Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som säljer ägg till butik..  (läst 47933 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #40 skrivet: 22 nov-11 kl 10:41 »
Nej, har man bara några höns och säljer lite ägg på skoj så gör man ju oftast som man vill. Men om man vill ha det som levebröd så föredrar åtminstone jag att försöka följa de regler som finns, så gott det går. Inspektioner av äggpackerier kan ska precis när som helst, och det är ju om inte annat lite pinsamt att stå där med tvättbaljan i högsta hugg när inspektörerna drullar in genom dörren.

Sen är även begreppet 'stalldörrsförsäljning' inte helt enkelt.. Egentligen betyder det att man säljer ägg från själva hönshuset, alltså inte i ett hus 100 meter därifrån, då kan det vara en gårdsbutik, och dessa ska anmälas till kommunen.
Jag vill inte ha upp en massa folk i hönshuset, om inte annat så av smittoskäl, så det återstår att se vad äggboden vid vägen kommer att räknas som.

Utöver detta tillkommer sen ytterligare en stötesten, i form av skatteverket och kassa-lagen... :)

Man behöver ingen kassaapparat om verksamheten omsätter mindre än 170 000 kr. Men det gäller den totala omsättningen.. Så säljer man ägg till butik för 200 000, så ska man om man vill följa reglerna ha en kassaapparat i äggboden... Och med en apparat för 10 000 stående där, så faller ju hela konceptet med obemannade äggbodar..
Då får man sätta äggboden på en annan familjemedlem/annat företag för att slinka undan reglerna..
Jag har kontakt med skatteverket om saken, och har inte fått nåt vettigt svar än iaf..
Man vill ju inte väcka björnen som sover heller.. varenda hönseri har ju en obemannad äggbod...

Pernilla Lava

  • Inlägg: 263
    • Södermanland
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #41 skrivet: 02 jun-12 kl 16:35 »
vad är reglerna för att sälja ägg till affär med en besättning på ca 50 höns,,,, måste jag ha företag?
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #42 skrivet: 02 jun-12 kl 16:38 »
vad är reglerna för att sälja ägg till affär med en besättning på ca 50 höns,,,, måste jag ha företag?

Företag är nog inte säkert du måste ha. Men du måste ha ett godkänt packrum där du kan packa, lysa och stämpla äggen.

Noone

  • Inlägg: 72
    • -
sälja ägg till affär?
« Svar #43 skrivet: 16 jul-12 kl 10:20 »
Någon som vet vad som krävs för att få lov att sälja ägg till "vem som helst"...alltså inte bara till vänner/bekanta utan mer offentligt?  :)
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: sälja ägg till affär?
« Svar #44 skrivet: 16 jul-12 kl 11:51 »
Någon som vet vad som krävs för att få lov att sälja ägg till "vem som helst"...alltså inte bara till vänner/bekanta utan mer offentligt?  :)

Svar i denna tråd :)
« Senast ändrad: 18 sep-13 kl 13:01 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: sälja ägg till affär?
« Svar #45 skrivet: 16 jul-12 kl 11:53 »
 ;D ;D ;D
Citera
Folkslaget här runt blir äcklade av befruktade matägg
;D ;D ;D Det har jag aldrig hört förr. Å andra sidan vet många inte skillnaden. En del tror inte det blir ägg om man inte har tupp, andra har andra vanföreställningar.

2 spänn för matägg. Har inte sålt som ruvägg än, bara gett bort och fått till/från de närmaste. Nu när jag vet vad jag har för tupp stiger de nog till dina priser, Iaf de renrasiga.

Tvättar av äggen i rinnande (kommunalt  ;) ) vatten och säljer till de som vill köpa............om jag har några över. Den fasta kundkretsen tar det mesta, ibland blir det kvar till mej.
« Senast ändrad: 16 jul-12 kl 11:56 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

  • Gäst
SV: sälja ägg till affär?
« Svar #46 skrivet: 16 jul-12 kl 12:27 »
Som jag har för mig så måste äggen vara tvättade(?) och lysta för att få säljas i affär, kanske gäller samma?


Konstigt..så många gånger som vi ältat detta... Äggen får INTE tvättas om du vill sälja dom till affär och inte har en speciellt godkänd äggtvätt.

Otvättade får du sälja, men dom ska ju lysas och hanteras i en godkänd lokal.

Noone

  • Inlägg: 72
    • -
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #47 skrivet: 16 jul-12 kl 13:28 »
Nej, har man bara några höns och säljer lite ägg på skoj så gör man ju oftast som man vill. Men om man vill ha det som levebröd så föredrar åtminstone jag att försöka följa de regler som finns, så gott det går. Inspektioner av äggpackerier kan ska precis när som helst, och det är ju om inte annat lite pinsamt att stå där med tvättbaljan i högsta hugg när inspektörerna drullar in genom dörren.

Sen är även begreppet 'stalldörrsförsäljning' inte helt enkelt.. Egentligen betyder det att man säljer ägg från själva hönshuset, alltså inte i ett hus 100 meter därifrån, då kan det vara en gårdsbutik, och dessa ska anmälas till kommunen.
Jag vill inte ha upp en massa folk i hönshuset, om inte annat så av smittoskäl, så det återstår att se vad äggboden vid vägen kommer att räknas som.

Utöver detta tillkommer sen ytterligare en stötesten, i form av skatteverket och kassa-lagen... :)

Man behöver ingen kassaapparat om verksamheten omsätter mindre än 170 000 kr. Men det gäller den totala omsättningen.. Så säljer man ägg till butik för 200 000, så ska man om man vill följa reglerna ha en kassaapparat i äggboden... Och med en apparat för 10 000 stående där, så faller ju hela konceptet med obemannade äggbodar..
Då får man sätta äggboden på en annan familjemedlem/annat företag för att slinka undan reglerna..
Jag har kontakt med skatteverket om saken, och har inte fått nåt vettigt svar än iaf..
Man vill ju inte väcka björnen som sover heller.. varenda hönseri har ju en obemannad äggbod...

Har du fått klarhet i skattereglerna än  :)?
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Noone

  • Inlägg: 72
    • -
SV: sälja ägg till affär?
« Svar #48 skrivet: 16 jul-12 kl 13:35 »
Om att Sälja ägg till affär mf. ställen
Tack för länken!

Om jag förstått det hela rätt så är det OK om folk, bekanta eller främlingar, kommer hem till min gård och köper mina otvättade hönsägg? Då krävs inget tillstånd eller några "hälsokontroller"?

Vill jag sätta upp ett stånd på torget måste äggen stämplas (och får fortfarande inte tvättas  :P)?
Liiite rörigt att reda ut alla svar i tråden  :-[
« Senast ändrad: 18 sep-13 kl 13:03 av Sirpa »
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Existens?

  • Gäst
SV: sälja ägg till affär?
« Svar #49 skrivet: 16 jul-12 kl 16:34 »
Tack för länken!

Om jag förstått det hela rätt så är det OK om folk, bekanta eller främlingar, kommer hem till min gård och köper mina otvättade hönsägg? Då krävs inget tillstånd eller några "hälsokontroller"?

Vill jag sätta upp ett stånd på torget måste äggen stämplas (och får fortfarande inte tvättas  :P)?

Liiite rörigt att reda ut alla svar i tråden  :-[

Det verkar rätt skapligt rätt uppfattat..där finns nån antalsgräns också som styr stämplande lite vill jag minnas.

Enkelt sagt så kan man säga att ju kortare och direktare väg du har från dig till kund, desto mindre regler behöver du befatta dig med.
Så fort det finns en mellanhand, så bryts informationskedjan, och infon måste istället finnas med/på ägget.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #50 skrivet: 17 jul-12 kl 00:23 »
Om du omsätter mer än 30.000kr/år ska du registrera företag. Då ägg är en produkt och inte en tjänst så kan det dock hända att du inte får F-Skatt utan endast blir momsredovisningsskyldig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Noone

  • Inlägg: 72
    • -
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #51 skrivet: 17 jul-12 kl 07:44 »
Om du omsätter mer än 30.000kr/år ska du registrera företag. Då ägg är en produkt och inte en tjänst så kan det dock hända att du inte får F-Skatt utan endast blir momsredovisningsskyldig.

Aha, tack  :)!
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

maryontheprarie

  • Inlägg: 27
    • Värmland
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #52 skrivet: 26 dec-14 kl 19:00 »
utdrag från livsmedelsverkets hemsida:

Ägg:
•   Man får leverera små mängder ägg från hägnat fjäderfä, till exempel värphöns, vaktlar, gäss, änder, pärlhöns och kalkoner, liksom från hägnad vildfågel som fasaner, duvor, vaktlar och rapphöns.
•   Producenten ska uppfylla de allmänna hygienreg- lerna för primärproduktion i hygienförordningen.
•   Om man har fler än 200 djur ska  man ta salmonella- prov enligt bestämmelserna om obligatorisk salmenellakontroll.
•   Äggen ska förvaras rent, torrt, fritt från   främmande lukter, skyddas mot stötar och direkt solljus och vid jämn temperatur. Lämplig förvaringstemperatur för ägg är 8–15°C.
•   Äggen ska levereras senast 21 dagar efter att de är värpta.

Ytterligare krav för hönsägg:
•   Hönsägg får inte vara sorterade  efter kvalitet och vikt.
•   Hönsägg får inte tvättas  eller rengöras   på annat sätt.
•   Vid försäljning   av hönsägg ska man upplysa konsumenten om äggens bäst före-datum, som får vara högst 28 dagar från värpdagen. Uppgiften ska finnas på ett anslag på försäljningsstället, på en etikett fäst på förpackningen eller överlämnas till konsumenten.
•   Vid torgförsäljning ska hönsägg vara stämplade med en särskild producentkod om man har fler än 50 höns. Om man har 50 höns eller färre behöver äggen inte stämplas. Då räcker det med att producentens namn och adress anges vid försäljningsstället.
•   Hönsägg får bara levereras direkt till konsument och inte till detaljhandeln. Undantag är om du säljer dina ägg via egen registrerad gårdsbutik, som ligger på produktionsenheten.

www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/broschyrer/11-562%20SLV%20G%c3%a5rdsf_H.pdf   
&
www.jordbruksverket.se/download/18.503f0cbf121c38d5059800055/1370041390647/Handelsnormer%2C+%C3%A4gg.pdf

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #53 skrivet: 20 jan-15 kl 22:13 »
Citera
Ytterligare krav för hönsägg:
•   Hönsägg får inte vara sorterade  efter kvalitet och vikt.
•   Hönsägg får inte tvättas  eller rengöras   på annat sätt.

Så ägg av alla de där andra arterna har inte porösa skal som kan släppa igenom bakterier???
Och har inget bäst-före-datum, eller är det så att konsumenten inte behöver informeras om det?

...Läste i länken...
Beror inte på att något skiljer sig IRL. Det är bara hönsäggen som är NORMERADE PRODUKTER. (läs definitionen: ägg=hönsägg)
Och då blir ju saker annorlunda, det finns inte längre några likheter mellan det administrativa begreppet ägg och ovala vita vad-det-nu-heter från andra fåglar.

Citera
•   Hönsägg får bara levereras direkt till konsument och inte till detaljhandeln. Undantag är om du säljer dina ägg via egen registrerad gårdsbutik, som ligger på produktionsenheten.
Men andra ägg är ok att sälja via butik? Är dessa ok att  hantera utan godkänt packeri också?
För att normeringskvaliteten inte behöver garanteras då?

Jag tror verkligen att Ägg slår rekord i hela jordbruks-livsmedels regleringen av småskalighetsstjälpande regler.
Jobbet att läsa in och uppdatera sig är ju värre än att följa själva reglerna när man väl vet vilka de är.
Vi borde alla börja sälja ankägg istället!


 

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #54 skrivet: 21 jan-15 kl 09:05 »
Haha, jag tänkte skriva att så krångligt är det inte, det är bara att läsa ordentligt på SLVs hemsida, men jag tar tillbaks det!

För som jag ser det så står det i deras riktlinjer för småskalig försäljning för primärproducenter så här:

"Producenten ska uppfylla de allmänna hygienreglerna för primärproduktion i hygienförordningen"

Men när man läser de allmänna hygienreglerna i hygienförordningen står det så här:

"Denna förordning ska inte tillämpas på producenters direkta leveranser av små mängder primärprodukter till slutkonsumenter eller till lokala detaljhandelsanläggningar som levererar
direkt till slutkonsumenter".

Det här måste jag kolla med SLV, för det låter ju mer än lovligt tokigt....
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser