Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamning på bete  (läst 2448 gånger)

AK

  • Gäst
lamning på bete
« skrivet: 10 maj-07 kl 14:17 »
Hej. Vi provar lamning på bete för andra året. Söker erfarenheter från dem som provat.
1. Hur klarar ni er från rovdjursangrepp?
2. Hur lång öppningsfas (tid från påbörjad utdrivning av lamm till födsel av lamm) kan man tolerera innan man fångar in och hjälper tackan (med riskt för att störa och ställa till mer skada).
AK

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:lamning på bete
« Svar #1 skrivet: 10 maj-07 kl 15:17 »
Hej. Vi provar lamning på bete för andra året. Söker erfarenheter från dem som provat.
1. Hur klarar ni er från rovdjursangrepp?

Gutefår har horn.

Dessutom går baggen i samma hage, och allt han inte sett förut stångar han. Sedan är hagen de lammat i inte speciellt stor (4000 kvm), så fåren blir aldrig speciellt ensamma, dessutom i anslutning till gårdscentra, vilket kanske hjälper.

Räven verkar inte vilja ge sig på lamm som är i närheten av sin mamma.

Fast flasklamm på bete kan tydligen stryka med sägs det eftersom de både är godtrogna och inte har någon som skyddar dem (annat än baggen kanske). Vårat har klarat sig hittils, men de vi köpte av hade slutat med flasklamm, för alla flasklamm de ngnsin haft togs av räven. Kanske hade en räv som fått in tekniken och smaken, kan tänkas.

Kråkfåglar kanske kan vara ett problem också för väldigt nyfödda lamm. Skyddsjakt är väl lösningen där.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:lamning på bete
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 15:52 »
Mina har fått lamma ute på betet men, under övervakning och jag har tagit in dem efter att de har lammat så har tackan och lamm fått vara inne ett par dagar. Klena lamm fick vara inne lite längre och nybörjarmammor också. Det har gått bra förutom ett flasklamm i år men, hon hade kanske blivit flasklamm ändå. ??? Några har redan hunnit lamma på morgonen när jag kommit ut och de har jag tagit in då. Jag har kollat sista gången mellan 11 och 12 på kvällen och första runt femtiden på morgonen.

Räv har jag inte sett här ute men, det betyder ju inte att det inte finns.

När det gäller utdrivningsfas har jag varit lite hysterisk och har ingripit om tackan haft kraftiga värkar i mer än 30 min. och -inget- händer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:lamning på bete
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 16:34 »
Tilläggas bör att anledning till att vi har ett flasklamm var att tackan gömde undan lammet så effektivt att vi inte hittade det, fastän vi letade. Trodde till slut att räven varit framme, men så dök lammet upp ett drygt dygn senare. Rentvättad, men vid det laget ville inte tackan dia. Fick ordnat råmjölk från en annan mkt motvillig tacka iaf.

Och nej, vi har inte blandat ihop föräldrarna, fostersäcken hängde tom ur tackan, som vid det laget smusslat undan lammet ngnstans.Vi misstänker i ngt skrymlse i en stengärdesgård. Nästa gång blir det till att leta av varenda millimeter. Med ljus och lykta.

Brist på rutin helt enkelt.
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 16:35 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:lamning på bete
« Svar #4 skrivet: 11 maj-07 kl 10:20 »
Vi har haft lamning på bete ett par år och det har funkat bra. Fåren går på ca 5 ha i anslutning till gården, de har vants att gå in i en lada på natten. Detta för att förhindra att tex. rävar ska smyga fram och ta lamm under natten, de har en tendens att låta bli när fåren är skyddade av en byggnad. Dock stänger vi inte in fåren, men de känner sig trygga med väggar och tak så de håller sig inne större delen av natten. Ännu har vi inte haft problem, men hoppas slippa framöver oxå...

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:lamning på bete
« Svar #5 skrivet: 11 maj-07 kl 10:27 »
Våra får kan också gå in i fårhuset om de vill men, väljer det mest när det är dåligt väder. Annars verkar de sova precis utanför på nätterna. Vi har också ett vindskydd strax brevid som de kan gå in i om de vill men, det nyttjar de också bara om det är dåligt väder.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:lamning på bete
« Svar #6 skrivet: 11 maj-07 kl 15:50 »
Vi har också ett vindskydd i lamningshagen förstås. Normalt går de bara in där vid väldigt dåligt väder. Nylammade tackor verkade dock hänga där de första 1-2 dygnen, större delen av tiden. Korta räder ut när det var dags för kraftfoder och även ut och beta lite.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

AK

  • Gäst
Re:lamning på bete
« Svar #7 skrivet: 29 maj-07 kl 01:05 »
Hej och tack för alla svar.
Nu är lamningen klar för i år och jag har sammanställt en A4 för egen räkning (erfarenheter från i år) Om någon är intresserad klistrar jag gärna in den här.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:lamning på bete
« Svar #8 skrivet: 29 maj-07 kl 11:55 »
Har vid ett tillfälle blivit av med en nyfödd lammunge till räven.
Detta trots liten hage, alldeles intill vårt boningshus och trots att baggen (gute) gick med i flocken.

Är rävhonan bara tillräckligt hungrig, så.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 5 användare
xaelanar, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser