Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sent fött lamm  (läst 1112 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
sent fött lamm
« skrivet: 10 sep-11 kl 10:29 »
Jag fick en liten eftersläntrare i år. Ett litet bagglamm som föddes 14 Juli. De andra lammen är födda April. Jag tänkte skicka lammen till slakt nu i månadsskiftet men vad ska jag göra med den lille plutten? Blir det problem att låta honom gå kvar? Mamman kanske inte blir dräktig nu och då blir det samma problem nästa år. Kan baggen bli elak mot honom? Andra problem? Jag har gutefår som har sin normala parningstid i November.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: sent fött lamm
« Svar #1 skrivet: 10 sep-11 kl 15:21 »
Jag tänkte skicka lammen till slakt nu i månadsskiftet men vad ska jag göra med den lille plutten?

Grillspett, kanske ;D ;D ;D

Otur att det var ett bagglamm, det blir nog krångligt att behålla över vintern....

Om du skiljer av tackan och lammet snart, så borde hon komma i brunst igen till november.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser