Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?  (läst 19080 gånger)

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #20 skrivet: 21 nov-12 kl 20:58 »
Låter bra! Jag har gjort det enkelt för mig och har ett eget hönskonto ;) Där alla inkomster och utgifter sköts för att se vad slutsumman konstant är på..


skatteverket har en folder om hobbyverksamhet http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

där står bland annat: "Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar,  kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av  deklarationen är möjlig. "

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #21 skrivet: 21 nov-12 kl 21:11 »
skatteverket har en folder om hobbyverksamhet http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

där står bland annat: "Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar,  kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av  deklarationen är möjlig. "


Mmm.. man får spara kvitton med, men på detta sätt håller jag lätt koll och behöver inte räkna..

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #22 skrivet: 22 nov-12 kl 07:34 »
Fördelen med att deklarera inkomstbringande hobby (bilaga till deklaratioenen) även om man går minus på sin hobby är att om någon sur dj--el anmäler en så har skatteverket redan din redovisning och du blir inte från början misstänkt för att avsiktligen undanhålla information och att  fuska. Dessutom får man spara underskott i sin hobby i 5 år och kvitta mot sitt överskott i hobbyn som ev kommer längre fram.

På så vis kan man vissa år göra vinst i sin hobbyverksamhet utan att för den skull betala skatt. Men man kan inte börja redovisa första året man gör vinst och hänvisa till att man har gjort tidigare förluster.

Tyvärr har det blivit allt vanligare att människor anmäler för att djävlas eller hämnas så att ha torrt på fötterna om man säljer avelsägg, matägg, livkycklingar eller har någon annan inkomstbringande hobby  är inte så dumt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #23 skrivet: 22 nov-12 kl 15:09 »
Så om jag då, blankett-fobiker som jag är, har fattat detta rätt så:
* sparar jag alla kvitton på inköp
*skriver kvitto o skickar med ev avelsägg/kycklingar/matägg o sparar kopian
* ser till att inte tjäna på affärerna alt kvittar det ett år jag ev råkar gå med vinst?

Jag anmäler mina 35-40 höns/kycklingar till jordbruksverket för ev smittspårning.

Jag får ha bra nog många djur till innan jag behöver oroa mig för smittskyddskontroller, regler kring boende (förutom de uppenbara, rymmer inte hur mkt som helst på en ordinär villatomt omän på landet ;))...ngt mer att tänka på?

En tjej i grannbyn sa att man inte får ge dem matrester om man tänker sälja matägg. Inte ens kokepären som stått framme i en karott på bordet o aldrig är vidrörda av ngns mun el fingrar. Rätt el fel? 

Sorry rätt så knäpp i huvudet just nu pga värken...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

 

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #24 skrivet: 14 dec-12 kl 20:28 »
så om man registrerar sig och säljer ägg så kan man sälja utan moms men måste skriva upp varje kartong man säljer??

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #25 skrivet: 14 dec-12 kl 20:36 »
så om man registrerar sig och säljer ägg så kan man sälja utan moms men måste skriva upp varje kartong man säljer??

En hobby är ju momsfri upp till 30 000 per år.  Så när skatteverket ringer på dörren och frågar hur mycket ägg du säljer, så är det ju väldigt praktiskt att kunna visa upp sina anteckningar istället för att börja stamma och svamla.

Dessutom skriver du ju såklart även upp alla utgifter, så du ser om det går med vinst eller inte.

En hobby som inte går med vinst behöver inte deklareras. Men hur ska du kunna veta om du går med vinst om du inte för kassabok?

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #26 skrivet: 14 dec-12 kl 21:14 »
jag har en trälåda med bara hönspengar så jag vet om jag går plus eller inte.
så om jag anmäler mig så kan jag sälja ägg men jag måste dra ett sträck för varje såld kartong på ex ett papper?

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #27 skrivet: 14 dec-12 kl 21:25 »
Nej du måste inte anteckna ett dugg. men om skatteverket frågar och du har noll koll så är ju risken att dom utgår från en proffsbesättning och säger att *så här mycket ägg måste du ha sålt, punkt slut*

vad är det som är så¨besvärligt med att föra lite anteckningar?

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #28 skrivet: 14 dec-12 kl 21:40 »
jag menar inte att det är så jobbigt att anteckna ville bara veta.
jag gjorde det i början men det blev att man sålde och så glömde man bort.

Terese

  • Inlägg: 221
  • Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #29 skrivet: 14 dec-12 kl 21:45 »
Av ren nyfikenhet så antecknar vi med streck i kalendern hur många ägg vi plockar in, är lite kul med den sortens statistik, + att då kan man ju inte sälja fler ägg än man skrivit upp att man plockat in ;)
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #30 skrivet: 14 dec-12 kl 21:49 »
jag har en trälåda med bara hönspengar så jag vet om jag går plus eller inte.


för skatteverket räcker inte det.... de har en jättefin och informativ broschyr http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf där man kan läsa sig till precis vad som gäller... och där står det "Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av deklarationen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sju år efter inkomståret. Även om hobbyverksamheten utvisar underskott, som du ju inte behöver deklarera, måste du spara underlaget. Detta för att du ska kunna göra avdrag för underskottet något av de fem följande åren." sedan om någon väljer att bryta mot de reglerna så står det ju fritt för den personen att göra det (precis som man får bryta mot alla andra regler i samhället.... men blir man "påkommen" så finns det ju oftast ett straff i anknytning till regel-/lagbrottet... och i det här fallet blir det sannolikt så att skatteverket sköntaxerar din hobbyverksamhet med en summa som de anser vara rimlig)

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #31 skrivet: 14 dec-12 kl 22:02 »
att det ska vara så kangligt nu för tiden, sälja lite ägg så måste man spara kvitton mm i 7 år. hur gjorde dom förr tro?

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #32 skrivet: 14 dec-12 kl 22:06 »
Hem till Hagbard Handfaste brukar ju skatteindrivarna komma med en bödel i sällskap så..

Eller menade du mindre 'förr'  :)

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #33 skrivet: 14 dec-12 kl 22:18 »
ja inte riktigt så förr :P

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #34 skrivet: 18 dec-12 kl 13:51 »
Inte så förr så kunde man inte producera egna papper så då blev det inte så mycket papper. Ingen kunde begära att du skulle producera hyllmeter för lite  hönor. Men spara pappren i 10år skulle du.
Föra dagbok över hur många ägg kan vara bra om man är rädd för fogden. Almenacka vid maten och skriv varje gång du plockar. Häng pennan i snöre så är den inte borta.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Existens!

  • Gäst
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #35 skrivet: 18 dec-12 kl 13:55 »
Glöm heller inte att skriva upp det ni ger och köper in.  Det är ju inte bara inkomsterna som ska räknas.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #36 skrivet: 18 dec-12 kl 13:59 »
Föra dagbok över hur många ägg kan vara bra om man är rädd för fogden. Almenacka vid maten och skriv varje gång du plockar. Häng pennan i snöre så är den inte borta.
Men man säljer ju inte alla äggen man plockar? Det är ju inkomsterna man måste kunna redovisa, och utgifterna då såklart. En pärm där man häftar fast alla kvitton på varsitt A4 och ett utskrivet exelark där man antecknar de ägg man säljer och hur mycket pengar det ger räcker långt om det är hobbyverksamhet. Särskilt som utgifterna ofta med råge överträffar inkomsterna. Glöm inte att skriva upp alla gånger du kör ärenden för hönsens räkning, som när man köper foder. Och såklart kostnader för ev djur och ägg som man köper in. Och alla kostnader för byggmaterial, färg, nät osv. Man inser snabbt att det finns många kostnader man glömt räkna på  :-\.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Regler 2012 - var går gränsen (skatt) för hobbyflock?
« Svar #37 skrivet: 19 dec-12 kl 10:29 »
Ja har man tråkit i julhelgen så är det bara att börja klippa o klistra. Glöm nu inte kvittot till pennor och block.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser