Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska man skilja på lamm och tackor?  (läst 2998 gånger)

8890

  • Inlägg: 39
När ska man skilja på lamm och tackor?
« skrivet: 08 jun-09 kl 18:34 »
Frågan är som rubriken, plus att jag undrar när småbaggar blir könsmogna??

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: När ska man skilja på lamm och tackor?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 19:07 »
Under "finullstiden" så skiljde vi aldrig lammen före slutet av juli.(lamning från 1 april och 3 veck. framåt) Vi hade aldrig någon tjuvbetäckning. Min tanke är att tackorna inte blir dräktiga om de går med lamm. Vi har antagligen varit "dumma" eller oförstående när det gäller problemet, men det gick fint i ca. 30 år. Det verkar vara krångligt eftersom så många frågar. Hur gör ni? Jag har aldrig tänkt så mycket.       Vi har haft får i 35 år. som mest 70 finullstackor med massor av lamm.  ???

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: När ska man skilja på lamm och tackor?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 20:44 »
Vi har finull och har blivit rekommenderade att skilja ifrån
bagglammen vid 3-4 månader. Då är de stora nog och man slipper ev betäckningar.
Njuter av värme och allt det gröna!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: När ska man skilja på lamm och tackor?
« Svar #3 skrivet: 08 jun-09 kl 20:49 »
Ja, Hustran då har du ju tagit bort lammen vid 3,5-4 månaders ålder, samma som de flesta brukar rekommendera:) Problem kan ju uppstå om man är lite sen att skilja av, speciellt om man har tackor med i flocken som av någon anledning inte har lamm. Jag tycker det är en ganska relevant fråga, oplanerade lamm mitt i vintern är sällan kul.                      Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: När ska man skilja på lamm och tackor?
« Svar #4 skrivet: 08 jun-09 kl 22:29 »
Är inte helt säker. Men efter fyra-fem månader börjar småkillarna jaga tackor. Stor-baggen ser till att de inte kommer till, men det skapar oro.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: När ska man skilja på lamm och tackor?
« Svar #5 skrivet: 10 jun-09 kl 08:31 »
Som fåraherden skriver, så kan t.ex gutefår gå ihop ända tills betäckningssäsongen sätter igång på hösten.
Har själv haft som mest 100 finullstackor. De flesta där är ganska årstidsbundna också, men det finns lite undantag. (Beror nog en del på hållandesätt också)
Det finns bagglamm där som börjar betäcka vid 3-mån ålder 8) Inte så kul.
Så det varierar nog en del beroende på ras och hur djuren hålls.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser