Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grovlek på veke i gjutna ljus  (läst 1947 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Grovlek på veke i gjutna ljus
« skrivet: 23 apr-16 kl 11:34 »
Kanske inte rätt "tavla" för den här frågan och i så fall får moderator flytta den.

Jag ska prova att gjuta ljus av mitt bivax. Har köpt en form men är lite fundersam över hur grov veke som är lämplig. Det finns miljarder (nåja, kanske inte riktigt) olika grovlekar att välja mellan. Någon som vet?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Grovlek på veke i gjutna ljus
« Svar #1 skrivet: 23 apr-16 kl 19:23 »
Vekens grovlek beror ju på hur tjockt ljus det är.
//Luff

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Grovlek på veke i gjutna ljus
« Svar #2 skrivet: 23 apr-16 kl 22:21 »
Det enklaste är nog att provgjuta några ljus med olika sorters vekar och se hur de beter sig.
Du kan också titta på vilka vekdimensioner som är gångbara i fabrikstillverkade ljus av ungefär samma typ som de du tänker göra.

Om veken är för tunn så "drunknar" den i smältbadet när ljuset har brunnit en stund, och ljuset slocknar. Om den är för grov så suger den smältbadet torrt och sedan brinner veken själv upp.

Man måste nog också ta hänsyn till vilken sorts ljusmassa det är. Det är inte alls självklart att en veke som fungerar bra för ett stearinljus av vissa dimensioner, passar till ett lika stort bivaxljus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 3 användare
von tratt, Själv är bäste dräng, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser