Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda kohud  (läst 5576 gånger)

MittNyaJag

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
Bereda kohud
« skrivet: 15 okt-14 kl 18:17 »
Hej!
Förra årets (och året dessförinnans...) nötdjur skickade vi till Tranås för mattberedning.
Årets nöt, en äldre ko, står snart på tur att hamna i frysen och jag är lite sugen på att ta tillvara även henne.
Mattor har vi nu så det räcker och blir över (vilket inte pengarna gör efter att ha löst ut dem.... *hua*) och istället är jag ytterst sugen på att försöka få fram lite skinn! Drömmen vore ett förkläde och/eller ett par chaps/chinks.

Hur bereder man "lättast" ett koskinn från slakt till skinn? Pälsen ska alltså bort...
Misstänker att det är ett rejält arbete,  om det är på tok övermäktigt, har ni några tips på var man kan skicka för att få berett och ändå få tillbaka "sin egen" hud?
Tärnsjö köper väl bara in, dit kan man väl inte skicka och få tillbaka sitt eget vad jag förstått?

Mvh Anna

MittNyaJag

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: Bereda kohud
« Svar #1 skrivet: 09 nov-14 kl 21:37 »
Vi har nu haft skinnet liggande i älven ett tag, sen slakten... och idag tagit upp det, skrapat insidan från en del gojjs och slaffs och nu lagt det i ett kalkbad i enlighet med en DIY från en hemsida jag hittade (älgflugornas herre, att ekbarksgarva ett rådjursskinn)... Där sägs att det ska ligga i kalkbadet ca en vecka tillsdess håren lätt lossnar...

Återstår att se!

Efter att sen ha skrapat rent både in och utsida är det vad jag förstår tänkt att det ska garvas, vi tänker göra det med granbark för det har vi tillgång till. Det jag dock funderar på i nuläget är hur skinnet faktiskt blir när man garvat det så? Det är verkligen inte enkelt att hitta information om skinnberedning på nätet!! Vi hoppas ju på ett mjukt skinn, kommer man behöva göra något mer med det efter garvningen, vad och hur?

Kommer det behövas fettas in också eller blir det mjukt av garvningen? Går det bra med granbark? Vad är skillnaden mellan annan bark?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bereda kohud
« Svar #2 skrivet: 10 dec-14 kl 20:38 »
Ett tips är Lotta Rahmes Bok om skinngarvning. Går nog att låna på bibblan. Det är den bästa information som jag kommit över. En kohud är nog ett riktigt mastigt projekt. Ni lär behöva en stor ram så är dubbelt så stor som skinnet att spänna upp det i. Har själv ingen egen erfarenhet av stora hudar eller av barkgarvning så där kan jag inte bidra med så mycket info. Lycka till!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ingobert

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
SV: Bereda kohud
« Svar #3 skrivet: 12 dec-14 kl 15:43 »
hej

en ram är inte nödvändigt.
beroende på vad du vill använda skinnet för kan det vara bra att har en rårand i skinnet dvs. att skinnet är inte helt genom garvat. så blir det hård och vattenmotståndigare.
eller om du vill ha det mjukt så låt det ligger i barkbadet länge typ 5-7 månader beroende på hur tjockt det är.
avhåra med kalk är bra. avkalka ordentligt med mycket vatten! lägga ner i barkbadet. tar ut skinnet och låt det rinner av och luftas då o då. tillsätt nytt barkspad var 3je dag. kontrollera garvnings framgång. lottas bok beskriva tillräckligt nog vilken garvnings rutin är bra. räkna med att det tar 4-7 månader.
jag har garvat ett ko skinn med rårand och det gick jätte bra. jag har inte mjukgjort det. alltså om du undrar om nåt så fråga bara.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Bereda kohud
« Svar #4 skrivet: 13 dec-14 kl 00:21 »
Har också funderat på att bereda koskinn. Vore häftigt! Såg ett program av "100 procent bonde" då han gjorde det. Tyvärr vet jag inte hur han fortsatte, men har för mig att han hade skinnet i barkbad i ca ett år...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bereda kohud
« Svar #5 skrivet: 13 dec-14 kl 04:25 »
Har också funderat på att bereda koskinn. Vore häftigt! Såg ett program av "100 procent bonde" då han gjorde det. Tyvärr vet jag inte hur han fortsatte, men har för mig att han hade skinnet i barkbad i ca ett år...


Snarare 2 1/2 år, nu har han tagit upp det, spänt upp det på ram och börjat skrapa mera, både för att få bort hinnor och för att behålla det mjukt när det torkar

http://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven/bonderoeven-8-10-4


LenaWB

  • Inlägg: 74
    • Uppland
SV: Bereda kohud
« Svar #6 skrivet: 15 dec-14 kl 16:03 »
Kan inte bidra så mycket kring kohud o avhårning men tog hand om en rå fårhud förra vintern. Skrapade råsidan grovt ren fr hinnor o slafs. Lät sedan huden torka väl, speciellt ullsidan eftersom jag ville behålla behåringen. När skinnet väl torkat var det ganska lätt att skrapa ytterligare en sväng för att få bort hinnor  o fett. Jobbade med en vanlig isskrapa till bilen. Kantskar alla sidor och gick därefter över skinnsidan ytterligare en sväng med olika finhet på sandpapper. Tanken var att fett-garva därefter för mjukhetens skull, men det kändes inte nödvändigt. Använder det som fäll på golvet, och jag är stolt att jag fixade det. Flådde djuret själv o styckade så jag har gjort hela processen "från ax till limpa".. Bultningen gjorde jag oxå😰
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

kärlek till livet

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Bereda kohud
« Svar #7 skrivet: 15 dec-14 kl 19:43 »
på youtube finns mycket klipp från canada och usa om hur man bereder.Jag har nu två koskinn som jag har skrapat på köttsidan sedan spände jag upp dem på en ram och lät torka i höstsolen samtidigt som massor av fåglar kommer och rensar skinnet perfekt åt dig. Luta ramen gärna mot ett fönster så kan du sitta sen på insidan och titta på fåglarna. Nu är skinnen torkade och kan nu ligga tills den dag jag vill garva dem på nägot sätt. Tidigare har jag smörjt in skinnen med linolja och äggula och sedan får man jobba med skinnnen. Mycket tidskrävande och kramper i händerna. Men ju mera folk man är i ringen som drar i skinnet för att trycka in fett inuti huden ju snabbare går det. Funkar bra med hjärnan från djuren oxå. En hjärna räcker för att garva. Bison är det enda djuret där det krävs med än djurets hjärna för att garva. Samerna torkar skinnen och när det är dags att göra skinnen mjuka så fuktar dem bara huden med bark vatten. Fantastiskt att kunna få göra allt detta själv utan att tillsätta något negativt... Good luck

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Bereda kohud
« Svar #8 skrivet: 12 mar-15 kl 22:25 »
Hoppsan hejsan! Helt plötsligt blev jag erbjuden ett stort skinn efter en stut. Helt akut åkte det i frysen. Nu är bara frågan. Hur gör man det här på bäst sätt? Har varit till bibblan och lånat Lotta Rahmes bok, men tycker den är lite bökig att hänga med i. Är inne på avhårning genom aska och sedan barkgarvning, men är inte helt hundra. Hon skriver bland annat om att koka barken, men sen står det helt kort att man till kohud istället kan använda okokt bark. Men inte vilka mängder och så???  Nån som har koll på läget? Eller är någon annan metod att föredra? Tänker att man kanske kan använda lädret till att sy nått kul av... en väska bla. Jag har tidigare berett fårskinn med alun men det här känns som en ny utmaning.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bereda kohud
« Svar #9 skrivet: 13 mar-15 kl 04:08 »
Snarare 2 1/2 år, nu har han tagit upp det, spänt upp det på ram och börjat skrapa mera, både för att få bort hinnor och för att behålla det mjukt när det torkar

http://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven/bonderoeven-8-10-4


När han tillsist kom med skinnet till skomakaren för att göra skor så var det så stelt och tjockt att det i alla fall inte kunde användas för att göra skor av!

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Bereda kohud
« Svar #10 skrivet: 08 apr-15 kl 15:37 »
ring tärnsjö och kolla... dom kan mycket väl göra mindre jobb, men jag tror nästan det är billigare om du vill göra chaps å sådant att köpa det skinnet, koskin är som regel minst4-6 mm tjockt utan att tas ner...du kanske får det billigare om du levererar ett ogarvat skinn, dessutom är deras garvnings metoder mer miljövänlig då dem sysslar med vegetabila garvningsmetoder...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser