Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamningsvaka eller inte?!  (läst 4559 gånger)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #20 skrivet: 18 mar-09 kl 20:06 »
Jag har alltid missat alla mina lammningar. I år tänkte jag att jag skulle vara med mer och hålla bättre koll på dem.
Att de går igång tidigt på morgonen enligt Birgit var ett bra tips. Men de lammar gärna precis jag vänder ryggen om och är klara när jag kommer ut igen efter kaffet. Förförra året lammade alla ute. Förra året gick alla in i övernattningshallen då det regnade, var pissväder i mars och många som lammade tidigt på säsongen. Jag har haft sammlanlagt ca 60 lammningar över tre säsonger och inte haft ett enda missöde med mina gutar. Utom i år då en lammade första veckan i januari och tappade dem.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

ninna b

  • Gäst
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #21 skrivet: 18 mar-09 kl 20:14 »
Jag har läst någonstans att tackor gärna vill lamma när ett lågtryck är på väg in och häromåret var det väldigt tydligt. Fint väder, stilla och solsken och inga lamm och sen drog det in en regnfront och vips, skulle 8 tackor lamma. Har ni erfarenhet av det här...?

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #22 skrivet: 18 mar-09 kl 22:33 »
Det har jag märkt också, även på häst. Så jag är säker på att vädret har påverkan. Kolla gärna efter djupa lågtryck, då lammas, kalvas och fölas det säkert. ;)

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #23 skrivet: 18 mar-09 kl 22:35 »
Här lammas det på småtimmarna, oavsett lufttryck.
snus? vad är priset på en pris?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #24 skrivet: 18 mar-09 kl 22:53 »
 Jag känner inget tvång att vara hos mina får HELA tiden när dom lammar, en del är ju snabba och hinner få medan man gör annat...
Men nog tycker jag att man är skyldig att gå ut någon gång under natten om man ser att någon är på gång, jag tycker inte det är riktigt Djurskyddsmässigt eller moraliskt rätt att inte ha koll OM något skulle vara fel... Hur många timmar är det rätt att låta en tacka ligga och kämpa med ett felläge tex?
 Det är ytterst sällan man behöver gripa in, men är det rätt att låta det gå fel bara för att man inte är där? Jag tycker det räcker med en snabb blick så ser man ju om något felas.
 Måste vara jobbigt att ha så pass otama tackor att de störs av ens närvaro :-\
                                    Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #25 skrivet: 18 mar-09 kl 23:08 »
Jag håller med Charlotte, såklart kan man inte finnas där hela tiden och de är duktiga på att klämma ur sig när man inte är där....

Men ser man att ens tacka, ko, sto eller tik har inlett förlossning så går man inte därifrån förrän det är färdigt, så är det bara. Att mena att man då stör naturen så får jag göra er besvikna - det tåget har redan gått. Fåret är numera ett tamdjur, vi håller dem inhägnade. Då får vi ta ansvaret och konsekvenserna.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #26 skrivet: 18 mar-09 kl 23:30 »
Ett litet tips. Om du är orolig för att allt inte "ligger rätt till" kolla vulvan. om den är "introvert" alltså lite indragen och tackan "krummar" så har åtminstone jag sett tydligt att ngt. inte står rätt till. Då brukar vi gå in. Det tyder på att lammet ligger fel. kan vara lätt att rätta till. :)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #27 skrivet: 18 mar-09 kl 23:36 »
Ett litet tips. Om du är orolig för att allt inte "ligger rätt till" kolla vulvan. om den är "introvert" alltså lite indragen och tackan "krummar" så har åtminstone jag sett tydligt att ngt. inte står rätt till. Då brukar vi gå in. Det tyder på att lammet ligger fel. kan vara lätt att rätta till. :)
Ja, bra tips!
 Ordnas det fortfarande Lamningskurser med den där "Lådan" med ett fårbäcken och ett konstgjort lamm?
Det var bland det bästa jag lärt mig, gjorde så att man inte kände sig rädd för att gå in och rätta till ev. fellägen.
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #28 skrivet: 19 mar-09 kl 08:02 »
Att de föredrar lammning vid "lågtryck" kan också vara rovdjursrelaterat, då rovdjur inte heller gillar regn!
I övrigt kan jag säga att jag hade mer förlossningsproblem och annat strul i samband med detta då jag höll mina finullar "traditionellt".
Efter att jag började låta dem lamma ute också fungerade det nästan alltid 100 även om de fick tre och fyra lamm. De kunde gå undan flocken, de hade naturliga omgivningar att söka skydd i osv. Jag hade finull i 11 år. Mest problem i början då jag följde gängse rek.
Sedan kan jag säga att finull ofta visar tydligt när de ska lamma, medan gutar och rosor lammar med kortare varsel som regel.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #29 skrivet: 19 mar-09 kl 09:09 »
Det där att tackor inte vill lamma när man är där, har inget att göra med att dom är "otama". Det har med instinkter att göra! De vill vara ifred. Till och med de andra tackorna går ju undan, när de lammar ute. Och tackan som ska lamma går undan till ett ställe som hon har valt ut som lämpligt, som ligger lite avskilt.

För många år sedan när jag hade inomhuslammning (och enbart tama tackor) så såg jag att en tacka skulle lamma precis när jag skulle åka till jobbet,. Jag kunde naturligtvis inte med att åka utan att hon var färdiglammad. Två små klövar stack fram, men sen hände inget mer. Jag väntade och väntade, inget hände! Till slut gick jag in och ringde min förståndiga fårkompis. Hon sa: Men för farao lämna tackan ifred! Gå in och ta en kopp te, så ska du se att det löser sig.
Mycket riktigt, när teet var uppdrucket hade hon fått 2 fina lamm.

Nu för tiden är det första jag gör, när jag ser att en tacka ska lamma, är att titta på klockan. Sen går jag därifrån - av hänsyn till henne! Sen kollar jag varje 20-30 min, för att se hur det går. Det brukar gå strålande. Gör det inte det,  utan drar ut på tiden, så vet jag att anledningen inte har med min närvaro att göra, utan att tackan har problem! Då kan jag gå in och hjälpa till när det verkligen behövs!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #30 skrivet: 19 mar-09 kl 09:14 »
Ja, bra tips!
 Ordnas det fortfarande Lamningskurser med den där "Lådan" med ett fårbäcken och ett konstgjort lamm?
Det var bland det bästa jag lärt mig, gjorde så att man inte kände sig rädd för att gå in och rätta till ev. fellägen.
                                  Mvh
                               Charlotte


Jag gick en sån kurs för 1 ½ år sedan. Mkt givande :D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #31 skrivet: 19 mar-09 kl 12:31 »
Det där att tackor inte vill lamma när man är där, har inget att göra med att dom är "otama".
.............
Nu för tiden är det första jag gör, när jag ser att en tacka ska lamma, är att titta på klockan. Sen går jag därifrån - av hänsyn till henne! Sen kollar jag varje 20-30 min, för att se hur det går. .............

Jag har då iallafall aldrig (på 14 år) varit med om att en tacka "slutat lamma" när jag kommit in i fårstallet, men det är väl olika erfarenheter helt enkelt.

Att gå därifrån 20-30 min när tackan ännu inte börjat krysta fram är inte att lämna tackan som jag ser det. Har hon väl börjat krysta fram så stannar jag dock, så att jag ser att lammet åtminstone verkar ha fria luftvägar och är "på gång".

Att sitta på en halmbal och filosofera och kunna skylla på att man "passar lamning" - den förmånen vill jag inte avsäga mig!!!  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #32 skrivet: 19 mar-09 kl 13:42 »
Angående det här med att låta dom sköta lammningen själv ,man känner sina tackor bäst själv & alla tackor fungera på olika sätt.
För en del år sen hade jag en kompis 2 tackor boende hos oss ( de var då jag blev fast  ;)) den första tackan fick sina lamm utan konstigheter men den andra dröjde.
Men så endag en vecka senare var det ett jäkla bäande på den tackan som lammat ,hon stog vid staketet med sitt lamm & höll låda !
Ja ja tänkte jag ,allt såg ok ut så jag bestämde mej för att göra klart det jag höll på med innan jag kollade närmre.
Går in i hagen & tittar efter den andra tackan & ser henne stå under några träd ,den andra slutar inte bäa förrän hon ser att jag är på väg till den andra ,hon följer mej som en skugga fram till den andra & först DÅ blir hon tyst går iväg med sitt lamm & börjar beta i lugn & ro ! Den andra hade en svår förlossning & jag är glad för att hennes kompis hämtade mej/kallade på hjälp annars hade det nog inte gått så bra som det gjorde tillslut.
Jag har efter detta inte varit med om att nån annan tacka gjort så .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #33 skrivet: 19 mar-09 kl 13:47 »
Vilken fantastisk historia! ;D
Älskar djur... människor också!

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #34 skrivet: 19 mar-09 kl 19:28 »
Vi brukar ta en titt vid 22 ,02 och vid 06 tiden.Det beror nog på att jag har blivit lite nojig.Iår har vi haft 2 st köttras tackor som fått trillingar.Vid båda gångerna som jag har missat mellan 22-02 har 2 st lamm dött endast en i varje kull har överlevt.2 st är rejält slickade medan en är helt orörd antagligen den siste har väl kvävts ,konstigt nog alltid den störste.
Man grämer sig ju naturligtvis jag tycker att 2 borde iallafall klara sig.Jag fattar inte hur det kan bli så.Är tackan så extremt trött så hon inte orkar att slicka,men jag tycker att ett stort lamm borde sprattla sig ur fosterhinnan .Om den nu inte har blivit så hårt klämd att den dog innan den kom helt ut.Höll på att hända en gång men då var jag där och drog lite grand och lammet återfick normal färg.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #35 skrivet: 19 mar-09 kl 19:50 »
Ska jag vara riktigt ärlig så har jag drömt de mest fasansfulla drömmar de 2 sista dagarna! De har innehållit det Lars-Göran skriver, men även hundar som har ätit upp min favorittackas (flasklamm förra året) fötter och fläkt upp hennes mage... i drömmen fick jag bort hundarna och lyckades bära henne själv till en "platta" som jag trodde var säker...jag skrek på hjälp, men ingen kom...jag vaknade av att jag hade svårt att andas och att jag försökte skrika... jag vet inte hur det gick för Mini (flasklammet som skall föda) eftersom jag vaknade av att jag höll på att kvävas samtidigt som jag skrek! Jag minns att jag i drömmen försökte få människor att hjälpa mig att rädda Mini samtidigt som att jag ville att hennes lamm skulle leva. Jag vill inte gärna skriva hur jag upplevde att folk hjälpte mig... att bära henne i säkerhet var inga problem...ingen vill se ett levande djur bli sönderslitet mitt i staden... men sedan fick jag de mest konstiga svar på mitt rop av hjälp!

... ojojoj, jag minns mer av drömmen än vad jag vill.
Älskar djur... människor också!

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Lamningsvaka eller inte?!
« Svar #36 skrivet: 20 mar-09 kl 08:47 »
Vi brukar ta en titt vid 22 ,02 och vid 06 tiden.Det beror nog på att jag har blivit lite nojig.Iår har vi haft 2 st köttras tackor som fått trillingar.Vid båda gångerna som jag har missat mellan 22-02 har 2 st lamm dött endast en i varje kull har överlevt.2 st är rejält slickade medan en är helt orörd antagligen den siste har väl kvävts ,konstigt nog alltid den störste.
Man grämer sig ju naturligtvis jag tycker att 2 borde iallafall klara sig.Jag fattar inte hur det kan bli så.Är tackan så extremt trött så hon inte orkar att slicka,men jag tycker att ett stort lamm borde sprattla sig ur fosterhinnan .Om den nu inte har blivit så hårt klämd att den dog innan den kom helt ut.Höll på att hända en gång men då var jag där och drog lite grand och lammet återfick normal färg.

Lars


Hade jag haft köttrastackor med trillingar hade jag sovit betydligt mindre och varit ute och kollat betydligt mer. Men nu har jag gutar, vilket kanske inte ger så mycket klirr i kassan men gör livet som fårägare betydligt lättare.
snus? vad är priset på en pris?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 5 användare
fri, långfot, von tratt, ärt, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser