Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inreda kalkonhus  (läst 5743 gånger)

elisabeth-nilsson

  • Gäst
Inreda kalkonhus
« skrivet: 10 okt-14 kl 09:26 »
Nu ska kalkonerna snart flytta ut ur hönshuset och in i eget hus. Eftersom jag är nybörjare på kalkoner tar jag tacksamt emot tips på hur det inreds på bästa sätt.

Vad har ni för vattenbehållare? Har märkt att de dricker mycket mer än hönsen.
Vad har ni för fodertråg?

Vilken diameter ska man ha på sittpinnen? Och hur högt upp är lämpligt att ha den?
Jag har märkt att kalkonerna gärna trampar runt på den lutande "bajsbrädan" under hönsens sittpinne. Finns det någon smart lösning så att de inte gör det?

Just nu är de ganska små (ca 4 månader) och har inga som helst problem att flyga två meter upp till pinnen, men hur är det när de blir större?

Har förstått att de är ganska känsliga för dåligt väder. Hur varmt behöver det vara inne i huset? Räcker det med frostfritt, eller måste det vara ännu varmare på vintern? Kommer självklart att ha en rejäl värmelampa som de kan värma sig under.

Andra tips på vad jag behöver tänka på tas tacksamt emot.

Ser gärna bilder på innovativa hemmalösningar :)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Inreda kalkonhus
« Svar #1 skrivet: 10 okt-14 kl 11:27 »
Vilken diameter ska man ha på sittpinnen? Och hur högt upp är lämpligt att ha den?
45x70 reglar med lite rundade hörn ställda på högkant brukar hålla bra och vara lagom diameter (alltså 45 mm). Ju högre upp desto bättre tycker kalkonen, gör vad som är praktiskt. Bronskalkoner flyger utmärkt även fullvuxna, men BUTar har nog lite svårare att komma högt.

elisabeth-nilsson

  • Gäst
SV: Inreda kalkonhus
« Svar #2 skrivet: 11 okt-14 kl 07:20 »
45x70 reglar med lite rundade hörn ställda på högkant brukar hålla bra och vara lagom diameter (alltså 45 mm). Ju högre upp desto bättre tycker kalkonen, gör vad som är praktiskt. Bronskalkoner flyger utmärkt även fullvuxna, men BUTar har nog lite svårare att komma högt.

OK, tack! Jag kör med naturgren som sittpinne, men då har jag koll på vad som är lagom diameter. Det är bronskalkoner jag har, så då får pinnen sitta kvar två meter upp.

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Inreda kalkonhus
« Svar #3 skrivet: 11 okt-14 kl 17:11 »
Dina kalkoner bör vara fullfjädrade nu och då är de inte så väderkänsliga längre. De tål kyla fint, men dragfritt ska de ha. Någon värmelampa behöver de inte som vuxna.

Vattenbehållaren bör vara tung och stadig, en större kastrull går bra. Jag har lagt nån tegelsten mot så de inte lyckas trampa omkull kärlet.

Ett vanligt hönstråg i metall blir bra, man kan gärna sätta det på tegelstenar så det kommer upp lite från golvet.

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser