Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort nät över kål  (läst 5022 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Ta bort nät över kål
« skrivet: 05 jul-16 kl 16:20 »
Tyvärr håller delar av min kålodling på att bli uppäten av vad jag tror är kålmalen.
Har nät över hela och jag ser själv inga håligheter själv men nu finns det ialf något som gärna äter upp kålen där under.
Det är inte så lätt att öppna upp näten så det blir lite att man drar sig för att rensa och plocka därunder.
Tror ni att jag lika gärna kan ta bort näten helt och förhoppningsvis kanske kan hålla borta "ohyran" lättare?
Mvh
Ramona

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #1 skrivet: 05 jul-16 kl 16:52 »
Här finns mycket kålmal. Jag provade en gång att sätta en blomkålsplanta i en hink med fiberduk över. Hade satt ett resårband ganska hårt runt hinken, i hinken några pinnar så inte fiberduken låg direkt på. Det blev mer kålmal där än på plantorna utanför.
Så jag tror det är bättre du tar bort duken, lägger något tyg e.d. under och skakar plantorna. Då brukar larverna ramla av.
Fast då kanske kålfjärilen kommer i stället.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #2 skrivet: 05 jul-16 kl 17:21 »
Kålfjäriar är tyvärr fenomenala på att ta sig in till kålen och kan lägga ägg om nätet ligger an mot kålen.
Jag hade tagit av väven sanerat och lagt på väven igen.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #3 skrivet: 24 aug-16 kl 16:31 »
Tyvärr håller delar av min kålodling på att bli uppäten av vad jag tror är kålmalen.
Har nät över hela och jag ser själv inga håligheter själv men nu finns det ialf något som gärna äter upp kålen där under.
Det är inte så lätt att öppna upp näten så det blir lite att man drar sig för att rensa och plocka därunder.
Tror ni att jag lika gärna kan ta bort näten helt och förhoppningsvis kanske kan hålla borta "ohyran" lättare?
Mvh
Ramona
Jag använder kålnät bara ett kort tag efter utplanteringen av kål så att jag ser att plantorna kommit i gång. Det är precis som du säger, man drar sig för att öppna nätet och därunder kan många sorter av ohyra ha fått paradisiska förhållanden. Nej, ta bort nät och dukar och spruta med Turex vid behov, det tycker jag fungerar bäst, efter drygt 40 år av odling.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #4 skrivet: 24 aug-16 kl 20:43 »
Jag testar något nytt i år. Jag såg ett youtube clipp där mannen använde pepparmynta mot kålfjäril.
Jag har ingen pepparmynta men ett stort bestånd av grönmynta.
Som så många år innan så kändes det som jag igen skulle förlora kålen till naturen men så kom jag att tänka på det där klippet jag såg i vintras.
Min motivation är högre en vanligt att vinna striden om kålen eftersom det är min basföda idag.
Jag vägrar att spruta bakterier eller kemikalier så nu blev det grönmynta.
Redan angripna plantor blev sanerade från larver sen klippte jag grönmynta kvistar som jag hängde här å där i plantorna.
Jag satte mej sedan för att se om fjärilarna ens brydde sig om det.
Jag satt i 2 timmar och betraktade hur fjärilarna snurrade runt plantorna, en och annan landade men la inga ägg på plantan.
Så min nästa fråga var ju hur länge kvistarna fungerar? 1 2 3 dar eller vad ?
Jag har inget korrekt svar för jag tror det beror på vädret endel men ca var 4e dag bör man upprepa.

Jag kommer att mass föröka grönmyntan snart men just nu drar skogen för mycket.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #5 skrivet: 24 aug-16 kl 23:00 »
Jag testar något nytt i år. Jag såg ett youtube clipp där mannen använde pepparmynta mot kålfjäril.
Jag har ingen pepparmynta men ett stort bestånd av grönmynta.
Som så många år innan så kändes det som jag igen skulle förlora kålen till naturen men så kom jag att tänka på det där klippet jag såg i vintras.
Min motivation är högre en vanligt att vinna striden om kålen eftersom det är min basföda idag.
Jag vägrar att spruta bakterier eller kemikalier så nu blev det grönmynta.
Redan angripna plantor blev sanerade från larver sen klippte jag grönmynta kvistar som jag hängde här å där i plantorna.
Jag satte mej sedan för att se om fjärilarna ens brydde sig om det.
Jag satt i 2 timmar och betraktade hur fjärilarna snurrade runt plantorna, en och annan landade men la inga ägg på plantan.
Så min nästa fråga var ju hur länge kvistarna fungerar? 1 2 3 dar eller vad ?
Jag har inget korrekt svar för jag tror det beror på vädret endel men ca var 4e dag bör man upprepa.

Jag kommer att mass föröka grönmyntan snart men just nu drar skogen för mycket.
Spännande!
Kaninuppfödare och pelargontant.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #6 skrivet: 25 aug-16 kl 10:41 »
Jag testar något nytt i år. Jag såg ett youtube clipp där mannen använde pepparmynta mot kålfjäril.
Jag har ingen pepparmynta men ett stort bestånd av grönmynta.
Som så många år innan så kändes det som jag igen skulle förlora kålen till naturen men så kom jag att tänka på det där klippet jag såg i vintras.
Min motivation är högre en vanligt att vinna striden om kålen eftersom det är min basföda idag.
Jag vägrar att spruta bakterier eller kemikalier så nu blev det grönmynta.
Redan angripna plantor blev sanerade från larver sen klippte jag grönmynta kvistar som jag hängde här å där i plantorna.
Jag satte mej sedan för att se om fjärilarna ens brydde sig om det.
Jag satt i 2 timmar och betraktade hur fjärilarna snurrade runt plantorna, en och annan landade men la inga ägg på plantan.
Så min nästa fråga var ju hur länge kvistarna fungerar? 1 2 3 dar eller vad ?
Jag har inget korrekt svar för jag tror det beror på vädret endel men ca var 4e dag bör man upprepa.

Jag kommer att mass föröka grönmyntan snart men just nu drar skogen för mycket.
Intressant, jag kommer att testa nästa säsong. Kanske samodla mynta med kål. Jag är tveksam om det fungerar, eftersom alla våra försök med avskräckande  växter när det gäller andra grödor har varit misslyckade, men det är värt ett försök. För närvarande är det väldigt lite larvangrepp på kålen, i motsats till försommarens invasion av kålmal. Det är bara sniglarna som antastar kålväxterna för tillfället.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #7 skrivet: 25 aug-16 kl 12:05 »
Jag testade med äppelmynta och en okänd sort och det brydde sig inte fjärilarna om så det är nog bara grönmynta som jag kan rekomendera eller pepparmynta.
Jag ska testa samodling nästa år och då ingår det att jag klipper i myntan regelbundet. Man måste ju hägna in dom rackarna med så lite klurigt hur man gör det bäst.
Man vill ju inte få stora mynta odlingar istället.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #8 skrivet: 02 sep-16 kl 19:46 »
Efter att jag startade tråden så tog jag bort allt nät. Efter en ordentlig ogräsrensning så tog sig kålen riktigt bra och jag såg knappt några fler malar eller larver efter det.
Men sen kom kålfjärilen... till en början gick det lätt att hitta äggsamlingar o ta bort det. Men sen fick jag en bebis och har inte haft tid att hålla reda på larver. Så nu är det kålfjärilslarver över allt. Dock så äter de mest av foderbladen så jag har kunnat skörda rätt bra ändå. Ankorna har också fått smak på kålen så det blir nog inga större skördar i år.
Men nästa år ska jag nog testa myntan. 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #9 skrivet: 02 sep-16 kl 20:06 »
Har varit hett väder och myntan torkar till snabbt och då fungerar den inte så ... jag fick plocka larver här om dan  :( för jag har inte tagit mej tid att sprida klipp dagligen.
Klurar på sprutbara alternativ eller annat som kan ha effekt längre tid.
Behållare med veke ?? hmm ..
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #10 skrivet: 25 okt-16 kl 15:06 »
Nu är kålen riktigt fin här. All ohyra försvann med höstens intåg och det är roligt att se att så mycket klarat sig utan någon påverkan från oss.
Synd bara att jag inte kan äta nån kål nu då ;). (Ammar bebis).

 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ta bort nät över kål
« Svar #11 skrivet: 25 okt-16 kl 19:18 »
Nu är kålen riktigt fin här. All ohyra försvann med höstens intåg och det är roligt att se att så mycket klarat sig utan någon påverkan från oss.
Synd bara att jag inte kan äta nån kål nu då ;). (Ammar bebis).
Du får frysa in eller syra  :)
Kålen är jättefin här med ska skörda endel i morgon tänkte jag.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser