Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nappad killing  (läst 1248 gånger)

LiLo

  • Inlägg: 94
  • "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Nappad killing
« skrivet: 12 sep-07 kl 11:18 »
Den ena av mina getter fick en förlossningspsykos pga. chocken när blixten slog ner (alldeles bara några meter från oss) precis när hon skulle killa.
Hon fick syntetiskt oxytocin ordinerat av veterinär, vilket vi gav henne samma kväll den dag hon killat. Meningen var att mjölken skille rinna till och bättre ta åt sig sin unge.
Vi mjölkade henne på rå mjölk och gav killingen, lilla Tor.
Vi ger honom nu "Pontus" mjölkersättning eftersom hon inte vill låta honom dia. Hon är också förvirrad om vilken som är hennes unge Tor eller den lika tecknade kusinen Pontus.
Hon har inte riktigt tid med honom (när hon väl kommit på vilken som är hennes) för hon ska fara efter bocken hela tiden.
Lilla Tor verkar knappt veta vilken "mamma" han ska följa; mig eller get-mor. Han äter bra men är inte med dom andra killingarna och leker utan leker bara när jag är med. Springer och skriker så fort han hör mig eller ser mig.
Vad ska jag bäst göra? Fortsätta som vanligt och bara mata honom och sedan lämna honom och hoppas mamman har tid för/kommer ihåg honom? Eller vad ska jag göra?
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Nappad killing
« Svar #1 skrivet: 14 sep-07 kl 00:25 »
Har du så att dom kan få vara i en box tillsammans i några dagar? Kanske banden mellan dom blir starkare då. Och personligen skulle jag mjölka ur geten och ge ungen, ifall hon inte vill veta av den. Istället för ersättning, menar jag.

LiLo

  • Inlägg: 94
  • "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Re:Nappad killing
« Svar #2 skrivet: 15 sep-07 kl 11:29 »
Dom var separerade dom 4 första dygnen och vi mjölkade henne, försökte få henne att acceptera att han dia men icke.
Att fortsätta mjölka henne till hans nappning är uteslutet då vi måste vara två, en för att hålla henne och en att mjölka. Nu har min man slut på semester så jag är ensam.
Han är dock pigg som övriga vildingar och äter jätte bra. Mamma har börjat stå bredvid och vänta medans han får sin mat. Och alla andra killingarna (utom Ida som alltid är med mamma) står omkring och vill också ha uppmärksamhet.
Det har också blivit bättre med hans fixering vid mig, även om han när det börjar närma sig matdax skriker som en tok när han ser mig.
Det har heller aldrig varit frågan om att hon inte vill veta av honom, bara att hon varit förvirrad. Det var ju en ordentlig chock hon drabbades av när blixten slog ner precis vid killnings dax, hon tappade i temperatur och var apatisk första dygnet så dom hade ingen lätt start.
« Senast ändrad: 15 sep-07 kl 11:32 av LiLo »
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Nappad killing
« Svar #3 skrivet: 15 sep-07 kl 11:35 »
Bygg ett mjölkbord, så slipper ni vara två vid mjölkningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser