Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bör man vingklippa gäss  (läst 2022 gånger)

Göingebocken

  • Inlägg: 20
    • Skåne
Bör man vingklippa gäss
« skrivet: 23 jan-11 kl 17:52 »
Bör/ska man vingklippa gäss (skånegäss) eller är de för tunga för att kunna flyga?

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Bör man vingklippa gäss
« Svar #1 skrivet: 23 jan-11 kl 18:34 »
Skånegäss flyger inte många meter,iaf inte som vuxna.
Ölandsgäss kan däremot flyga många hundra meter.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bör man vingklippa gäss
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 07:35 »
Har du flera gåsraser så skulle jag klippa vingarna lite, så att de säkert inte uppvaktar någon av fel ras.

Mina lättare gåsraser vingklipper jag genom att jag tar bort "fjunet" på ena sidan av vingpennan på lagom många vingpennor. Det syns knappt inte, risken att skada dem är obefintlig, och de kan hålla värmen bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser