Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inreda kalkonhus  (läst 5743 gånger)

elisabeth-nilsson

  • Gäst
Inreda kalkonhus
« skrivet: 10 okt-14 kl 09:26 »
Nu ska kalkonerna snart flytta ut ur hönshuset och in i eget hus. Eftersom jag är nybörjare på kalkoner tar jag tacksamt emot tips på hur det inreds på bästa sätt.

Vad har ni för vattenbehållare? Har märkt att de dricker mycket mer än hönsen.
Vad har ni för fodertråg?

Vilken diameter ska man ha på sittpinnen? Och hur högt upp är lämpligt att ha den?
Jag har märkt att kalkonerna gärna trampar runt på den lutande "bajsbrädan" under hönsens sittpinne. Finns det någon smart lösning så att de inte gör det?

Just nu är de ganska små (ca 4 månader) och har inga som helst problem att flyga två meter upp till pinnen, men hur är det när de blir större?

Har förstått att de är ganska känsliga för dåligt väder. Hur varmt behöver det vara inne i huset? Räcker det med frostfritt, eller måste det vara ännu varmare på vintern? Kommer självklart att ha en rejäl värmelampa som de kan värma sig under.

Andra tips på vad jag behöver tänka på tas tacksamt emot.

Ser gärna bilder på innovativa hemmalösningar :)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Inreda kalkonhus
« Svar #1 skrivet: 10 okt-14 kl 11:27 »
Vilken diameter ska man ha på sittpinnen? Och hur högt upp är lämpligt att ha den?
45x70 reglar med lite rundade hörn ställda på högkant brukar hålla bra och vara lagom diameter (alltså 45 mm). Ju högre upp desto bättre tycker kalkonen, gör vad som är praktiskt. Bronskalkoner flyger utmärkt även fullvuxna, men BUTar har nog lite svårare att komma högt.

elisabeth-nilsson

  • Gäst
SV: Inreda kalkonhus
« Svar #2 skrivet: 11 okt-14 kl 07:20 »