Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning av matägg  (läst 20166 gånger)

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Märkning av matägg
« skrivet: 22 nov-12 kl 19:38 »
Nu har jag läst på livsmedelsverket och jordbruksverket om märkning av ägg. Hur ska jag skriva de nummer som jag får när jag anmält till fjäderfäregistret på äggen, måste det vara någon sorts stämpel som jag måste skaffa?? Räcker det att ha en papperspåse att sälja äggen i där jag skriver alla uppgifter som ska finnas med? Tänker nu framåt att jag kanske säljer lite på lokala marknader och jag har kollat på mitt jobb och det är flera där som är intresserade av att köpa ägg av mig ;D ;D om jag nu utökar och har fler än den grupp jag har nu!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

  • Gäst
SV: Märkning av matägg
« Svar #1 skrivet: 22 nov-12 kl 19:42 »
Du måste ansöka om ett särskilt nummer som ska stämplas på äggen. Det blir ju utifrån din produktion, och sen ett ID-nummer.
Jag har tex 2SE808  vilket betyder frigående inne (tvåan) sverige ( SE ) och mitt ID-nummer ( 808)

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Märkning av matägg
« Svar #2 skrivet: 22 nov-12 kl 20:03 »
Ok, jag har börjat fylla i blanketten för fjäderfä. Var får man tag i en stämpel då? och vad kostar den??
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

  • Gäst
SV: Märkning av matägg
« Svar #3 skrivet: 22 nov-12 kl 20:18 »
Men jag kom just på att du slipper stämpla.. Det gäller bara om du har mer än 50 höns.

Om du säljer ägg direkt till konsumenten på gården eller vid ”dörrförsäljning”
undantas du från kraven på märkning med producentkod.
Den producent som inte har fler än 50 höns och själv säljer sina ägg på
torget behöver inte heller märka äggen med producentkod.
För dig som vill veta mer om märkning av ägg finns ytterligare information
på verkets webbplats under rubriken Livsmedelskontroll/
Vägledningar och annan information/Hönsägg märkning.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Märkning av matägg
« Svar #4 skrivet: 22 nov-12 kl 20:34 »
Tack Exiztens! Jag tyckte precis att jag lusläst på Jordbruksverket och Livsmedelsverket men se där! Det hade jag missat! Tänkte ansöka för 60 höns (har ca. 15 st nu ) men då ansöker jag bara för 50 st. Planerar ju att utöka lite men vet inte riktigt i vilken utsträckning det blir!
Då behöver jag inte stämpla äggen om jag säljer på tex. torget, men behöver uppge nummret på förpackningen??
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: Märkning av matägg
« Svar #5 skrivet: 23 nov-12 kl 16:40 »
Alltså blir det inte ganska dyrt att skaffa egen stämpel och blir du då registrerad som packeri?
Och med packeri har jag för mig att det blir livsmedelsgodkänd lokal mm...
Men jag kan ha fel.
Säljer du från din stalldörr så behöver du ingen stämpel alls.
Du bör dock registrera dig som livsmedelsföretagare hos länsstyrelsen.

Vid 350 hönor blir det lite mer krav på stallarna och vid 500 förprövning.

Existens!

  • Gäst
SV: Märkning av matägg
« Svar #6 skrivet: 23 nov-12 kl 17:06 »
Som sagt. .gränsen för stämpel går vid 50 höns om man vill sälja på torg själv.  Det är för att köparen hemma i köket ska kunna kolla var äggen kom ifrån.  Till detta behövs inget packeri.  Har du färre än 50 höns och vill sälja på torget så räcker det med en skylt som talar om vem du är.  Stämplar finns att köpa och kostar inte så mycket om man bara ska ha en.  Finns en firma i varberg som kan heta CN Produkter eller nåt. Han har. Kanske även Högberga.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Märkning av matägg
« Svar #7 skrivet: 23 nov-12 kl 17:43 »
Jag har nu gjort min hemläxa!! ;D
Från livsmedelsverket:
Om du inte vill ansöka om godkännande av äggpackeri har du möjlighet att sälja små mängder av dina egenproducerade ägg direkt till konsument hemma på gården, på torget eller genom dörrförsäljning. Andra ägg än hönsägg, till exempel ägg från vaktlar, gäss, änder, pärlhöns, kalkoner och rapphöns, får man dessutom leverera i små mängder till lokal butik. Läs mer om försäljning av små mängder primärprodukter i en broschyr som du hittar till höger på sidan.


Jag behöver alltså anmäla att jag har fjäderfä till Jordbruksverket, vilket nu är på gång, saknas bara en karta från Eniro!

Från Livsmedelsverket:
Ägg
• Man får leverera små mängder ägg från hägnat
fjäderfä, till exempel värphöns, vaktlar, gäss, änder,
pärlhöns och kalkoner, liksom från hägnad vildfågel
som fasaner, duvor, vaktlar och rapphöns.
• Producenten ska uppfylla de allmänna hygienreglerna
för primärproduktion i hygienförordningen.
• Om man har fler än 200 djur ska man ta salmonellaprov
enligt bestämmelserna om obligatorisk salmonellakontroll.
• Äggen ska förvaras rent, torrt, fritt från främmande
lukter, skyddas mot stötar och direkt solljus och vid
jämn temperatur. Lämplig förvaringstemperatur för
ägg är 8–15°C.
• Äggen ska levereras senast 21 dagar efter att de är
värpta.
Ytterligare krav för hönsägg:
• Hönsägg får inte vara sorterade efter kvalitet och
vikt.
• Hönsägg får inte tvättas eller rengöras på annat sätt.
• Vid försäljning av hönsägg ska man upplysa konsumenten
om äggens bäst före-datum, som får vara
högst 28 dagar från värpdagen. Uppgiften ska finnas
på ett anslag på försäljningsstället, på en etikett fäst
på förpackningen eller överlämnas till konsumenten.
Vid torgförsäljning ska hönsägg vara stämplade med
en särskild producentkod om man har fler än 50
höns. Om man har 50 höns eller färre behöver äggen
inte stämplas.
Då räcker det med att producentens
namn och adress anges vid försäljningsstället.
• Hönsägg får bara levereras direkt till konsument och
inte till detaljhandeln. Undantag är om du säljer dina
ägg via egen registrerad gårdsbutik, som ligger på
produktionsenheten.

Sedan kan jag ge bort ägg till bekanta och även sälja på marknader och andra små tillställningar och även till arbetskamrater. ;D
Men var köper man stämpel, utifall att?? Hittar inget på det du nämnde Exiztens.
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 17:46 av Argona »
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Märkning av matägg
« Svar #8 skrivet: 23 nov-12 kl 18:37 »
Åh, men jag blir alldeles förvirrad  ::)
Jag känner en som jobbar på en saluhall och han ville köpa några ägg av mig för att sälja i saluhallen men jag sa att , nej det får man inte göra med okontrollerade ägg , men det får man alltså ? Bara jag är med i fjäderfä registret ( har bara 20 hönor så de är förre  än 50 )

Existens!

  • Gäst
SV: Märkning av matägg
« Svar #9 skrivet: 23 nov-12 kl 18:47 »
Du får bara sälja själv. Inte via nån annan. Då måste du ha ett godkänt packeri.

Existens!

  • Gäst
SV: Märkning av matägg
« Svar #10 skrivet: 23 nov-12 kl 18:54 »

Men var köper man stämpel, utifall att?? Hittar inget på det du nämnde Exiztens.


http://shop.textalk.se/se/article.php?id=6012&art=968053

Tror han har även 1-styck..

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Märkning av matägg
« Svar #11 skrivet: 23 nov-12 kl 19:14 »
Ja, det är verkligen en djungel ::) Jag har bläddrat mellen Jordbruksverket och Livsmedelsverket så jag blir alldeles snurrig och ändå missar jag saker!! Tur att man kan disskutera här på forumet!!
Nej Maddie, det har jag förstått att du inte får, det var en gårdsbutik som ev. ville sälja mina men de får de inte heller, hade du haft vaktlar så hade du kunnat sålt en mindre mängd till typ lokala restauranger.
Tack Existens, jag kollar där! Har kollat, lite väl dyrt så här till att börja med!!!
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 19:18 av Argona »
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Märkning av matägg
« Svar #12 skrivet: 23 nov-12 kl 21:31 »
men det får man alltså ?

precis som Argona skrev "Andra ägg än hönsägg, [...] får man dessutom leverera i små mängder till lokal butik. ", så nej, hönsägg får man inte sälja till butik

 

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Märkning av matägg
« Svar #13 skrivet: 24 nov-12 kl 19:18 »
Men vänta här nu.....
Det betyder då att ägg som man kan se i saluhallar och liknande, som inte är stämplade, inte får säljas där om inte saluhallen själv har höns utanför på gården ?  Det är nog många som inte vet om reglerna  ::)   Hur ska de som säljer äggen dessutom veta om kunden tänker behålla äggen eller sälja dem vidare  ? Då måste det ju bli den som säljer vidare som gör något otillåtet ?  ::)
« Senast ändrad: 24 nov-12 kl 19:21 av Maddie »

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Märkning av matägg
« Svar #14 skrivet: 24 nov-12 kl 20:30 »
Ja du Maddie så borde det ju vara ??? Jag såg ägg i en liten affär med smått och gott, bla korv, kött mm. på Gotland, de hade stämpel, låg i en korg, det var väl inte heller rätt fast de var stämplade?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

  • Gäst
SV: Märkning av matägg
« Svar #15 skrivet: 24 nov-12 kl 22:04 »
Det är en hel del som fuskar. Om dom sen vet om det vet man ju inte.   Men grunden är enkel. Kunden ska veta från vilken gård äggen kommer, och det ska vara förstahandsuppgifter.  Alltså inte en kompis kompis som talar om var dom kommer ifrån.  Om kunden köper äggen hemma på din gård så får man ju anse att ursprunget är känt. Men så fort en mellanhand är inblandad så ska ursprunget kunna ses på ägget.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Märkning av matägg
« Svar #16 skrivet: 14 dec-12 kl 15:03 »
Då har jag fått mitt Besked från Jordbruksverket ;D Är nu registrerad hönsägare ;D Mitt produktionsplatsnummer är SE 216936. Går det att utläsa av det numret hur jag håller hönsen?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

  • Gäst
SV: Märkning av matägg
« Svar #17 skrivet: 14 dec-12 kl 16:58 »
Nej det tror jag inte.. Det är ju samma nummer som du använder till all djurhållning, om du skaffar fler sorters djur.

Hur hönsen hålls framgår av numret man får från livsmedelsverket, det är egentligen inget som har med jordbruksverket att göra, utan en upplysning som konsumenten ska ha.

Förenklat (? ) ;)  kanske man kunde säga att det är jordbruksverket som hittat på reglerna och benämningarna på olika system, men det är livsmedelsverket som kräver att man talar om det när man säljer ägg.  :)

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Märkning av matägg
« Svar #18 skrivet: 17 jan-13 kl 21:10 »
jag tänkte jag skulle anmäla att jag har höns men ska jag anmäla på fjäderfäregistret eller värphönsregistret? jag vill även kunna sälja ägg till någon affär.
hur många höns får jag ha utan att jag måste stämpla äggen? räknas kycklingar och tuppar som höns? jag har hört och sett att det är max 50 höns som gäller men om man har några höns för avel hur blir det då??

Existens!

  • Gäst
SV: Märkning av matägg
« Svar #19 skrivet: 17 jan-13 kl 21:43 »
Du kan inte sälja till affär utan att stämpla och packa i ett godkänt packeri.  Sälj på torget istället. Du hade väl bara ett hundratal höns?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser