Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför heter Isbar Isbar?  (läst 1459 gånger)

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
Varför heter Isbar Isbar?
« skrivet: 12 jan-16 kl 19:27 »
Varför heter Isbar Isbar egentligen? Att isbar blå har "snott" namnet från de vita har jag läst, men vad betyder det? "Bar" som i "barred" i SBRIR Silver-barred RIR? Silver-barred och sen IS-BAR istället för SI-BAR, är det så? Konstigt namn för de blå i så fall! Varför blev det så?

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Varför heter Isbar Isbar?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-16 kl 09:09 »
Eller ISland BARred? Ingen som vet?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Varför heter Isbar Isbar?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-16 kl 10:41 »
Ja, man blir ju nyfiken. Men det var ju en präst som fixade rasen, så han kanske har kört på temat "outgrundliga äro herrens vägar" ;D

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Varför heter Isbar Isbar?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-16 kl 11:04 »
Ja, man blir ju nyfiken. Men det var ju en präst som fixade rasen, så han kanske har kört på temat "outgrundliga äro herrens vägar" ;D

:) fast pastorn i fråga (Martin Silverudd) kallade rasen för Svensk Grönäggsvärpare, men det finns ingen rasbeskrivning skapad av honom (om jag förstår historien rätt så dog han innan han tyckte han var klar med rasen)...

jag har ingen koll på (och hittar ingen info om) när eller varför den började kallas för isbar

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Varför heter Isbar Isbar?
« Svar #4 skrivet: 14 jan-16 kl 12:36 »
När jag började med höns fanns det en värphybrid som hette Isa,  det fanns Isa vit och Isa brun.  Kanske något samband?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Varför heter Isbar Isbar?
« Svar #5 skrivet: 14 jan-16 kl 12:44 »
Kanske något samband?

Sannolikt inte, ISA-hybrider finns än idag, anledningen till att de heter ISA är att företaget som började avelsarbetet med de hybriderna hette Institut de Selection Animale

mcangel

  • Inlägg: 26
    • -
SV: Varför heter Isbar Isbar?
« Svar #6 skrivet: 14 jan-16 kl 14:55 »
ISA brown er en hybrid mellem Rhode Island white og Sort

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför heter Isbar Isbar?
« Svar #7 skrivet: 15 jan-16 kl 00:31 »
Fast det är väl inte "barred", så det känns inte som om namnet borde komma därifrån, väl?

Själv har jag ingen aning... Kanske s:et står för Silverudd...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Varför heter Isbar Isbar?
« Svar #8 skrivet: 15 jan-16 kl 10:13 »
Fast det är väl inte "barred", så det känns inte som om namnet borde komma därifrån, väl?
SBRIR är en förkortning för Silver-barred RIR, så heter de vita, "egentliga" isbar.

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Varför heter Isbar Isbar?
« Svar #9 skrivet: 15 jan-16 kl 10:14 »
Ja, man blir ju nyfiken. Men det var ju en präst som fixade rasen, så han kanske har kört på temat "outgrundliga äro herrens vägar" ;D
;D Ja så var det nog...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser