Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  HUR införskaffa sin första flock?  (läst 1278 gånger)

Piien

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
HUR införskaffa sin första flock?
« skrivet: 25 jan-15 kl 17:04 »
Hej!

Vi har bestämt oss för att införskaffa en flock höns av blandade raser nu till våren/sommaren. Hönshuset är ännu ickebefintligt och kommer inte kunna börja byggas förrän vintern släppt sitt tag om oss.

I nuläget ser det ut att bli en flock på ca 5 st hönor; Hedemora, Isbar, Maran och dv. Wyandotte.

Nu till frågan - hur bär jag mig åt? Jag vill helst ha värpklara/snart värpklara unghönor. Någon som säljer ett par av dessa raser och har unghöns till maj/juni? Har även funderat i avelsäggbanor men har som sagt varken höns, hönshus, kläckare eller erfarenhet så det känns inte som ett hållbart alternativ att börja med. Hönsbytardagar förstår jag kan innebära en del risker med smittor men där kanske det brukar säljas unghöns i olika raser?

Tacksam för råd om hur jag får ihop min blandflock, längtar så efter att få ett gäng höns att ta hand om  :-[

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: HUR införskaffa sin första flock?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-15 kl 17:45 »
Det är tyvärr så att utbud och efterfrågan är i otakt.
På hösten  finns ett stort utbud av just fullvuxna,  värpklara unghönor.  Alla uppfödare vill bli av med alla överskottsdjur före vintern.
Men köparna vill ha höns på våren. Då är det svårare.
En möjlighet är att man kan få köpa några  "begagnade" avelshönor,  när uppfödaren fått fram avkommor efter dem.  Eller uppfödaren har sparat några reservdjur, eftersom det kan bli åtgång under vintern på grund av hök och annat, som hen sedan vågar avvara.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: HUR införskaffa sin första flock?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-15 kl 14:56 »
Du har två alternativ.

1. Kläck fram egna. Du kommer att slippa ohyra men du måste kläcka fram fler än du tänkt ha och räkna med att du får många tuppar som måste slaktas. Det blir dyrt för 5 hönor om du ska ha olika raser av alla. Så jag rekommenderar inte att du väljer det alternativet.

2. Du köper livdjur. Du kommer inte att kunna köpa exakt varje ras, i exakt samma ålder, exakt samtidigt med största sannolikhet. Du får anpassa dig lite efter utbudet. I vår/sommar kommer du ganska lätt kunna få tag på kycklingar, ffa maskinkläckta. En och annan vuxen höna kan du få, lättare att få tag på hönor som är 2 år än precis värpklara. Men det går om man letar såklart. Och är villig att åka några mil. En del personer har flera raser, du kan säkert hitta två av dina raser hos samma uppfödare vilket är bra, men du kanske inte kan hitta i exakt samma ålder. Men då har du fått tag på ett par. Man bör inte släppa in en ensam höna i en ny grupp, så försök att räkna med att antingen köpa två av samma ras eller om du kan hitta två olika raser från samma grupp. Om du inte köper veckogamla kycklingar då, men såna ska ha värmelampa/tak och lite extra omvårdnad.

Leta gärna uppfödare redan nu som har fler än en av de raser du söker och fråga om du kan få veta när han/hon kommer att ha kycklingar/unghöns till salu. Är du ute i god tid kan du ha förtur. :)

Facebook har bra grupper för hönsförsäljning/köp. Hönsmarknader är alltid en risk, men samtidigt är det en intressant mötesplats att knyta kontakter på så jag föreslår att du besöker en sån innan du köpt höns och tittar. Kanske ser du raser som du tänkt dig och via säljaren får tips om andra som har rasen i din närhet och som kanske har till salu. Hönsfolk pratar och hjälper varandra, så är man öppen kan man hitta genvägar. :) Lycka till!
« Senast ändrad: 10 feb-15 kl 19:11 av Vargaa »

hummelur

  • Inlägg: 16
    • Övriga världen
SV: HUR införskaffa sin första flock?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-15 kl 16:31 »
Ett tipps, men kanske fel tid o för långt bort
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=173646
"sökare"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hardis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser