Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  tilluftstak?  (läst 1026 gånger)

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
tilluftstak?
« skrivet: 25 okt-16 kl 22:09 »
Håller på att bygga ett hönshus. Tänkte testa ventilationensideen från Naturligare hönsskötsel- en praktisk handledning.

Hönshuset kommer vara på 4 kvm och herbergera c tio hönor a 1,5 - 2 kg. Då borde det vara 10 cm mellan plåten och det isolerade innertaket och innermått på ventilationstrumman 48 cm. 70 mm isolering plast och osb skiva. Jag hade tänkt att bara kalka skivan men här är många som skriver att dom har målat. Varför måla och inte bara kalka? Kan det inte bli problem med kondens på undersidan av plåten som sedan droppar ner i isoleringen? Skall isoleringen vara täckt i ovankant under plåten?

Tidigare har jag bara haft höns i befintliga gamla lokaler på gårdar där jag bott tidigare eller oisolerade dragiga stora lådor. Det har gått bra men vi tänker att det skall ge mer ägg, kännas trevligare och vara mer lättskött så här.

Har någon testat tilluftstak? Och har jag måtten rätt för mig?

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: tilluftstak?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-16 kl 05:53 »
Är tanken att det skall suga luft uppifrån en trumma som går genom isolerskiktet men inte genom yttertaket? Låter lite bakvänt, 48x48 är ju ett ordentligt hål för 4 m2 golvyta. Vart skall frånluften ta vägen sen då? Behövs nog mekanisk ventilation för att få sug åt "fel håll".


/Daniel

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: tilluftstak?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-16 kl 13:17 »
En liten ritning/skiss på hur det är tänkt se ut underlättar!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: tilluftstak?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-16 kl 20:22 »
Aha, ett förtydligande. Systemet funkar så att man ej har någon duk/tätskickt i taket så att hela innertaket är en värmeväxlare. Trumman börjar 50cm under innertaket och slutar 50 cm över yttertaket. Innertaket skall vara 4-6cm isolering på en enkel brädfodring.

Så i huset skall bildas ett tryck som gör att luft trycks upp genom trumman och då sugs motsvarande mängd in genom innertaket. Inluften värms då upp under sin färd genom isoleringen. Innertaket blir altså en värmeväxlare.

Jag menade 48mm som mått på trumman. 48cm är för 100 hönor. Måtten är från en tabell i nämnda bok där dom räknar på totalvikten på hönsen i lokalen.

Detta har jag lyckats läsa mig till och har ingen praktisk kunskap om systemet. Eftersom att ingen annan verkar ha det häller så vågar jag kanske inte experimentera utan kör en lagom läckande dörr, lagom läckande lucka och öppningsbara fönster och en ventil högt upp långt från hönsens sittpinnar.

Jag tycker att tilluftak låter som en intressant ide men det är ju alltid skitjobbigt med saker som går rakt genom yttertaket så det är ett stort minus för att testa ett system som jag inte är säker på fungerar bra.

Om någon har kunskap om systemet så hör gärna av er i dagarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser