Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondsmör  (läst 13415 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Bondsmör
« Svar #20 skrivet: 30 jul-15 kl 15:11 »
hemkärnat smör,dvs gjort på gammeldags vis letar jag förtvivlat efter. Kan ingen ha samarbete med gårdbutiker,bondemarknader m.m?
För jag hittar inget här i Växjötrakten,alvesta med närområde. Skulle vara beredd att ge 250-300 kr kilot för RIKTIGT smör. ulf

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Bondsmör
« Svar #21 skrivet: 07 aug-15 kl 18:26 »
Köp en kärna, häll i grädde, som gärna fått stå lite. Kärna, älta, salta, ät.
//Luff

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bondsmör
« Svar #22 skrivet: 07 aug-15 kl 19:35 »
Köp en kärna, häll i grädde, som gärna fått stå lite. Kärna, älta, salta, ät.

Att syra grädden genom att "låta den stå lite" är kanske inte så bra, det är bättre att tillsätta syrakultur som producerar diacetyl = smörsmak. Det innebär vanligen Lactococcus lactis biovar. diacetylactis (som också används i t ex filmjölk)

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Bondsmör
« Svar #23 skrivet: 07 aug-15 kl 21:52 »
Fäbodarna brukar göra smör på det gamla sättet, av syrad grädde. I Norge finns det något som kallas setersmör och det kostar mer än vanligt smör men i alla fall inte 200 kr kilot! Om du vill skulle jag kunna skicka en liten ask till dig. Räcker om du betalar vad det kostade + porto.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bondsmör
« Svar #24 skrivet: 08 aug-15 kl 04:05 »
Fäbodarna brukar göra smör på det gamla sättet, av syrad grädde. I Norge finns det något som kallas setersmör och det kostar mer än vanligt smör men i alla fall inte 200 kr kilot! Om du vill skulle jag kunna skicka en liten ask till dig. Räcker om du betalar vad det kostade + porto.



Ja,allt går att sälja med rätt marknadsföring!

http://e24.no/naeringsliv/maaemo-kokk-mener-tine-farer-med-smoer-lureri/23261588
http://www.gd.no/meninger/smorsvindelen-var/s/1-934610-7476127

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Bondsmör
« Svar #25 skrivet: 08 aug-15 kl 10:00 »
Jag har aldrig smakat Tines sätersmör! Min mamma gjorde smör på det gamla sättet ibland då både hon o pappa gått i pension och hon fått gott om tid, men jag tycker ärligt talat inte att det är gott. Därför har jag aldrig brytt mig om att smaka på setersmör.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Bondsmör
« Svar #26 skrivet: 21 aug-15 kl 21:53 »
Att syra grädden genom att "låta den stå lite" är kanske inte så bra, det är bättre att tillsätta syrakultur som producerar diacetyl = smörsmak. Det innebär vanligen Lactococcus lactis biovar. diacetylactis (som också används i t ex filmjölk)
Äh jag menar inte så den surnar, bara så den inte är pinfärsk. Mer smak på den då.
//Luff

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Bondsmör
« Svar #27 skrivet: 31 dec-15 kl 16:15 »
Lånar tråden lite, gjorde smör för första gången på egen komjölk igår. Ska smöret bli nästan vitt? Eller har jag gjort något galet. Hade i lite filmjölk för att få den att surna lite fortare. Men fantastiskt gott blev det iaf.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Bondsmör
« Svar #28 skrivet: 31 dec-15 kl 16:29 »
enligt min erfarenhet från den tid då jag gjorde eget smör (15 år sedan) blev smöret vitt eller vitare på vintern och gul när kon gick på bete. alltså tror jag inte att du gjorde nåt fel. kul med eget smör och gott  :)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bondsmör
« Svar #29 skrivet: 31 dec-15 kl 18:06 »
Färgen beror på innehållet av karotin i grädden. Jersey och gernsey har naturligt höga halter av detta och därför blir deras grädde och fettet i kroppen gulare än andra kors.
Och det smöret vi köper är färgat gult för att se aptitligare ut.
Så det beror lite på vad kon får att äta om smöret är mer eller mindre gult, det går alltså att påverka i viss mån.


bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Bondsmör
« Svar #30 skrivet: 01 jan-16 kl 18:11 »
Ok! Tack för svar! Jag får ge kossa morötter då! En annan sak som inte blev riktigt som jag hade tänkt mig var att grädden inte blev till "vispgrädde" utan bara grynade sig tillslut, hänger det på att jag fått med för mycket mjölk när jag skummat av grädden?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Bondsmör
« Svar #31 skrivet: 01 jan-16 kl 19:48 »
Ok! Tack för svar! Jag får ge kossa morötter då! En annan sak som inte blev riktigt som jag hade tänkt mig var att grädden inte blev till "vispgrädde" utan bara grynade sig tillslut, hänger det på att jag fått med för mycket mjölk när jag skummat av grädden?
tror inte det. det beror snarare på att du tillsatte fil alltså att grädden var sur och kanske på tempen när du kärnade. (varm = ingen vispgrädde) för övrigt tycker jag att smör av surgrädde blir godare. spar kärnmjölken den är god också. om du tycker den är för sur, tillsätt citron och socker.........

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bondsmör
« Svar #32 skrivet: 10 jul-16 kl 12:53 »
Kan man göra smör på filmjölk genom att skumma av det feta upptill som blir efter att man syrat filen och sen kärna till smör?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Bondsmör
« Svar #33 skrivet: 12 jul-16 kl 08:10 »
Kan man göra smör på filmjölk genom att skumma av det feta upptill som blir efter att man syrat filen och sen kärna till smör?
Aldrig testat det, men det låter inte helt orimligt. Jag har bara gjort smör på grädde som skummats av från mjölk och som sedan blivit sur. Som sagt det är enligt min mening godare. I Tyskland kan man köpa smör av lättsyrad eller syrad grädde. (Sauerrahmbutter) Det smakar faktiskt annorlunda än 'vanligt' ARLA smör.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bondsmör
« Svar #34 skrivet: 12 jul-16 kl 12:00 »
Fetthalten måste vara ~35% för att kunna vispa det till smör

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bondsmör
« Svar #35 skrivet: 12 jul-16 kl 12:54 »
Fetthalten måste vara ~35% för att kunna vispa det till smör

Är det svårare att få grädde från filmjölk än från mjölk?
Det blir ett fett skikt ovanpå filmjölken när den har syrat klart eller strax därefter. Jag brukar röra ned det i filen, men skulle kunna skumma av det.
Dessutom kan man överväga att köra filmjölk i separator. Hur skulle det funka?
Jag ska testa men har inte kommit igång ännu med grädde och smör.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bondsmör
« Svar #36 skrivet: 15 jul-16 kl 21:18 »
Smör kosta 60:- kg på ICA, det kan ni få av mig...

(Skämt åsido, det beror ju på sammanhanget och hur det presenteras hur mycket man kan ta ut, gör förpackningar som får ett pris som kunderna tycker känns rimligt i förhållande till mängden innehåll bara så är det nog inga problemas sedan.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogstomten

  • Inlägg: 97
    • -
SV: Bondsmör
« Svar #37 skrivet: 19 jul-16 kl 09:48 »
Ni som vill ha lite färg på smöret och kanske även att det blir lite  mera bredbart direkt från kyle... Blanda i lite ekologisk rapsolja... Ger en liten smakbrytning och ett mera bredbart smöt från kylen.
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bondsmör
« Svar #38 skrivet: 04 aug-16 kl 15:27 »
Fortsättning på mitt förra inlägg och svar på den fråga jag ställde där:

Jag har börjat att skumma grädden av min hemgjorda filmjölk. Det blir ett slags gräddfil. Det är lättare att skumma grädden av fil än av sötmjölk. Gräddfilen är utmärkt till matjessill. Överlägsen den gräddfil som finns i livsmedelshandeln.

Gräddfilen går också att bre på brödet i stället för smör. Den är inte för syrlig, men den är klart syrligare än vanligt smör, så ibland föredrar jag den, ibland köpesmör. Konsistens och fetthalt är minst lika tilltalande som hos smör. Bredbarheten är förstås god, nästan för god. Gräddfilen är halvflytande och man får vara lite försiktig.

Nästa steg är att se om man kan göra smör av gräddfilen. Hittills har jag bara testat litegrann genom att skaka burken med gräddfil, men jag har inte lyckats ännu. Det blir dock lite av begynnande vispgrädde. Kanske är jag inte tillräckligt energisk, kanske är fetthalten för låg. Fler försök följer. Om det blir smör blir det förstås ett mycket syrligt smör.

Bertil

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Bondsmör
« Svar #39 skrivet: 04 aug-16 kl 17:26 »
Hej! Har upptäckt att när jag gör smör själv så blir det mycket godare än butikens. Man måste vispa ihärdigt och i början syns inte mycket skillnad, men så nås en punkt och det blir en smörklump på några sekunder och en hel del vassle som är bra att baka på! Man kan efter tvätten av smöret tillsätta rapsolja av god kvalité, så blir det lite mer bredbart!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser