Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ancona höns??  (läst 9826 gånger)

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Ancona höns??
« skrivet: 28 feb-08 kl 17:52 »
Läste i sista numret av SRF:s tidskrift att det finns få uppfödare av denna ras i Sverige.
Blev nyfiken på rasen då den såg mycket fin ut.
Tänkte därför fråga om det är några här som är ägare av ancona och om era personliga erfarenheter av rasen.
Gotlandskaniner, genbank.

lill-drängen

  • Inlägg: 64
    • -
SV: Ancona höns??
« Svar #1 skrivet: 29 feb-08 kl 20:58 »
bild
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Ancona höns??
« Svar #2 skrivet: 29 feb-08 kl 21:03 »
Gotlandskaniner, genbank.

Hönsmamma

  • Inlägg: 123
SV: Ancona höns??
« Svar #3 skrivet: 03 mar-08 kl 07:46 »
Här kommer ett par bilder av mina Anconor .. de är mycket vackrare i verkligheten än i hönsböckerna..
kanske en orsak till att dom inte är så populära ..
För dom är trevliga och värper bra även om dom är lite livliga..
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Ancona höns??
« Svar #4 skrivet: 03 mar-08 kl 08:21 »
Det finns flera uppfödare i Sverige än vad som stod i SRF:s tidning. Hönsmammas höns kommer från en man i Dalarna från början och han håller fortfarande på med dem. Vet inte var de kommer från från början men det finns 2 till här uppe som har djur från denne man. Sen finns det även en man i Skåne som har, det var han som ställde sina på Nationalen i höstas. Hans djur kommer från andra linjer vad jag har förstått. Men det behövs ändå fler uppfödare för rasen.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Ancona höns??
« Svar #5 skrivet: 06 jul-08 kl 15:53 »
Någon som vet vid vilken ålder ancona börjar värpa?
Rättså tidigt antar jag...
« Senast ändrad: 09 sep-08 kl 14:37 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Ancona höns??
« Svar #6 skrivet: 10 jul-08 kl 08:37 »
De borde börja när de är ca 5-6 månader beroende på årstid.

ElinHolm

  • Inlägg: 67
SV: Ancona höns??
« Svar #7 skrivet: 29 jul-08 kl 23:18 »
Är detta en Ancona?


Elin
Jag bor i ett hus på landet tillsamans med min sambo, katt, tupp, höns och kycklingar. Det bästa jag vet är att hälsa på folk med egna höns, vi är liksom ett speciellt folkslag.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ancona höns??
« Svar #8 skrivet: 29 jun-10 kl 13:12 »
Hej!

Undrar ifall det är några här som har rasen Ancona? Mamma hade tänkt börja själv med lite mer egna höns. Fixa i ordning ett till hönshus och en separat hönsgård (INGET mig emot :D ;D Wiiih ~~ Höns på hela gården. Snart kanske hundpensionatet blir ett enda stort hönshus om man har tur  >:D o:) *tvivlar, tyvärr*  ::)).

Men iaf. =) Hon vill ha något som värper mycket och hade tänkt först börja med flera lohmannhybrider. Men så kom jag på att, näää... Varför inte skaffa, när du ändå ska ha dem separerade en "riktig" gammal värpras, såsom leghorn? ::) Men nu var det så att jag började titta lite närmare på Anconan, vilket jag tror hon skulle gilla. Först och främst ska de värpa väldigt bra (?) och för det andra... Svart och vita. Mamma älskar svart/vita djur.  ;D ;D För det tredje verkar denna höra till de äldre produktionsraser som man inte ser så många utav i Sverige längre (= hjälpa de lite)?

Så ni som har någon erfarenhet av rasen. SKRIV! =) Hur är de till lynnet? Tupparna? Är det möjligen någon som säljer avelsägg av rasen så får ni kontakta mig.



Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Ancona höns??
« Svar #9 skrivet: 29 jun-10 kl 15:45 »
Jag har Ancona. Det är ju en lätt ras så de flyger ju en del och mina sitter gärna högt på natten och de har inga svårigheter att ta sig högt heller. Mina tuppar är snälla men när jag hade 4 som var kläckta i samma kul tjafsade de en del med varnadra och med de äldre tupparna när de blev könsmogna. Men har man 1-2 tuppar är det lugnt. Rasen ska ha liten ruvlust men jag får en del som ruvar. Djuren blir oftast vitare med åren. Det finns inte så många uppfödare av rasen. De är könsvisande som daggamla men jag har inte lärt mig vilket som är vad men ska kläcka ett gäng som jag kan dela upp i 2 grupper senare i år.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ancona höns??
« Svar #10 skrivet: 29 jun-10 kl 15:53 »
Jaha! Könsvisande visste jag inte att de var. =O Nu blir det till att luska lite i det, spännande.;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Ancona höns??
« Svar #11 skrivet: 29 jun-10 kl 16:04 »
De har stora skillnader i fläckarna på huvudet. Men jag har inte haft plats att dela nåt litet gäng än men det ska bli.

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Ancona höns??
« Svar #12 skrivet: 29 jun-10 kl 18:43 »
har såna också! tuppen är jättesnäll.hönorna brukar följa efter när man plockar gräs eller nässlor
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

surhönan

  • Inlägg: 36
    • Jämtland
SV: Ancona höns??
« Svar #13 skrivet: 31 aug-12 kl 18:37 »
Hej.
Undrar om någon har ancona höns, och vad ni tycker om dem?
Verkar som de lägger rätt bra med ägg!? Om någon har, skulle det vara möjligt att köpa avelsägg?


maryontheprarie

  • Inlägg: 27
    • Värmland
SV: Ancona höns??
« Svar #14 skrivet: 14 aug-15 kl 12:01 »
Här kommer ett svar, tre år senare... :) jag tycker de är fräna, hade en unghöna som jag gillade väldigt, men hon har nu dött tyvärr, ganska tam hon hade en lite rastlös framfusighet och lite dansande rörelser. Nu har jag två vuxna tuppar, en yngre tupp och ett par yngre höns som ej blivit könsmogna än, tre mån gamla nu.. Tupparna är coola och gör som en tupp ska, lockar på de andra när mat vankas och övervakar snällt att de andra får i sig. De har kvar dansbeteendet vid parning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser