Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning  (läst 5276 gånger)

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
Märkning
« skrivet: 20 okt-14 kl 08:57 »
Hej...

Jag ä ju ny på det här me lamm. Nu ska de märkas o min fråga är..har 7 lamm o ska skicka efter brickor till dem. Man ska ju fylla i individnummer när man beställer. Ska jag börja med 1 eftersom det aldrig fötts några lamm i min besättning tidigare ???
Blir det automatiskt att man får brickor med nummer upp t 7 då?
Är det svårt att märka dom? Jag är helt inne på att jag vill göra det själv,me lite hjälp förstås.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

tossefarmor

  • Gäst
SV: Märkning
« Svar #1 skrivet: 20 okt-14 kl 12:47 »
Ja, du får från nummer ett och uppåt enligt antalet djur du har. Nej, det är inte svårt att märka dem, men tänk på att sätt dem rätt. Lycka till!

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Märkning
« Svar #2 skrivet: 20 okt-14 kl 17:17 »
Det finns olika system som fårägare använder vid märkning. Mina föräldrar använder år som första två siffror och sedan 001 och uppåt, ex 14001 för lamm född 2014.  De tycker det blir enkelt att hålla koll på åldern och slippa leta boken när det behövs. Andra har säker sitt sätt att välja nummer.

tossefarmor

  • Gäst
SV: Märkning
« Svar #3 skrivet: 20 okt-14 kl 17:54 »
NinaK, det var det jag menade, men glömde skriva 0001 :-[, om man inte säger något annat.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Märkning
« Svar #4 skrivet: 20 okt-14 kl 18:43 »
Det var ju smart att skriva år..Så om jag skriver 14001 när jag beställer så står det de på märkningen. ?? 14001 14002 14003 osv
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Märkning
« Svar #5 skrivet: 20 okt-14 kl 19:06 »
Om jag minns rätt så skriver man i en ruta antal brickor man vill ha typ 7st och sedan skriver man start nummer ex14001 så får man 14001, 14002, 14003 osv. Om de inte ändrat så ska det vara 5 siffror på id numret

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Märkning
« Svar #6 skrivet: 20 okt-14 kl 19:23 »
Sedan ett tips när man sätter på dem märkena är att sätta djurets nummer så att du lätt kan läsa av. Vet inte vilken typ du tänk använda men vi har mickro brickor och fäster dem ovansidan av örat med numret upp. Då ser man numret när man står bredvid/över. Om man har dem nere så är kanske siffror framåt mer lättläst. När combi märket användes så var det nere på örat men siffror fram. Finns inget jobbigare än att brottas ned djur när man försöker se numret på brickan. Om du inte ska spara så betyder det inget om årtal inte är med.

tossefarmor

  • Gäst
SV: Märkning
« Svar #7 skrivet: 20 okt-14 kl 19:57 »
Jag lämnade inte in något särskilt nummer, och jag fick hem märken med start 0001 och uppåt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Märkning
« Svar #8 skrivet: 20 okt-14 kl 21:44 »
Sedan ett tips när man sätter på dem märkena är att sätta djurets nummer så att du lätt kan läsa av. Vet inte vilken typ du tänk använda men vi har mickro brickor och fäster dem ovansidan av örat med numret upp. Då ser man numret när man står bredvid/över.

 Finns inget jobbigare än att brottas ned djur när man försöker se numret på brickan.

Är det inte dumt att vända på dem så piggen hamnar utåt? För att bara sätta dem i ovansidan av örat gör väl inte att individnumret hamnar fråmåt?
Sen är det förstås dumt att individnumret är bakåt, om man sätter enl instruktion, men jag har inte så många får att jag behöver kolla på öronbrickan för att veta vilket får som är vilket.
Ett annat tips är ju att ta olika färg på mirco-brickorna olika år. Då vet man vilket år fåret är född.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Märkning
« Svar #9 skrivet: 21 okt-14 kl 00:20 »
nja spetsen/piggen blir inåt då siffrorna är på sidan med nålen/spetsen. Sedan är det knappt spetsen syns jämfört med combi signalmärket som har en knopp. Visst ska man sätta märkena som man tycker passar en själv. Valet att sätta märkena på ovansida var nog för det blev lättare att läsa av när man var i flocken och plocka ut djur när de är packade. Visst lär man sig att känna igen individer. Sätt märkena på ett sätt som passar er.

nath-wes

  • Inlägg: 11
  • Cowgirl by choice
    • Skåne
SV: Märkning
« Svar #10 skrivet: 21 okt-14 kl 17:26 »
Jag har haft lamm några år och lärde mig snabbt att köpa rätt  tång, det gör skillnad när man ska märka. Det är förståss en smaksak, men jag tyckte att den halvautomatiska tången gjorde det lättare och snabbare att märka. Den kan man använda med en hand och går inte åt så mkt kraft, den slår själv igenom. Då har man också en hand över för att hålla eventuellt sprattlande lamm (jag hade gotlänningar, de är ju lite livliga). Sen underlättar det också om lammen är så små som möjligt. Jag läste 1-2 dgr gamla när jag gick in och kollade och det fungerade bäst för mig. Halvvuxna och vuxna djur satte jag i mitt hemmabyggda klippbord, de var för starka för att hålla.
Det finns inga drömmar, det finns bara mål.

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Märkning
« Svar #11 skrivet: 15 apr-15 kl 11:35 »
Har läst många trådar om märkning nu och lärt mig ett och annat men en sak som fortfarande är oklar och som jag läste någonstans är om man av någon  anledning måste starta individnumret med år? Tänkte att det annars kan vara praktiskt om man kan beställa ett gäng brickor som man sedan kan använda oavsett år? Hur gör ni, vad är lättast att göra? Färg är valfritt som jag förstått det? Tack på förhand  :)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Märkning
« Svar #12 skrivet: 15 apr-15 kl 17:16 »
Första året beställde jag brickor med år, men eftersom där blev brickor över så var jag snål och använde några nästa år också. Nästa gång beställde jag från 1 och uppåt. Mina lamm har alltså inget system alls just nu, men det spelar ingen roll.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Märkning
« Svar #13 skrivet: 15 apr-15 kl 20:56 »
Okej så då finns det alltså inget måste att ha året med i individnumret. Är det smartast att beställa en av varje eller två? Kan man efterbeställa fler märken i efterhand om det skulle visa sig att man säljer nå lamm till liv eller tar det väldigt lång tid för dom att komma? Första året med lamm och är tacksam för alla tips och råd :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Märkning
« Svar #14 skrivet: 16 apr-15 kl 15:36 »
Okej så då finns det alltså inget måste att ha året med i individnumret. Är det smartast att beställa en av varje eller två? Kan man efterbeställa fler märken i efterhand om det skulle visa sig att man säljer nå lamm till liv eller tar det väldigt lång tid för dom att komma? Första året med lamm och är tacksam för alla tips och råd :)

Individnummer kan du hitta på själv, men SE-numret ska också vara på brickan. Varje får som ska bli över 1 år ska ha två brickor. När jag köpte bagge sist så var alla märkta med 2 brickor trots att säkert 90% gick till slakt innan de blivit 1 år. Man kan efterbeställa märken. Det är inte märkena som är dyra utan frakten så det är dumt att inte beställa alla märken man ska ha på en gång. Leveranstiden är ungefär en veckan men den är längre nu på våren då många beställer.
Det viktiga är väl att sätta i märkena  innan man säljer livdjur, och aldrig köpa djur utan märken. En del skickar med sina märken, men det är inte säkert att den nya ägaren har den typen av tång hemma. Ska du sälja djur måste de ha 2 märken när de lämnar gården.

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Märkning
« Svar #15 skrivet: 18 apr-15 kl 08:21 »
Okej, tack så mycket. Då blir det nog till att beställa alla märken direkt 😊

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Märkning
« Svar #16 skrivet: 18 apr-15 kl 08:26 »
Just det en till fråga, tänkte köra på micro märkena men hittar ingenstans hur de ska sitta på rätt sätt. Vår bagge har såna och de sitter i underkant på örat men har sett och har för mig att jag läst någonstans att de ska sitta i överkant på örat? Och hur mycket plats måste lämnas till att "växa" i? :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Märkning
« Svar #17 skrivet: 18 apr-15 kl 11:19 »
Just det en till fråga, tänkte köra på micro märkena men hittar ingenstans hur de ska sitta på rätt sätt. Vår bagge har såna och de sitter i underkant på örat men har sett och har för mig att jag läst någonstans att de ska sitta i överkant på örat? Och hur mycket plats måste lämnas till att "växa" i? :)

När man köper dem så ligger de i en plastficka med bilder på hur tillverkaren tycker de ska sitta. Då sitter de i örats underkant med själva spetsen på märket på insidan av örat. Men man får sätta märkena hur man vill. Många sätter de i överkanten, kanske för att de tycker det är mindre risk att de fastnar då. Den där tången är väldigt trög och eländig också så det är inte lätt att märka djuren. Djuren har ju även några blodådror eller vad det heter i örat och man ska ju inte sätta fast märket i dem för då blöder det.

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Märkning
« Svar #18 skrivet: 18 apr-15 kl 12:14 »
okej, tack så mycket, då behöver jag inte fundera över det nå mer. :) Alla andra tackor och lamm vi haft har combi 2000 små och har haft så himla mycket problem med dom, helst på lammen att de sliter av sig dom... är märktängerna till dom bättre ?

Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Märkning
« Svar #19 skrivet: 20 apr-15 kl 17:09 »
Angående att inleda med årtal så tror jag man uppskattar det mer när man varit igång ett tag. Har flocken ökat till 30 tackor är det rätt skönt att veta hur gamla var och en är utan att behöva kolla efter. Har man fem kanske det inte känns prioriterat. Men fem blir snart 30  :)

Ett annat tips med det här med nummersystem är att köra olika nummerserie för tackor och baggar. Väldigt smidigt när man ska hålla isär dem. Årets tacklamm hos oss heter 15001-15050 och bagglammen 15051-15099. Inför säsongen beställer vi märken med lite marginal och endast ETT märke till baggarna, de ska ju med högsta sannolikhet ändå slaktas och då behövs bara ett märke. Så jag tror med den besparingen att man ändå tjänar in merkostnaden med systemet.
Vi har dessutom olika färg, tackor får orange och baggar blå. Superenkelt! Särskilt på bete när man delat isär tackor från baggar, då skulle man snabbt upptäcka en katt bland hermelinerna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser