Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forumets flasklamm...  (läst 1844 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Forumets flasklamm...
« skrivet: 18 jul-06 kl 19:00 »
I våras fick vi ju läsa om och följa flera flasklamm här på forumet:

Hur har det gått för dom, lever alla än ?
och är dom lika stora som de andra lammen ?

*nyfiken*  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Forumets flasklamm...
« Svar #1 skrivet: 18 jul-06 kl 20:24 »
Hej!

Vårt flasklamm Saga lever och mår bra! Hon blev ju moderslös vid fyra veckors ålder och gillade aldrig riktigt flaskan, så efter ett par veckor började vi med lammfor istället.

Saga är lite mindre än de andra lammen, framförallt har hon kortare ben. Nu är de flesta av hennes syskon baggar så det är ju lite svårt att jämföra. Sagas mamma var också den minsta av våra tackor.

Kul att du undrade!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Forumets flasklamm...
« Svar #2 skrivet: 19 jul-06 kl 23:06 »
Lilla Alice..har blivit en stor dam,hon är dock lite mindre än sina kompisar...lite smalare ben och lite mera ull,men det är väl så att dom oxå sätter mer päls för att hålla värmen?
Nu är hon ute på sin lilla ö med kompisar. :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

leifhh

  • Gäst
Re:Forumets flasklamm...
« Svar #3 skrivet: 21 jul-06 kl 07:23 »
En av mina tackor (Gotlandsfår) fick 2 lamm. Det ena accepterade hon men ej det andra. Båda var väldans små vid lammning, nästan så de kändes för tidiga.
Försökte med att binda upp tackan men det fungerade inte, kanske gav jag upp för tidigt. Sedan började jag flaskmata den lilla, men insåg att jag inte hade möjligheten att göra det i tillräcklig utsträckning. Valde därför att avliva den lilla. (Skinnet är nu berett och jättefint)
Tackan verkade ha rät lite mjölk så jag tror inte att hon skulle klarat 2 lamm. Eftersom hon även var rymnigsbenägen valde jag att slakta henne när hennes kvarvarande lamm var tillräckligt stort för att klara sig själv (9 eller 10 veckor, kommer inte ihåg).
Summa summarum: mitt flasklamm fick inte finnas kvar. (Men det tror jag att jag nämnt i en tidigare tråd)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 4 användare
Tur-Johan, alternaiv, Dot, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser