Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har en hönapöna som....  (läst 2959 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Jag har en hönapöna som....
« skrivet: 11 jan-08 kl 14:14 »
Ja i tre dagar har suttit på sammasätt på översta pinnen

en ung höna från i våras.in med huvudet mot väggen
tittar när jag kommer o ser vadsom händer.

Alla flockas runt mig men inte hon, hon bara tittar o sitter kvar.

om jag går fram brukar dom flaxa iväginteså tama. men hon satt kvar o jag kunde klappa henne. Betedde sig precis som om hon ruvade, burrade ner sig igen på pinnen.

någon som vet vad jag ska göra eller vad hon gör?

KRam Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

amarantus

  • Gäst
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #1 skrivet: 11 jan-08 kl 14:58 »
Låter som hon är krasslig :-\ känn över henne! mager? Kloaken ok? dricker o äter hon?
Lycka till :)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #2 skrivet: 11 jan-08 kl 15:14 »
tog ner henne från pinnen nu o kelade med henne
nej intemagen o kloaken kändes bra tror jag vet ju inte riktigt hur jag ska känna men inget tjockt iallafall.

satte henne vid vattnet o satt o tittade på henne i tre fyra minuter, hon drack o drack o drack förtsatte drcka när jag gick.

antagligen får hon inte komma till vattnet för de andra. som tur va ärdom ute i trädgården o spatserar ;D

återstå o se imorgon

Kramis o tack
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

amarantus

  • Gäst
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #3 skrivet: 11 jan-08 kl 15:46 »
tog ner henne från pinnen nu o kelade med henne
nej intemagen o kloaken kändes bra tror jag vet ju inte riktigt hur jag ska känna men inget tjockt iallafall.

satte henne vid vattnet o satt o tittade på henne i tre fyra minuter, hon drack o drack o drack förtsatte drcka när jag gick.

antagligen får hon inte komma till vattnet för de andra. som tur va ärdom ute i trädgården o spatserar ;D

återstå o se imorgon

Kramis o tack


Tänkte om det satt mkt träck i kloaken! men hon var fin där sa du :) det var ju bra!
Vad bra att du gav henne dricka!
Hönsen märker att hon är annorlunda=sjuk och de blir ganska taskiga mot en svag individ. Om hon är sjuk alltså!
Ge du henne lite mat från handen innan natten om du hinner så får hon lite extra energi om ngt är fel :) så kollar du imorgon igen!

Hoppas det går bra!

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #4 skrivet: 11 jan-08 kl 15:49 »
Tänkte om det satt mkt träck i kloaken!
Hoppas det går bra!

vad är träck??

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #5 skrivet: 11 jan-08 kl 16:00 »
Citera
vad är träck??
Bajs.  :)
Gotlandskaniner, genbank.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #6 skrivet: 11 jan-08 kl 16:03 »
Det låter som om hon antingen är krasslig eller är utmobbad och helt enkelt inte får vara på golvet för de andra.
Se till att hon får dricka och äta, ev. flytta henne till eget utrymme el. skilj av henne ett tag. Druvsocker upplöst i vatten ger extra energi.
Lycka till!
Gotlandskaniner, genbank.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #7 skrivet: 11 jan-08 kl 19:01 »
vart hittar jag det o vad är det för?


vad är koccidios?

något jag kan behandla alla el måste ta henne vidsidan av?

Kram ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #8 skrivet: 11 jan-08 kl 19:07 »
Ser ut att kunna vara koccidios din höna har.
Ge henne Esbetre innan hon blir sämre.

Esbetre är ett Sulfapreparat som används mot Koccidios på kycklingar och höns.
(veterinär skriver ut det på recept som hämtas på apoteket)

Koccidios orsakas av parasiter, Koccidier.
Koccidios är ett av de mest vanliga sjukdomsproblemen hos fjäderfä.
Infektion med ett stort antal koccidier kan orsaka allvarliga sjukdomssymptom och snabb död.

Några symptom: burrar upp fjäderdräkten (ser ruggig ut),står o sover,
diarre (senapsfärgad el. blodig) hänger lite med vingarna.

Burrig fjäderdräkt och att hönan står o sover brukar vara det första man ser.. när det är koccidios.

Har du flera unga höns som är kläckta i vår så behandla dom också.
(De gamla hönsen har viss imunitet mot koccidios och behöver oftast inte behandlas om de ser friska ut.)

Hönan behöver givetvis inte ha alla symptomen  ;)
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 14:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Musseron

  • Inlägg: 131
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #9 skrivet: 11 jan-08 kl 22:15 »
Åh, vad jag lider med oroliga djurägare :'(
Snälla skriv och berätta hur det går.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #10 skrivet: 12 jan-08 kl 09:07 »
En del hönor kan få för sig att de ska ruva på pinne istället för i rede. Om hon inte verkar sjuk och beter sig som om hon ruvade skulle jag tro att det är det hon gör. I såna fall kan man prova att flytta ner dem från pinnen och ev till ett annat hägn tills hon slutat.

amarantus

  • Gäst
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #11 skrivet: 12 jan-08 kl 10:50 »
Ser ut att kunna vara koccidios din höna har.

Ge henne Esbetre innan hon blir sämre.

Min har haft Koccidios MEN jag skulle inte våga ställa en sån snabb diagnos för en burrande höna 8)
Tänk om ngt har fastnat i halsen,ngt sår,snuva kommer,mobbing,äggledarinflammation etc....hon hade inte kollat hönan när hon la ut en fråga här så därav mitt svar!

Mina höns visade inget utan jag såg att ngns träck hade blod. Tog träckprov som visade Koccidios. El rättare sagt för högt antal Koccidios...
Klart det kan vara just hon som fått Koccidios men det finns många sjukdomar som har burrighet som symptom... ;)

Jag har väl arbetat för länge inom sjukvården....

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #12 skrivet: 12 jan-08 kl 11:24 »
En del hönor kan få för sig att de ska ruva på pinne istället för i rede. Om hon inte verkar sjuk och beter sig som om hon ruvade skulle jag tro att det är det hon gör. I såna fall kan man prova att flytta ner dem från pinnen och ev till ett annat hägn tills hon slutat.

provat med o flyttat ner henne till vattnet
där drack hon som bara den
sen gav jag henne mat  i handen men det ville inte hon ha utan vände sig om till maten dom brukar äta ;D

men sen upp på pinnen igen upp till den högsta

vill inte göranågot i förväg förjag tror fortfarande hon ruvar ska försöka lägga henne i ett rede.
eller utstött.

såg henne söka värme hos min ena tupp han hacka lite lätt åp henne men det lät henne sitta så tätt :D min gulle Tosse

ps hon verkar vara lite lös i magen ds.
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

amarantus

  • Gäst
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #13 skrivet: 12 jan-08 kl 12:30 »
Lösa i magen kan de bli av en stor mängd vätska, stress och olika sjukdomar o parasiter.... :-\

Håll du koll som du gör så ser du om hon förändras, dvs om ngt symptom tillkommer!
Vid Koccidios så har de blodig, senapsfärgat träck men inte alltid!

Hoppas hon har en tillfällig svacka :)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #14 skrivet: 12 jan-08 kl 14:05 »
Min har haft Koccidios MEN jag skulle inte våga ställa en sån snabb diagnos för en burrande höna
Klart det kan vara just hon som fått Koccidios men det finns många sjukdomar som har burrighet som symptom... ;)
Obs.. jag skrev "det kan vara" inte "det är"   8)

Att ge Esbetre är ju klart smart, då tiden är knapp om det är Koccidios!
Och ju snabbare man ger det dessto större chans har ju hönan/kycklingen att klara sig.
Esbetre är ju inte farligt så det skadar ju inte att ge det för säkerhets skull.

Att skriva här att det kan vara andra sjukdommar brukar ju inte vara populärt som du säkert vet.
Då är man ju negativ och olyckskorp och "kan bara se elände" m.m så jag skippade det denna gång  ;D

Men precis som du säger så "kan" ju symptomet burrighet vara mera.
Som ILT eller varför inte Tuberkulos eller IBD  ;)
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 14:10 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

amarantus

  • Gäst
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #15 skrivet: 12 jan-08 kl 16:50 »
Obs.. jag skrev "det kan vara" inte "det är"   8)

Att ge Esbetre är ju klart smart, då tiden är knapp om det är Koccidios!
Och ju snabbare man ger det dessto större chans har ju hönan/kycklingen att klara sig.
Esbetre är ju inte farligt så det skadar ju inte att ge det för säkerhets skull.

Att skriva här att det kan vara andra sjukdomar brukar ju inte vara populärt som du säkert vet.
Då är man ju negativ och olyckskorp och "kan bara se elände" m.m så jag skippade det denna gång  ;D

Men precis som du säger så "kan" ju symptomet burrighet vara mera.
Som ILT eller varför inte Tuberkulos eller IBD  ;)

Ja du skrev INTE att det är :-[ menar inte det så... ;)

Det är så svårt det där med sjukdomar och behandling av fjäderfä för de allra flesta kan inte tänka sig att skicka en höna på intensivbehandling hos en vet för det kostar multipengar tyvärr :-\

Att ringa en vet och be om en viss medicin är inte heller alltid lätt utan att de fått se, ta ev provtagningar osv.

Jag har lärt mig att inte ta för givet att en djurhållare ska ta sitt gårdsdjur=höna till ev vet utan försöker bara lotsa någon som har en hängig höna fram till vad det kan vara istället för ett långvarigt lidande!

Esbetre kanske är ett billigt och snällt läkemedel så att en behandling är ok ändå såklart men jag bara reagerade lite föör spontant på ditt -det kan vara...be o få....
Inget fel alls om det är det men en person kan därmed missa andra symptom=sjukdomar,skador då alla inte är lika varma i skorna ;)

Om det är Koccidios är det väl så att alla bör behandlas el?
Saken är den att 2 "Tupp o en höna" varav en burrighet, 1 blod i träck men för att slippa skicka 15 olika träckprov så behandlades alla hos mig. Inte med Esbetre! så det har jag ingen erfarenhet av.

Hoppas det gått bra idag iallafall och att Grimla inte är arg på mig :-*

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #16 skrivet: 12 jan-08 kl 19:53 »
idag när jag testade o lyfta in henne i ett rede flydde hon direkt o åt
men sen upp på pinnen igen

Mockade idag så då fick hon gå ut men lika fort in när jag öppnade igen ??? ::)

Ja ni vet inte riktigt vad jag ska göra

som en skrev att gå till vetrinären kostar en massa pengar o det har inte vi riktigt råd med :(

kram
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

amarantus

  • Gäst
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #17 skrivet: 12 jan-08 kl 20:07 »
Va bra att hon äter o dricker :)
Har du "typ" en kaninbur el i den storleken så sätt henne för sig ettag med vatten o mat! Så slipper hon sitta på pinnen och att ha svårt att ta sig ner av ngn orsak!

Gärna extra värme såsom en värmelampa hängande över buren!
I annat fall så ge henne dricka o mat flera ggr/dag så som du gör och håll koll!

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Jag har en hönapöna som....
« Svar #18 skrivet: 13 jan-08 kl 13:50 »
idag när jag kom in andra gången till hönshuset för att titta till henne

hoppade hon ner o åt o drack
älskade maten jag hade med in:
Södbetssallad o ris o lite hallonsylt hihihihi

sen gick hon ut. så nu mina vänner är hon ute bland de andra o pickar ;D

jag är sååå glad ::)
tur att jag inte gjorde något förhastat. hoppas bara detta håller i sig

Kramis
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 4 användare
von tratt, Berberis, malle h, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser