Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med separator  (läst 2886 gånger)

Marmelad

  • Inlägg: 18
    • Blekinge
Hjälp med separator
« skrivet: 16 dec-16 kl 21:45 »
Jag har köpt en gammal separator som var ouppackad.
Jag har fått ihop en del av den, men det är lite delar över som jag inte vet var dom ska vara.
Och var smörjer jag den?
Skickar med bild på den och grejerna som jag inte vet var dom ska vara :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp med separator
« Svar #1 skrivet: 17 dec-16 kl 11:09 »
Om den inte har oljebad för kuggväxeln, så är väl det mest lämpliga att smörja kugghjul och kullager med smörjfett och eventuella lättåtkomliga glidlager med olja. Använd INTE vegetabiliska oljor om det finns brons, mässing eller andra kopparlegeringar i maskineriet (t ex lagerbussningar eller snäckhjul), de reagerar kemiskt med kopparn och resultatet blir att både oljan och metalldelarna förstörs med tiden. Det är säkrare med vanliga mineraloljebaserade smörjmedel.

Rimligtvis bör det finnas väl synliga smörjhål eller smörjkoppar på ställen som är avsedda att smörjas ofta, och av deras utförande kan man avgöra om tillverkaren har tänkt sig olje- eller fettsmörjning.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hjälp med separator
« Svar #2 skrivet: 17 dec-16 kl 11:49 »
Den breda packningen även den minsta på bilden ser ut som den ska sitta vid veven.
Längst ner i kulan brukar det sitta en vanlig o-ringspackning vilket är de båda större packningarna på bilden. Kulan är alltså den delen som består av alla "trattdelarna". Av de lösa delarna där är det också en som skiljer sig lite lite från övriga, kan vara en liten del som sticker ut eller att en är lite tjockare i godset. Den ska sitta längst ner och hindrar att mjölken rinner rakt genom kulan och ut på golvet.
Mitt i mjölkbehållaren ska det även sitta en kran , och det ser ut som den långa stången med det böjda järnet kan vara den. Man öppnar inte kranen förräns man har vevat upp kulan i rätt hastighet.

Bronshjulen ska inte smörjas alls på en separator. Däremot växeln som sitter innanför veven. På sidan där veven är alltså utanför bilderna så brukar det sitta en knapp som man kan dra upp och då kommer det fram ett påfyllningshål. Där fyller man olja tills det kommer ut i ett skvallerrör på samma sida. Och den lilla koppen på bilden ser ut som det ska sitta under det skvallerröret. Brukar vara ett avpassat "hål" i bottenplattan den som ligger mot bordet där koppen ska sitta. Det kan stänka upp en droppe då och då även när man vevar och separerar. På de flesta separatorer så finns det på veven eller nära den en ringklocka som ringer tills man uppnått rätt hastighet, när man har den så slutar klockan att ringa, sedan ska man hålla den hastigheten tills all mjölk är separerad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser