken?

Menar du tak som i ett mågot som liknar en carport?

Det kan vara bra men som jag ser det så är det ren lyxkonsumtion.  Ett nättak på utegården räcker jättelänge då det skyddar från angrepp från rovfågel.
Men det är ett val man måste göra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #5 skrivet: 27 maj-17 kl 08:58 »
Jag har Alloxnät. Snön behöver skaks ner från det vintertid och det brukar bli skador på det av tyngden eftersom jag inte alltid hinner skaka av snön (jag har stor spännvidd utan stöd). Fördelen är att det är lätt att arbeta med och lätt att laga. Man tråcklar enkelt i skarvbitar med hjälp av ett tunt elrep. Jag satte upp mitt 2009 och det fungerar fortfarande utmärkt.
Genbank för Gotlandshöns

 

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #6 skrivet: 28 maj-17 kl 06:33 »
jag har alloxnät över min hönsgård. köpte en rulle från tillverkare 100x2 meter för ca 2000. Tycker jag var billigt. än så länge (3år) har det hållit div rovdjur borta...
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #7 skrivet: 28 maj-17 kl 22:13 »
Jag menar om man måste ha nättak? Jag tänkte bygga en riktigt stor hage till hönsen, blir nog uppåt 80-100kkvm för en flock på fyra höns och en tupp. Tänker att då hinner kanske gräset växa upp mellan varven som dom pickar. Men vill ju därför få tag på hyfsat billigt nät då det kommer gå åt ett par rullar. Finns det att köpa beg nät? Eller kan det ligga oanvända nätrullar ute på gårdar som går att köpa billigt tro?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #8 skrivet: 28 maj-17 kl 22:39 »
Det finns ingen lag som säger att du måste ha tak.
Om jag var du så skulle jag göra en en innergård på ca 20 kvm med tak och en en grind ut till resten.
Då har du förberett dig på att du kan få problem med rovfågel. Du kan även lära dina fåglar det inte är lönt att försöka flyga över.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #9 skrivet: 02 jul-17 kl 19:25 »
Hur höga nät har ni? 2'meter? Går  en hästhage runt där jag ska ha och där är stolparna ca 1,20 -150 misstänker jag.... känns lite för lågt vd tror ni


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #10 skrivet: 02 jul-17 kl 21:57 »
Det beror på hur lång den personen är som ska jobba i hönsgården! ;)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #11 skrivet: 04 jul-17 kl 09:52 »
Hahaha ja det är klart! Tänkte mest hur högt flyger hönsen?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #12 skrivet: 04 jul-17 kl 10:40 »
Du kan ju ha 120-150 cm stängsel och sedan stolpar eller bågar som lyfter nättaket till 2-3 m så det blir trevligt att gå in där. Jag gjorde så vid ett tillfälle när jag använde hundgårdssektioner till staket och fasannät till tak. Ville få så stort som möjligt och sektionerna var 1,5 x 2 m så de fick bli liggande. Stolpar med tomma mineralbaljor som skydd för nätet.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #13 skrivet: 04 jul-17 kl 13:57 »
Jo det är ju en idé. Hur tätt sätter jag stolparna? Ska räkna ut hur många stolpar jag kan behöva ha- var hittar jag billiga stolpar?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #14 skrivet: 04 jul-17 kl 16:20 »
Jag använde tryckta stängselstolpar, men det går ju bra med vad som helst eftersom nätet bara trycker rakt ned. Men tryckta reglar 45x45  https://www.byggmax.se/virke/tryckimpregnerat-virke/impregnerade-reglar/45x45-impregnerad-regel-gr%C3%B6n-p08745045  är nog det minsta jag skulle ta om det skall vara trä och hålla länge.

Börja med en i mitten så ser du sedan hur glest du kan sätta dem. Tror det var 5 jag hade på ca 12x12 meter hägn. Ju högre pinnar, desto glesare utan att man skrapar av sig kepsen mot nätet.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #15 skrivet: 06 jul-17 kl 11:24 »
Hur fick du ner stolparna när de inte har någon spets?


Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #16 skrivet: 06 jul-17 kl 13:04 »
Spetsar dem med yxa. Men det går ju med såg, kniv mm.

Gör ett hål i marken med spett först. När jag sätter höga stolpar för hand brukar jag slå ner dem med ett rör med påsvetsad botten och två handtag, men det är överkurs att fixa om du inte skall sätta mycket stolp. Gör ett bra hål med spettet, ställ i stolpen och häng lite i den innan du trampar ned lite spetsiga stenar eller något annat lämpligt runt om.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #17 skrivet: 06 jul-17 kl 18:54 »
Japp. Jag kikade lite på stolpankare men det blir dyrt till ca 60 stolp. Min hage är ca 100 meter runt


Postat med Alternativ.nu´s app

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #18 skrivet: 06 jul-17 kl 19:03 »
Japp. Jag kikade lite på stolpankare men det blir dyrt till ca 60 stolp. Min hage är ca 100 meter runt


Postat med Alternativ.nu´s app


Nu har jag betydligt mindre hönsgård, men jag har inte stolpankare på varje stolpe, endast i hörnen
och nån här och var övriga stolpar bara aningen nedgrävda .
rekommenderat eller inte vet jag inte men funkar för mig

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Vilket nät är bäst/billigast och har ni nättak?
« Svar #19 skrivet: 11 jul-17 kl 14:57 »
Vad har ni för maskstorlek på era nät. Jag har svårt att hitta höga nät med liten mask. Granngården har 1,80 höga men då är det 7,5 stora maskor


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 4 användare
javill, Själv är bäste dräng, xaelanar, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser