Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga: Varför är det så få ungdomar som håller på med biodling?  (läst 8599 gånger)

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Men det behövs egentligen inte fler kurser och fler deltagare om man vill ha fler biodlare. Det är många som går kurserna, och kommer man så långt som att man går en kurs så har man ett rejält intresse. Den helt övervägande delen slutar, efter några år har kring åtta-nio av tio slutat. Det är det problemet man borde inrikta åtgärderna mot, om man vill ha fler biodlare.
Jag vet inte hur många som går en biodlingskurs, men om vi säger att det är 1000 om året, så skulle man behöva tredubbla den verksamheten till 3000 om året, för att få samma effekt som om man istället skulle se till så att tre av tio fortsätter. Och det är nog mycket, mycket lättare att lägga upp en plan för hur man hjälper nya biodlare att komma över de första årens svårigheter, än att lägga upp tre gånger så många kurser som nu. Går det ens att rekrytera så många nya kursdeltagare och kursledare?

Finns ref på att åtta-nio av tio slutar några år efter nybörjarkursen?

Jag tror du har helt rätt i att det behövs fler gemensamma stödstrukturer för den praktiska biodlingen än vad vi haft traditionellt i landet. Vi tittar på det i projektet.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Finns ref på att åtta-nio av tio slutar några år efter nybörjarkursen?
Inte som jag känner till. Mina siffror kommer från kursledare för några av de stora föreningarna i Skåne och deras erfarenhet av hur kursdeltagarna sedan gör. De stora föreningarna utbildar kanske 50 nya varje år. Så förutom exit-intervjuer hade det varit bra med bättre uppföljning.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Finns ref på att åtta-nio av tio slutar några år efter nybörjarkursen?
Tänk också på ungefär hälften inte skaffar några bikupor, de går kanske kursen av andra anledningar, som Olof skrev.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Tror knappast det är många, om ens några, som går en biodlarkurs av sociala skäl - vill de gå en kurs mest för att träffa folk och umgås går de matlagningskurser, fotokurser, bokcirklar, etc
Biodling vill merdelen av deltagarna prova på för att ämnet är fascinerande och intressant.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Hej,

min fråga gäller ungdomar generellt. Men unga i olika former av utanförskap är ju intressanta målgrupper för sysselsättningsåtgärder där biodling eventuellt skulle kunna fylla en funktion. Biodling kan ju dessutom leda till inkomster vilket gör det till en särskilt intressant verksamhet, tycker jag.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

 

blizzard

  • Inlägg: 661
Hej,

min fråga gäller ungdomar generellt. Men unga i olika former av utanförskap är ju intressanta målgrupper för sysselsättningsåtgärder där biodling eventuellt skulle kunna fylla en funktion. Biodling kan ju dessutom leda till inkomster vilket gör det till en särskilt intressant verksamhet, tycker jag.

Det låter ju som en bra ide egentligen,det behövs ju fler bin och fler biodlare,det jag är tveksam är finansieringen och risken att barnen och ungdomarna inte riktigt vet vad de ger sig in på.

Många kan inte förstå hur mycket jobb det är med biodling och dessutom under sommar och höst när de flesta har så mycket annat som lockar...
Allt matrl är ganska dyrt och utrymmeskrävande.
Att kontraktera befintliga biodlare och ge dem stöd och uppbackning för att göra demobigårdar där intresserade kan få lära sig mer och mer för att sedan kanske kunna bli veckovärdar eller nåt för några kupor kanske vore ett sätt.
Där får deltagarna en chans att växa in i arbetet på ett naturligt sätt.
Det hela hänger ju på att mentorerna är engagerade och känner att de gör något meningsfullt.
Förmodligen kommer det att visa sig väldigt snabbt vilka som egentligen är intresserade eller inte ;)



torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
 (:)  Städat undan lite politik, personkritik och OT. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Det låter ju som en bra ide egentligen,det behövs ju fler bin och fler biodlare,det jag är tveksam är finansieringen och risken att barnen och ungdomarna inte riktigt vet vad de ger sig in på.

Många kan inte förstå hur mycket jobb det är med biodling och dessutom under sommar och höst när de flesta har så mycket annat som lockar...
Allt matrl är ganska dyrt och utrymmeskrävande.
Att kontraktera befintliga biodlare och ge dem stöd och uppbackning för att göra demobigårdar där intresserade kan få lära sig mer och mer för att sedan kanske kunna bli veckovärdar eller nåt för några kupor kanske vore ett sätt.
Där får deltagarna en chans att växa in i arbetet på ett naturligt sätt.
Det hela hänger ju på att mentorerna är engagerade och känner att de gör något meningsfullt.
Förmodligen kommer det att visa sig väldigt snabbt vilka som egentligen är intresserade eller inte ;)

Bra förslag. Det är sådant där som jag är ute efter. Det bästa är ju om man kan få till sådant här utan projektmedel. Men kanske det är ett måste med projektmedel för att få fart på en uppstart iaf.
***

Ni som deltagit i den här tråden. Om ni skulle göra en sammanfattning av de 5 bästa stödstrukturerna för att underlätta för unga, upp till 25, att bli och förbli biodlare. Vad skulle dessa bli?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Jag har inte läst alla inlägg utan går direkt på frågan och jag skall utgå från mig själv men även känslan jag fick när jag och två till gick en bikurs hos traktens förening.
Jag är idag 35 men började med biodling när jag fyllde 30. Min mamma var biodlare när jag var liten så det jag hade lite hum om hur det fungerade redan innan jag startade.

Ett av det absolut STORA problemen med att få till sig nya biodlare är alla dessa gamla dinosaurier som skrämmer bort nya biodlare med gamla gubbenvishet.
Jag gick en kurs hos den lokala föreningen  och vi hade biodlarförbundets bok som underlag när vi lärde oss men det blev diskussion om mer än hälften av det som stod i boken och hur FEL den som skrivit boken hade. "Så här har jag gjort i alla tider och det är så man skall göra, OCH KOM INTE MED NÅGOT ANNAT!!" Säg "nordiska bin" bland hängivna buckfastare och du får springa för livet.

Min erfarenhet är att det inte finns något så stingsligt som en gammal biodlare. jag kanske låter hård men det är så jag har blivit bemött.
Jag tycker bin är fascinerande och vill läsa på och lära mig mer och genom det finna egna sätt att jobba på  (precis som jag tror dessa gamla biodlare troligtvis också gjorde en gång i tiden innan de blev stelbenta).

För att locka yngre måste man våga ha en öppen dialog och inte slå ut med armarna i ren panik för minsta lilla. Våga ta till ny forskning. Inte bara från Sverige utan även från tex Tyskland, England och USA. Yngre söker gärna på nätet och hittar idéer som ännu inte nått svenska biodlarförbundet än men som är värda att ta till sig och diskuteras och kanske användas i den egna biodlingen. Och för att våga föra en sådan diskussion så måste äldre biodlare bli mer öppensinnade och även erkänna att de inte kan allt om biodling, trotts att de hållit på i 40 år.

Och sedan behöver man inte börja så stort. Ett samhälle räcker till att börja med.
En sak som den föreningen jag har nämnt var bra på var att erbjuda nya medlemmar en gratis avläggare så att man hade att börja med.



Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
Vill man locka barn och ungdomar så ska man kanske satsa på att locka familjer- det kommer trots allt krävas mycket av föräldrarna om barnen vill ha bin.
 Vår förening får ofta önskemål från markägare som vill att någon ska ha bin på deras mark och 1/3 av dessa vill få hjälpa till och lära sig mer om bin.
Det kan vara en väldigt dyr hobby, så jag tycker det är viktigt att diskutera de olika alternativen med intresserad nybörjare. T.ex. när jag började så sa dem att det är bättre att köpa ramar från andra sorteringen och lägga pengarna på slunga i rostfritt stål när det väl blir dags.

Postat med Alternativ.nu´s app


Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Tack alla som bidragit i denna tråd! Resultatet från projektet kommer upp på www.ostgotabi.se under hösten.

Vill ni fortsätta att diskutera topic, gärna det. Men nöjer mig med det som står ovan till redovisningen. =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

farfar

  • Inlägg: 55
    • Småland

Tror att det är för dyrt att komma igång. Vill kanske inte heller binda sig.När man är ung så är man ofta på väg eller så tror man det.Bilådan borde marknadsföras mer.Den ger ett annat sätt att arbeta och för inte med sig så stora kostnader.

kurt

  • Inlägg: 3488
"Kraftig ökning av kvinnor som biodlare "

"Intresset för biodling ökar i Sörmland, och särskilt mycket bland kvinnor. I dag har sex av tio biodlarföreningar kvinnor som ordförande"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6740392

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser