Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftiga växter  (läst 1742 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Giftiga växter
« skrivet: 02 okt-07 kl 07:52 »
Jag har sett en och annan hänvisning till växter som getter inte bör äta. Någon efterlyste en sammanställd lista. Det gör jag med. Finns den redan, och jag har bara inte hittat den? Annars kan vi väl göra en här och klistra den?
Jag kan börja, men jag har inte egen erfarenhet, bara vad jag hört. Fyll på, ni andra!

Ek (inte bra med för mycket)
Thuja
Idegran

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
Re:Giftiga växter
« Svar #1 skrivet: 02 okt-07 kl 14:37 »
Är ek giftigt eller mindre nyttigt???  Det hade jag ingen aning om...
vet inte geten det själv tro? Vissa djur känner ju av det själv, om det går att äta eller inte. Vi har precis kapat av grenar från både bok och ek. jag gav getterna lite av boken ......men då stog dom och trånade efter ekgrenarna. Dom käkade det med stor aptit! har jag gjort nåt tokigt då?
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:Giftiga växter
« Svar #2 skrivet: 02 okt-07 kl 15:22 »
Rhododendron är väl inte heller bra har jag läst någonstans...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Giftiga växter
« Svar #3 skrivet: 02 okt-07 kl 17:43 »
Är ek giftigt eller mindre nyttigt???  Det hade jag ingen aning om...
vet inte geten det själv tro? Vissa djur känner ju av det själv, om det går att äta eller inte. Vi har precis kapat av grenar från både bok och ek. jag gav getterna lite av boken ......men då stog dom och trånade efter ekgrenarna. Dom käkade det med stor aptit! har jag gjort nåt tokigt då?

Eklöv har jag läst är bra för kaninerna när dom har tarmsjukdomar!?

Mina brukar äta eklöv när vi är ute i skogen och dom lever än (har haft dom i ca 5år)  Kanske inte är supernyttigt med för mkt men tror inte att det är jätte farligt!

Vitsippor ska också vara giftigt men det är mina getter med stooor aptit på våren!
« Senast ändrad: 02 okt-07 kl 17:43 av Brännbols ompla. »
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser