Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planering av odlingsytor  (läst 2079 gånger)

Andreasd083

  • Inlägg: 10
    • Hälsingland
    • Skräddarsgården
Planering av odlingsytor
« skrivet: 26 maj-15 kl 21:21 »
Hej! Önskar lite tips på hus jag kan lägga upp mina odlingar. Kommer att bli mest direktsådd i år. Broccoli och vitkål har jag förgrott. Jag funderar på att anlägga ett land på sidan av matkällaren. Det är söderläge med lätt lutning. I år blir det troligen att ta en del av gräsmattan så länge till träden är borta.

Det finns också ca 1500m2 vildvuxen äng på norrsidan. Ev funderar på jag på att hålla några grisar där över sommaren för att böka upp den för att sedan odla på den. Eller möjligen hålla några djur där.

Bilder finns på:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175987.msg1651153#msg1651153
Ägare till en mindre gård från 1700-talet i Svedja utanför Harmånger. Önskar utveckla gården mot självförsörjning med grönsaker och mindre djurhållning. Naturlig och ren mat är ett stort intresse, gärna med traditionella metoder som mjölksyrning och ta till vara av hela djuret.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Planering av odlingsytor
« Svar #1 skrivet: 27 maj-15 kl 06:00 »
Det viktigaste tycker jag att du delar in din odlingsyta i tex 5 olika områden så att du får en bra växtföljd rakt från början. Ett förslag för en grönsaksodling är 1. potatis, 2. morötter, lök, rödbetor etc, 3. gröngödsling, 4. främst kålväxter och andra näringskrävande växter 5. ärtor och bönor. Beroende på tillgång på kompostl kan du gödsla åtminstone kålskiftet men kanske även potatis skifte (försiktigt för mycket gödsel på potatis kan beroende på sort leda till skorv)

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Planering av odlingsytor
« Svar #2 skrivet: 27 maj-15 kl 09:44 »
Håller med föregående talare. Se till att du får en växtföljd, extra viktigt vid kålodling som helst inte ska återkomma till samma gjord mer än var 7nde år, och beroende på vad du har för tillgång till gödsel så kan du ha gröngödsling i följden eller skippa den. Så dela upp dina ytor i ett antal lika stora fält där antalet är lika med år i växtföljden, sen flyttar du runt grödorna i fälten från år till år. Ha en följd där du på ett fält först har närande växter (bönor/ärtor/gröngödsling), sen krävande typ kål/lök/squash... och sedan mellan eller mindre krävande typ morot/potatis/sallad...

/Anders

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Planering av odlingsytor
« Svar #3 skrivet: 27 maj-15 kl 13:25 »
Jag skulle ha en avdelning för perenner och bärbuskar också. Perennen sparris skördar man på våren - härligt!  Samma med rabarber. De ingår alltså inte i växtföljden.  Och en lott för jordgubbar som är bäst att bara ha tre år på samma ställe.  Så den delikatessen kan vara med i växelbruket men blir överhoppat vissa år.  Se  till att få fatt i gamla sorters jordgubbar - mycket mera smak men kanske lite känsligare för olika sjukdomar och klarar inte transporter. 


 

Andreasd083

  • Inlägg: 10
    • Hälsingland
    • Skräddarsgården
SV: Planering av odlingsytor
« Svar #4 skrivet: 28 maj-15 kl 22:32 »
Tack för svar. Jag har fri tillgång till hästgödsel.

Om jag vill göra några djupbäddar, ska jag då göra 8 stycken om jag ska kunna flytta kålen varje år? Eller göra nåt friland och någon bädd? Ett mindre växhus mot väggen har jag tänkt också
Ägare till en mindre gård från 1700-talet i Svedja utanför Harmånger. Önskar utveckla gården mot självförsörjning med grönsaker och mindre djurhållning. Naturlig och ren mat är ett stort intresse, gärna med traditionella metoder som mjölksyrning och ta till vara av hela djuret.

Jan S

  • Inlägg: 4
    • Uppland
    • Odlingsdagbok
SV: Planering av odlingsytor
« Svar #5 skrivet: 03 jun-15 kl 09:31 »
Jag kan tipsa om Garden Planner (http://www.growveg.com/) som är ett rätt bra verktyg för att plantera sin odling. Har testat det för första gången i år för att planera min kolonilott och jag är helt såld. Innehåller en del information om olika grödor och hjälper att ta hänsyn till växtföljden.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Planering av odlingsytor
« Svar #6 skrivet: 03 jun-15 kl 12:19 »
Jag kan tipsa om Garden Planner (http://www.growveg.com/) som är ett rätt bra verktyg för att plantera sin odling. Har testat det för första gången i år för att planera min kolonilott och jag är helt såld. Innehåller en del information om olika grödor och hjälper att ta hänsyn till växtföljden.


Jag skaffade den ifjol men, höll på att bli galen när den bara hängde sig hela tiden och man inte kunde göra land som inte var fyrkantiga. Kanske har de kommit till rätta med det nu?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jan S

  • Inlägg: 4
    • Uppland
    • Odlingsdagbok
SV: Planering av odlingsytor
« Svar #7 skrivet: 03 jun-15 kl 12:52 »
Ska inte göra för mycket reklam för verktyget men under de sista 3 veckor som jag körde programmet har det inte hängt sig en ända gång. Sen finns det numera även andra former än fyrkant.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Planering av odlingsytor
« Svar #8 skrivet: 03 jun-15 kl 12:58 »
Tack för svar!  :)   Får kanske ge det en chans till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Eldjarn

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: Planering av odlingsytor
« Svar #9 skrivet: 07 jun-15 kl 14:16 »
Jag har startat upp odling av grönsaker för självhushåll på fyra olika ställen under årens lopp. Med utgångspunkt från den erfarenheten har jag följande råd.

1. För framgångsrik grönsaksodling krävs sol så stor del av dagen som möjligt. För odling av kål och potatis vill man ha öppet och luftigt, mer värmekrävande grönsaker behöver i stället ett skyddat läge. Sedan underlättar det enormt om det redan finns matjord på platsen för nyodlingen. Leta upp några platser som verkar lämpliga och gräv provgopar, en halvmeter djupa. Om det är matjord så kan man se en ganska skarp gräns mellan den mörka matjorden och den underliggande ljusare alven på ungefär 30 centimeters djup. Om du stöter på berg, stora stenar eller grova trädrötter så är platsen inte så lämplig.

2. Gräv upp rutor på några kvadratmeter  på de mest lovande ställena. Så och sätt de växter du tror att du vill odla i framtiden på dessa provytor. En plats kan verka bra, men så upptäcker man att det blir alldeles för torrt där. Eller för blött. Eller skuggigt.

3. På hösten, eller nästa vår, kan du börja anlägga det permanenta grönsakslandet. Då finns det olika principer. Täckodling, upphöjda bäddar, djupbäddar etc. Men har man, som du, god tillgång till hästgödsel kan man få fram goda skördar av de flesta grönsaker utan att använda de mer komplicerade metoderna.

4. Växelbruk är nödvändigt för att på sikt få god avkastning. De traditionella principerna för växelbruk utgår från att man har begränsad tillgång till gödsel och är därmed inte så intressanta för dig. Men för att hålla tillbaka växtsjukdomar och skadedjur bör du se till att grödor som hör till samma växtfamilj inte återkommer på samma jordbit oftare än ungefär vart fjärde år. Exempel på växtfamiljer är Korsblommiga (kålväxter), Flockblommiga (morötter, persilja, dill m.fl.), Mållväxter (rödbeta, mangold, spenat) och så vidare. Själv försöker jag hålla reda på åtta växtfamiljer och låter dem rotera mellan odlingsbäddarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

837 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser