Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken fröväxter är bra för fjärilar, humla mm?  (läst 1663 gånger)

todde

  • Inlägg: 63
Vilken fröväxter är bra för fjärilar, humla mm?
« skrivet: 09 aug-15 kl 16:58 »
Vilken fröväxter är bra för fjärilar, humla mm?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilken fröväxter är bra för fjärilar, humla mm?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-15 kl 18:03 »
Det är ju snarare blomningen som är bra för dem, så frågan borde ställas vilka blommande växter är bra för fjärilar och humlor? Vad betyder med mera? Ganska oklart när du tar en sorts steklar samt fjärilar (dagfjärilar?) som exempel. Frågan handlar inte om fröodling även om det naturligtvis finns ett samband mellan blommor och frö.

Mina egna iakttagelser är att bl.a. vallört och åkertistlar är bra. Finns många fler men det är två exempel från min egen trädgård. Nässlor är bra också, åtminstone för fjärilslarver. Sälgen blommar tidigt och är då värdefull för humlor. Alltså till stor del skräpväxter som de flesta städar bort så fort de ser dem.

Ett fröodlingsexempel: morotsblommor besöks gärna av blomflugor, humlor och fjärilar. Fröodlingar anses ju också skräpiga av många. Alltså fram för mer vackert skräp i trädgården.

todde

  • Inlägg: 63
SV: Vilken fröväxter är bra för fjärilar, humla mm?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-15 kl 19:44 »
Hallon behöver lite hjälp. Bin, humlor mm. Vilken växer är bra att humlor?

Det finns en buske med fjärilsbuske. Är namnet rätt?

Kanske frö till näste år.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Vilken fröväxter är bra för fjärilar, humla mm?
« Svar #3 skrivet: 09 aug-15 kl 20:47 »
Är det inte viktigast med växter som blommar tidigt så humlorna får nån näring på våren? Visserligen ingen fröväxt men salix-släktet som vide, sälg osv. sägs va riktigt bra.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilken fröväxter är bra för fjärilar, humla mm?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-15 kl 22:27 »
Hallon behöver lite hjälp. Bin, humlor mm. Vilken växer är bra att humlor?

Försök skriva begripligt.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Vilken fröväxter är bra för fjärilar, humla mm?
« Svar #5 skrivet: 14 aug-15 kl 12:26 »
Blommorna på salvia brukar vara väldigt populära bland många pollinerare om jag inte minns  fel. Min vallmo verkar uppskattas av humlorna. Sen får man ju inte glömma  klöver.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Vilken fröväxter är bra för fjärilar, humla mm?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-16 kl 18:50 »
Sälg, vallört, tistel, klöver är bra till humlor, själv sår jag rädisor som får blomma, till humlorna och som ögon godis till mej på senhösten.
Fjärilar älskar oregano om man vill ha en skådepunkt med blommor och fjärilar så är det mitt hetaste tips.
Nu kan man inte egentligen skriva fjärilar rent generellt för olika växter lockar olika fjärilar, därför är mångfalden viktig.
Har man inte djur så är ju det ett utmärkt sätt att bjuda in det vilda livet.
Lite tips finns här: https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Tradgard/Tradgard-ovrigt/Locka-Fjarilar-Till-Din-Tradgard/
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser