Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga plywoodbåt?  (läst 26969 gånger)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #20 skrivet: 16 maj-15 kl 14:31 »

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #21 skrivet: 16 maj-15 kl 14:46 »
Och limma på relingslist. Ser trevlig ut. Det behöver inte vara så märkvärdigt att komma ut på sjön :)

Skall ta mig i kragen och köpa en plywoodskiva så ungarna får en båt till dammen. Med barn i 25 kg klassen kan man göra skalenliga modeller ;D

Funderar på diverse lösningar gällande relingslisten. Är ju svårt att få tag i kvistfritt virke till bra pris. Ska nog prova men misstänker det kan bli svårt att böja läkten jag har med kvist att följa kanten. Funderar på att ta pem-slang och skära en längdsgående skåra i och limma fast :). http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/PEM-slang-2000031784/ Eller kantlist för bilar http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Kantlist-2000031706/
Eller något riktigt fult, rörisolering :D. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorisolering-2000023027/ Eller att jag nockar 25 mm spikband över kanterna?

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #22 skrivet: 16 maj-15 kl 20:33 »
Ser ut som en half-dory, eller Edgar Sunden-flateka... Sägs vara väldigt lättrodda och bra i insjöar och innerskärgård.
Köl gör nog inte så mycket varken till eller från om den inte är betydligt djupare än det normala 5-10 cm; jag tror att främsta skälet till att ha köl på sådana båtar är att hålla ihop de tvärsgående bottenbrädena, visst blir båten mer kursstabil och så men det är ingen "big deal" för den här modellen.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #23 skrivet: 17 maj-15 kl 10:10 »
Funderar på diverse lösningar gällande relingslisten. Är ju svårt att få tag i kvistfritt virke till bra pris. Ska nog prova men misstänker det kan bli svårt att böja läkten jag har med kvist att följa kanten. Funderar på att ta pem-slang och skära en längdsgående skåra i och limma fast :). http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/PEM-slang-2000031784/ Eller kantlist för bilar http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Kantlist-2000031706/
Eller något riktigt fult, rörisolering :D. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorisolering-2000023027/ Eller att jag nockar 25 mm spikband över kanterna?


Det traditionella sättet är att gå till skogs och hugga en "niegling" altså en underväxt gran. En sån där undertryckt klen liten pinne med tunna kvistar som växer under storgranarna i tät granskog. Man barkar den och klyver eller sågar upp den på mitten och får två halvrunda lister som bara behöver jämnas upp litet med en bandkniv eller barkkninv och så är det bara att böja och spika fast. De brukar gå att böja en hel del medan de är färska och om man behöver mer krökning kan man basa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #24 skrivet: 17 maj-15 kl 12:49 »
Det traditionella sättet är att gå till skogs och hugga en "niegling" altså en underväxt gran. En sån där undertryckt klen liten pinne med tunna kvistar som växer under storgranarna i tät granskog. Man barkar den och klyver eller sågar upp den på mitten och får två halvrunda lister som bara behöver jämnas upp litet med en bandkniv eller barkkninv och så är det bara att böja och spika fast. De brukar gå att böja en hel del medan de är färska och om man behöver mer krökning kan man basa.
Ja men smart något sådant ska jag nog prova!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #25 skrivet: 17 maj-15 kl 15:49 »
Eller annars tar du och sågar några tunna lister, låt säga 8x30mm, av en bräda och nitar fast dem i lager med lim emellan.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #26 skrivet: 21 maj-15 kl 17:20 »
Båten är inte exakt symetrisk däremot är sidorna exakt lika stora. Nåja ska bli intressant att se hur den flyter :). Ska dit två längsgående bräder nu som sittplats(er). Allt trä som nu sitter på båten är slutgiltigt, har tagit bort alla stag som användes i byggprocessen.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Grönavågaren

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #27 skrivet: 21 maj-15 kl 17:27 »
Av egen erfarenhet vet jag att allt flyter om man bara ror tillräckligt fort.

 ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #28 skrivet: 21 maj-15 kl 17:33 »
Av egen erfarenhet vet jag att allt flyter om man bara ror tillräckligt fort.

 ;D
Jag provade med ett gammalt badkar, ett sånt vanligt emaljerat, när jag var barn. Troligtvis rodde jag för sakta  :P

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #29 skrivet: 21 maj-15 kl 22:10 »
Och jag svetsade ihop en korrugerad takplåt. Den flöt, men när jag väl fått upp den i plan så var inte akterspegeln tillräckligt hög för att tåla aktersvallet när jag skulle stanna, så efter lite funderande blev det landstigning av den lite bestämdare modellen ;D

Sjöfart är kul, ungarna har redan byggt en flotte av en pall och fyra 25 liters dunkar och korsat ankdammen ;D

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #30 skrivet: 24 maj-15 kl 12:31 »
Sittplats på G! Nu börjar dock skevheten bli lite väl synlig... :D Gjort ett par åror också som jag får finlira med sedan. Vettefasen dock om jag inte gjorde årbladen lite för små. Årornas längd är 205 cm.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #31 skrivet: 24 maj-15 kl 14:23 »
Det fungerar med rätt små årblad, risken att bryta åran minskar då ;D

Jag tycker att tvärslån som skall bära din vikt, och anliggningsytan i botten för avlastningspinnen ser lite klent ut.

Skevheten kommer att variera med sjön, det är ju ingen vridstyv konstruktion precis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #32 skrivet: 25 maj-15 kl 06:38 »
Jo du jag hade planer på att göra tvärslån i grövre dimensioner. Men brädorna har 5 avlastningspunkter och tvärslån är senvuxen så det bör hålla men det blir jag snart varse...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #33 skrivet: 26 maj-15 kl 19:26 »
Blir intressant att se hur denna setup håller. Håller naturligtvis inte för att dra folk i båten men bör hålla ett tag för att dra tomma båten. Luftgummihjul från biltema (var annars?), hjulaxlarna täljde jag till av en bit ek jag hade, klippte ut fästena ur en aluminiumplå jag hade och bockade till dem. Tänker som så att jag slipper nöta på bottnen i onödan om jag inte alltid orkar bära båten :P. Där eken går in i furun har jag kladdat på bra med epoxy.

Ska nog göra nån fastsättning så de ligger stadigt fram i båten så lågt ner som möjligt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #34 skrivet: 26 maj-15 kl 23:42 »
Det blir ju lite vridpåfrestning eftersom du gjorde två axeltappar istället för en gemensam axel. Så länge du går med båten framför dig, aktern i färdriktningen, så borde inte båten ta skada vid ett haveri.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #35 skrivet: 28 maj-15 kl 17:07 »
Dum fråga men törs man prova den i vattnet innan man målar? Är lite sugen men kanske blir problem med fukt då... ska ju måla kanske om en vecka så den får torka tills dess.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #36 skrivet: 28 maj-15 kl 19:41 »
Jag vet inte.
Ofta när man vill ha en slät yta på trä ordineras att man blöter träbiten och låter den torka. Då reser sig fibrerna och man kan putsa med fint slippapper.

Det lär väl vara i kanterna det är känsligast om det kommer in vatten mellan laminatskivorna eller i skarvar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #37 skrivet: 29 maj-15 kl 00:04 »
Jag skulle absolut inte blöta den innan målning. Du har ju plastat här och där, vilket gör att det tar lång tid att torka.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #38 skrivet: 07 jun-15 kl 21:00 »
Provat båten idag! Blåsigt så det gick stora vågor. Går oväntat bra att ro trotts frånvaron av "skägg" (tror jag det heter). Kan bero på att båten är så kort och lättvänd att jag enkelt kan ta i lite mera med ena åran och båten går rakt. Vänder på en femöring, nästan onödigt lättvänd. Slutar jag ro så vänder den även då enkelt vilket är irriterande, funderar på att prova sätta nån form av skägg bak. Provade dra den med hjulen men för att den ska va riktigt enkel att dra med en hand i skogen så behöver hjulen sitta längre ifrån varandra, tippade några gånger när jag drog den. Som ni kanske ser borde jag satt hörnstöden längre ner så kantlisten kunde gå enda bak...

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #39 skrivet: 08 jun-15 kl 00:40 »
Härligt! Lite trä och en burk färg, och så har ett nytt fartyg gett sig ut :)

Du kan vända på steken, och sätta ett hjul i fören och två skaklar i aktern. Då får du en båt som beter sig som en skottkärra när du tar ner den till sjön. Ofta går det bra att få fram ett hjul mellan stenar och stubbar, medan två i bredd förr eller senare träffar något och välter lasset.

Stora vågor? Jo, jag vet, det ser alltid slätare ut när man tar ett kort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser