Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får/hektar?  (läst 2618 gånger)

Alces alces

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
Får/hektar?
« skrivet: 06 maj-08 kl 22:03 »
Kort fråga, hur många tackor/hektar kan man generellt ha?

Läste om det i en bok för ett tag sen men har nu glömt.
Har sett fårlänkarna och skummat igenom dom men inte hittat
vad jag sökte, eller så letade jag dåligt  ;)

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Får/hektar?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-08 kl 23:51 »
Frågan kommer upp ganska ofta men det är inte alltid som rubriken i tråden ger ledning.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=30348.0

Vilse

  • Gäst
SV: Får/hektar?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-08 kl 05:03 »
Svårt att säja hur många djur per markyta!
det är hur marken ser ut och vad som växer där, kvaliteen och kvantiteen på betet.
jag som bor i land där gräset växer året om och har det bästa bete man kan tänka sej, kallas gräsets bermuda triangel och högsta pris på farmer i landet pga gräsets ultimata åretrunt växt och kvalitee.

har en hage på 10.000 kvm.
Inte mycket!
Började med tre får och insåg efter ett år att jag kunde ha flera.
Syftet med dom var att slippa klippa gräset och producera lite kött.
Jag kan till och med blockera av 75% för att ta hö/silage en gång per år.
Silaget använder jag under juni-juli som stödutfodring då gräset växer lite långsammare.
Som mest har jag haft upp till 10 får på denna lilla ytan men det går ändå runt!
(och då även 2 stutar och en häst men då köpt in lite traditionellt hö och även utfodrat extra med bla sockerbets pellets upplösta i varmvatten)

!

Alces alces

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Får/hektar?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-08 kl 07:00 »
Tack för svaret! Vi håller på att leta hus med lite mark i
Leksand med omnejd och vi har för avsikt att ha får för
husbehov. Vi är nya här på alternativ.nu men av det vi sett hittills
här så är det helt klart så att vi kommer mycket nytta
av all kunskap som finns här, inte bara om får utan om allt
som har med självförsörjning att göra!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Får/hektar?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-08 kl 08:05 »
Som Vilse skrev beror det på fler faktorer. Dels markens beskaffenhet. Klimat och inte minst fårras. För ett tungt köttfår konsumerar kanske minst dubbelt så mycket gräs/dag som ett litet allmogefår av de minsta raserna.
Köttraser behöver mer av just gräs för att bli mätta, medan flera lantraser gillar mer varierad terräng med sly och annat gott. Så det viktiga är att skaffa ras efter hur markerna ser ut. Däremot anser jag nog att man bör ha runt 5 får, så de blir en liten flock. Då trivds de bäst. Är det för lite, kan man ju behålla tacklammen eller skaffa fler till nästa säsong.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Får/hektar?
« Svar #5 skrivet: 09 maj-08 kl 08:39 »
Det är lätt att bara inrikta sig på betesmark när man funderar på hur mycket får man ska ha, Men glöm inte att får äter på vintern också.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Får/hektar?
« Svar #6 skrivet: 12 maj-08 kl 14:16 »
När jag ställt liknande frågor har jag tänkt mycket på att djuren ska ha ett bra liv! Jag har då antagit att jag kommer att få köpa foder (även hö), åtminstone de första åren. Sen är det klart att det blir billigare om man kan producera detta själv!

Så frågan kanske skulle delas upp på två;

a, Hur stora hagar behöver fåren för att trivas och må bra?

b, Hur mycket mark (utöver hagarna som efterfrågas i a) behövs för att producera foder själv?

Blev detta mer konkret, eller rör jag bara till alltihop?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Alces alces

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Får/hektar?
« Svar #7 skrivet: 12 maj-08 kl 14:29 »
Fru Jansson: kunde inte sagt det bättre själv  :)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Får/hektar?
« Svar #8 skrivet: 12 maj-08 kl 14:32 »
Fru Jansson: kunde inte sagt det bättre själv  :)

Då får vi bara hoppas att någon har ett ungefärligt svar! Jag har som sagt ställt liknande frågor själv, men antagligen inte formulerat mig så väl, eftersom jag inte blivit nåt klokare...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 7 användare (2 dolda)
tuslus, von tratt, Tli, simon.arvestrand, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser