Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shit! Ett lamm, nu?!  (läst 2449 gånger)

louise

  • Gäst
Shit! Ett lamm, nu?!
« skrivet: 02 apr-07 kl 11:14 »
Sixten har lammat! Trodde inte det skulle vara redan nu, vad ska jag tänka på? Han inte bygga lamningsbox, helt stirrig e ja nu.  Ska jag försöka hålla undan de andra tackorna? Vill inte störa med nåt bygge av lamningsbox nu.

Efterbörden hänger ut ur henne, hur länge kan det dröja innan det kommer ut helt? Vad är normalt? Vet inte om det kommer ett lamm till, hon slickar det första just nu.

leifhh

  • Gäst
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #1 skrivet: 02 apr-07 kl 11:26 »
ta det lungt och låt henne hållas en stund. sixten var väl din gamla tacka? i så fall vet hon bättre än någon annan vad som gäller... att efterbörden kommit ut är väl bara ett bra tecken på att allt gått som det skall, den lossar nog helt ganska snart.

och lammningsbox... är det verkligen helt nödvändigt att använda? (att ha i beredskap är en annan femma)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 11:40 »
 :( Suck.. jag var ordentlig o gjorde i ordning en lammningsbox.. Lammet föddes i torsdags. Dom har bott i boxen och varit ute själva fram tills igår .. då släppte jag ut dom med dom andra eftersom det var en ny som skulle lamma o behövde boxen.
Jaha.. nu har jag en tacka som springer runt som en idiot och ropar på sitt lamm med stint juver. Lammet står som ett fån och låtsas att hon inte finns. Mamman springer över henne i princip och ser inte/ fattar inte att det är hennes.
Lammet hade fått lite bajs på sig, hon kanske inte luktar hennes längre? Eller vad har hänt? Hon tog jättebra hand om henne från början. JAG är rådvill!

Har nu stängt in dom i lammningsboxen igen och smörjt lammet med hennes mjölk men tackan bara bää´ar förtvivlat vid grinden.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

louise

  • Gäst
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 11:49 »
Nu är det två lamm! De försöker dia men Sixten går undan och tycker de är irriterande. Men hon slickar båda frenetiskt. Vänjer hon sig om en stund tro?  

Nej, Sixten är min två-åring, osäkert om det är hennes första eller andra lamning.

leifhh

  • Gäst
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #4 skrivet: 02 apr-07 kl 12:31 »
Om det är Sixtens första lammning så kan hon ju vara så där TT att hon inte vill släppa lammen med blicken och därför svänger undan varje gång de börjar försöka dia. Mina förstagångare har vant sig efter en stund och nöjer sig då med att bara lukta/slicka lammen i ändan lite då och då när de diar. Ta det lugnt, det ordnar sig sannolikt.

För övrigt så hade vi en tacka som lammade i fårhuset i förra veckan, hon tog bara det ena lammet. Det andra fick väl kanske bajs på sig eller så var det en annan tacka framme och nosade. Jag vet inte för hon lammade mitt i natten. Hur som haver, det ratade lammet har nu lämnats vidare till grannen som har möjlighet att ta hand om ett flasklamm. Annars hade jag tagit bort lammet och lämnat henne vidare till "forskningen" (har ett par bekanta som är osteologer och håller på att bygga upp referenssamlingar av ben)

leifhh

  • Gäst
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #5 skrivet: 02 apr-07 kl 12:32 »
Sjutton också, jag glömde det viktigaste:

Grattis Lollo, nu är du inte bara fårägare utan även uppfödare!

gunnar_S

  • Gäst
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #6 skrivet: 02 apr-07 kl 12:41 »
Jag har en rookie som fick trillingar igår. En klarade sig inte och
hon gör precis likadant, dvs går undan och står inte still.

Det är alltid ett svårt avvägande om man ska ingripa eller inte då
vår närvaro också stör tackan. Jag kollade om vaxproppen hade gått
dvs om lammen hade börjat dia och de hade dom efter ett tag.

Nu verkar det fungera för dom man lammen är förstås väldigt små.

louise

  • Gäst
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #7 skrivet: 02 apr-07 kl 13:23 »
Nu har båda diat verkar det som, det smaskar bra när de suger iallafall. Men nåt mer ska ut, efterbörd eller en tredje. När ska jag bli orolig? Enligt Sjödin är det onormalt om inte efterbörden kommit inom en timme, och den timmen har ju gått. Lamm nr två kom nog vid elva, halv tolv.

louise

  • Gäst
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #8 skrivet: 02 apr-07 kl 13:35 »
Tack för gratulationerna Leifhh! Är nog mer matt än Sixten nu och ska lugna ner mig med fika och kaffe.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #9 skrivet: 02 apr-07 kl 14:01 »
gratis till lammen..
jag tycker de verkar vara en fullt normal lammning, efterbörden kommer säkert den oxå.
Lammningsboxar använder jag så länge grindarna räcker  ;) .Gamla tackor brukar jag inte stänga in, viktigare med ungtackor och dom med tex trillingar.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #10 skrivet: 02 apr-07 kl 14:52 »
Grattis! Vad roligt även om det blev en överaskning..

Vi fick ju också en överaskning då vårt första lamm kom i januari, det visade sig att en av tackorna blivit betäckt på betet, ett par veckor innan vi tog undan baggarna.....

Jag tycker att det låter som att Sixten klarar sina lamm jättebra, hoppas att efterbörden kommer ut som den ska också.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #11 skrivet: 02 apr-07 kl 14:56 »
den har kommit nu! börjar slappna av.

Men jag sneglar oroligt på gammeltackans juver som är enormt och börjar ställa in mig på en lamning till det här dygnet.. hon är hälften finull och magen är enorm så det är väl lika bra att jag åker och köper en nappflaska med en gång:) Amningspump sprang jag på på loppisen i Skene i lördags, mycket nöjd med min tio-kronors-investering. Bra att ha om jag nu inte skulle klara att mjölka om det skulle behövas.
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 14:59 av Lollo »

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #12 skrivet: 02 apr-07 kl 16:57 »
Grattis till er nya lammägare!  :D :D

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #13 skrivet: 02 apr-07 kl 20:29 »
så det är väl lika bra att jag åker och köper en nappflaska med en gång:)

Köp Tokosel till lammen samtidigt om du inte gett tackorna det några gånger redan ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Shit! Ett lamm, nu?!
« Svar #14 skrivet: 03 apr-07 kl 05:24 »
Grattis från mej också!  Enligt vad jag fattat så stimuleras livmodern att dra ihop sig när juvret stimuleras, det skulle betyda att efterbörden oftast släpper sedan småttet börjat dia.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 6 användare (4 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser