Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst-snöplog  (läst 5601 gånger)

Snoken

  • Gäst
Häst-snöplog
« skrivet: 04 jul-10 kl 20:29 »
Hej!
Här sitter jag mitt i sommarvärmen och funderar på hur en snöplog som ska dras efter häst kunde byggas. I en Emil i Lönneberga-film (vetenskaplig källa alltså) såg jag en variant, en vanlig v-plog som kusken satt på. Borde inte vara alltför knöligt att bygga en sån, eller?
Är det någon som har och använder gammaldags, enkla plogar? Bilder? Tips och förslag på vad som är bra och dåligt?
Tacksam för allt!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Häst-snöplog
« Svar #1 skrivet: 04 jul-10 kl 21:12 »
Jag byggde en enkel variant av V-plog till shettisen i vintras, det funkade fint. jag kan inte lägga in nån bild för forumet verkar fullt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Häst-snöplog
« Svar #2 skrivet: 17 jul-10 kl 20:07 »
Jo men visst. Det fungerar ganska bra men det är svårt att bredda vägen med den. Men om du drar i hop bakre delen av plogen så att det blir samma bredd, brukar räcka med sista metern. så går den bättre. men inte det översta brädet. Då skjuter det bort övre delen av snökanten. lycka till.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Häst-snöplog
« Svar #3 skrivet: 22 jul-10 kl 02:53 »
Hoppas på att nån slänger in en bild  ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Häst-snöplog
« Svar #4 skrivet: 22 jul-10 kl 09:12 »
En plog som bara trycker snön åt sidorna kräver mer "motoreffekt" och blir mera svårdragen än en plog som lyfter snön... åtminstone om snödjupet är mer än sådär 5 cm.

Har själv funderingar på att bygga ett enkelverkande blad av ett klyvt oljefat som då kan sättas snedställt bakom en rockard och med mekanik för att lyfta bladet vilket jag tror blir mera lättdraget än v-plog med raka plank som dessutom har relativt hög friktion mot snön - som extra finess får man en bekväm sittplats när man kör plogen.

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Häst-snöplog
« Svar #5 skrivet: 22 jul-10 kl 15:33 »
Jag har också funderat på det här med plog; Både V-formad och med enkelt, snedställt blad.

Nu har jag inte kört så mycket, men min erfarenhet är att allt det man kör på vintern kanar fram och tillbaka liksom. Borde inte det göra att det är svårt att göra en enkel? Eller går det att göra så den går rakt fram iaf ??? Här på gården har jag hittat ett par vinterskacklar. Lite OT, men jag har funnit en släd-höskrinda också, väldigt välbevarad.

Hoppas någon kommer med bild på plog!
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Länkar med bilder
« Svar #6 skrivet: 22 jul-10 kl 15:46 »
http://www.skogshasten.com/snorojrep.htm

Här finns flera varianter och även en sladd och en "enkelplog" på vagn.

Bra bild på V-formad plog långt ned på sidan:
http://www.turoton.se/vinterturer.php

I övrigt var den sidan väldigt fin tycker jag, det ser ut som de använder hästarna mycket på vintern
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Elo

  • Inlägg: 13
SV: Häst-snöplog
« Svar #7 skrivet: 24 jul-10 kl 12:31 »
Såg en intressant konstruktion på www.kallblodsstallet.se!

machoman

  • Inlägg: 194
SV: Häst-snöplog
« Svar #8 skrivet: 08 aug-10 kl 19:40 »
Hej!
Här sitter jag mitt i sommarvärmen och funderar på hur en snöplog som ska dras efter häst kunde byggas. I en Emil i Lönneberga-film (vetenskaplig källa alltså) såg jag en variant, en vanlig v-plog som kusken satt på. Borde inte vara alltför knöligt att bygga en sån, eller?
Är det någon som har och använder gammaldags, enkla plogar? Bilder? Tips och förslag på vad som är bra och dåligt?
Tacksam för allt!

Jag har pysslat mycket med spetsplogar sedan minst 15 år. Har avverkat fem stycken genom åren och har väl snart byggt förbi alla barnsjukdomar. Jag har också ett förställ med tradionellt snöblad. Detta behövs ifall du skall kunna börja vintern så att säga. Utan en vall som är ute i diket så åker spetsplogen fram och tillbaka och liknar fyllekörning. Blöt snö är ett gissel och funkar dåligt med spetsplog, det byggs upp snö under medarna som är järnskodda och glidande packar snön. Torr snö och kallt funkar utmärkt. Jag har även en ställbar spetsplog som går att reglera i bredd alltså. Denna kräver minst två hästar. Spetsplogens vinkel är a och o, för tvär så motar man snön och hästarna, för lång så blir den otymplig men minskar motsåndet avsevärt, en vinge baktill som du kan bryta vallen och bredda är inte dumt.
Detta året fick jag ge upp , och anlita traktor. Som även den hade det tufft i nära metersnön. Vill du ha bilder så kan du skicka PM.
 
« Senast ändrad: 08 aug-10 kl 19:43 av machoman »

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Häst-snöplog
« Svar #9 skrivet: 09 aug-10 kl 10:50 »
Om jag får en mailadress kan jag maila en bild på en hästplog som var vanlig här i området så någon kan lägga ut ,jag kan ej.

pålle

  • Gäst
SV: Häst-snöplog
« Svar #10 skrivet: 09 aug-10 kl 11:27 »
En bra tråd men ja undrar finns det inga med egna varianter och inte bara det traditionella gärna med bild ?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Häst-snöplog
« Svar #11 skrivet: 22 apr-13 kl 21:36 »
Här är en variant .   
Snöröjning med Rufus del.2


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser