Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  "Frigående" kaniner  (läst 8321 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "Frigående" kaniner
« Svar #20 skrivet: 30 mar-17 kl 16:42 »
Väcker tråden.
I somras hjälpte jag en vän att bygga ett jättestort kaninhägn. Tanken var att det egentligen skulle dit isolerade små hus senare på hösten . Men kaninerna byggde gångar o bon under mark. Så vi lät dom sköta det själva. Endast ett stort plast skydd satte hon över gångarnas ingång för regn o snö. Vintern har fungerat ypperligt. Kaninerna mår jättebra och verkar vara mkt lyckliga i sitt stora hägn. Visst det finns grejer att smita under om det regnar eller snöar åt dom. Och roliga platser att hoppa upp på. Men i övrig lever dom ganska så naturligt.

Några frågor, av nyfikenhet:
1) Ungefär hur stort är hägnet?
2) Hur är det inhägnat? Hönsnät? Taknät mot rovfåglar? Nergrävt nät för att förhindra rymlingar?
3) Hur många kaniner bor där, och av vilka kön?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: "Frigående" kaniner
« Svar #21 skrivet: 05 apr-17 kl 17:10 »
Några frågor, av nyfikenhet:
1) Ungefär hur stort är hägnet?

Ca 70kvm.

2) Hur är det inhägnat? Hönsnät? Taknät mot rovfåglar? Nergrävt nät för att förhindra rymlingar?
Putsnät runtom och slipers. Nätet ligger under sliperserna .
Stenplattor oxå runtom. Ovanför massa rödvita plastband.
3) Hur många kaniner bor där, och av vilka kön?

Två honor , nu oxå en kull ungar..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gracee

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: "Frigående" kaniner
« Svar #22 skrivet: 21 apr-17 kl 09:00 »
Jag funderar också över frigående kaniner. Kan de gå på ett ordentligt lager av halm och hö på ett oisolerat ladugårdsgolv? Eller måste golvet vara isolerat? Tänkte att burar ska vara upphöjda från marken.
Planen var att bygga hus (med isolerade golv) på ben så de kommer upp en bit från bädden.

Billybop

  • Inlägg: 2
  • Orka leva..
    • Småland
SV: "Frigående" kaniner
« Svar #23 skrivet: 08 jul-17 kl 19:08 »
Jag har i ca två års tid haft 5-6 kaniner löst på min gård. Trots nån kull ibland har antalet hållt sig lågt pga räven.
Men i år har det exploderat! Jag har fått säkert 10 kullar nu på försommaren och de har bildat olika kolonier med 5-10 kaniner i varje.
Med såhär många är det inte så mysigt längre... och de har börjat förstöra i trädgården.
Vad 17 ska jag göra?? Har gjort en fälla som jag fångat några i och har fått låna en grävlingsfälla (som de inte alls vill gå in i...)
Hur kan jag på bästa sätt fånga in och ev avliva?
Och finns det någon här som vill ta hand om kaniner till tex hundmat?
//Jenny

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: "Frigående" kaniner
« Svar #24 skrivet: 09 jul-17 kl 14:13 »
Skulle säga att det bästa är ett finkalibrigt gevär och en stor stekgryta ;D

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: "Frigående" kaniner
« Svar #25 skrivet: 09 jul-17 kl 14:15 »
inte roligt om det där spårar ur. då blir du inte populär i trakten.

en 22a och skjuta av lite är nog den bästa medicinen om man ska ta hand om dom sen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser