Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vingklippning av myskankor!?  (läst 5056 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vingklippning av myskankor!?
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:38 »
Ulrika (Ullis)
 Sö 12 Jan, 2003 - 20:59
--------------------------------------------------------------------------------
Hej.
Tyvärr måste vi nog vingklippa mina älskade myskisar då dom hittat en damm på gården som dom inte får vara i...
Denna damm ligger i mitten av tomten, framför stora huset, hundarna och barnen brukar alltid bada i den på sommaren och myskisarna stökar ner en heldel...
Helst vill jag inte vingklippa dom, får se om jag lyckas bygga en stor och bra rastgård med tak i vår...

Men om jag nu ändå måste hur går jag till väga? Är det lätt? Tips!?

Tack på förhand!/Ullis
 
Ronny
 Fre 17 Jan, 2003 - 00:04
--------------------------------------------------------------------------------
hej!

Det borde finnas andra lösningar än vingklippning. Men om du absolut måste, kan du börja med ena vingen. De brukar få svårt att lyfta då. Var mycket försiktig så att du inte skadar djuret genom att klippa för "hårt" och komma i pulpan. Klipp bort 3-4 av de yttersta vingpennorna, men som sagt inte för nära roten, så att det börjar blöda.
 
Camilla
 Ti 21 Jan, 2003 - 10:58
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ullis,

Jag har också ett gäng myskankor och de går fritt på tomten.
Första sommaren vi hade dem fick vi vingklippa honorna, eftersom de flög över hustaket och ut på vägen flera gånger, men i somras fick de ha vingarna i fred, och då hade de nog lärt sig att det var bättre att gå på andra hållet, ut i skogen i stället för på vägen.

Men trädgårdslanden får de inte vara i, och en del av trädgården vill vi ha "barfotavänlig" om man säjer så...  

Vi har löst det problemet med nätstängsel, sådant som liknar fårnät men har lite mindre rutor, ca 80 cm högt. Det fungerar faktiskt riktigt bra! Honorna flyger över en och annan gång, men inte så ofta att det blir jobbigt. Detta staketet stoppar faktiskt även åsbohönsen (för det mesta...). Det enda man får tänka på är att inte ha någon överliggande ribba på staketet, och inga trägrindar, för där kan de mellanlanda, och då kan du lika bra strunta i staketet! (jo, vi har trägrindar, numera med nätremsor stående ovanpå, fult men effektivt)

Så, mitt förslag är staket runt dammen och så klart en egen plaskdamm till ankorna. Har de inte det, så kan du nog ha hur höga staket som helst...

Lycka till!

/Camilla  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser