Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka arg på lammen  (läst 1628 gånger)

louise

  • Gäst
Tacka arg på lammen
« skrivet: 04 apr-07 kl 21:37 »
Ja som nybörjare vet jag ju inte om det här är helt normalt. Min yngsta tacka springer efter och stångar de nyanlända lammen. Det är alltså inte hennes. Hon har inga egna, har aldrig lammat och ska kanske lamma i år.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Tacka arg på lammen
« Svar #1 skrivet: 04 apr-07 kl 23:10 »
Din yngsta tacka verkar inte vara "helt rätt skapt i huvet" om man ska vara brutalt ärlig....
Har du kollat om hon var dubbelkönad Lollo, eller struntade du i det ?

Nått konstigt är det med den i alla fall  :-X

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Tacka arg på lammen
« Svar #2 skrivet: 05 apr-07 kl 00:30 »
elakt fruntimmer  :o

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Tacka arg på lammen
« Svar #3 skrivet: 05 apr-07 kl 00:48 »
Precis så gör ALLTID mina roslagsfår när man släpper ut en tacka med nya lamm igen i flocken... de håller på och stångar alla andras lamm o de är lite av kalabalik... men efter en stund lugnar de ner sig...
och allt blir som vanligt..

Jag tror att detta är ett urgammalt betende... att stånga bort andras lamm så de inte får försig att dia fel tacka utan hålla till sin egen mamma.

Mina tackor är även oerhört vaktande mot främande hundar eller om de kommer främmande in i hagen då står de o fnyser och stampar med fram klövarna...

En stärre uppföade med kött får blev aldeles över väldigad av mina får o sa att han aldrig sett sånt ursprungligt betende på får förr...

så jag tror int alls att det är nåt fel på din tacka...
Ja skulle hon inte sluta utan jaga runt i dagar o veckor då är de ju nåt fel...

Men precis som om man släpper in nya får i flocken så blir det ju nåt liknande.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

louise

  • Gäst
Re:Tacka arg på lammen
« Svar #4 skrivet: 05 apr-07 kl 12:55 »
Skulle inte kalla henne fruntimmer:) Hon är mer som en obstinat tonåring. Klarar sig inte själv men vill ändå visa sig tuff. För ett tag sen sprang hon ju och stångade ledartackan i rumpan, men när hon insåg vad hon gjort satte hon sig och kissade mitt i fighten, Jag  tolkade det som rädsla och "oups, vad har jag gjort".

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Tacka arg på lammen
« Svar #5 skrivet: 06 apr-07 kl 07:23 »
Ha, ha, jag ser henne för min inre syn...  Vad sa ledartackan?

Ursprungligt eller inte, jag skulle inte direkt uppmuntra sådant beteende.  Inte trevligt för de små lammen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser