Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmpellets åsikter?  (läst 11785 gånger)

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
Halmpellets åsikter?
« skrivet: 22 dec-09 kl 14:33 »
Hej! Jag undrar om någon har provat halmpellets till sina djur? Ska tydligen vara något nytt och väldigt bra.....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-09 kl 17:41 »
Grejen är den att  jag skulle väldigt gärna vilja använda spån och halm till alla mina djur(höns, ankor och åsnor), problemet är bara att dom som som tömmer våran gödsel container har helt plötsligt bestämt att vi inte får slänga varken spån eller halm i containern, absolut inte halm för det är väldigt svårt att ta hand om...
har  bytt till torv men nu när det är så här kallt så har åsnorna i boxen som ett asfalts golv och ankorna har skridsko bana och hönsen är dom ända med några plusgrader så det där går det väl an i alla fall.... Jag ringde till foria för att höra om ett annat alternativ till halm och blev då tipsad om halm pellets.... man får väl helt enkelt prova för att veta....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

putte95

  • Gäst
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #2 skrivet: 22 dec-09 kl 17:50 »
tror du inte det blir hårt??..
sökte på google och tycket kornen ser hårda ut...
men jag har ju inte testat...

Ratchaburi

  • Inlägg: 221
    • Södermanland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #3 skrivet: 22 dec-09 kl 18:02 »
Jag har aldrig provar halmpellets men pellets gjord av spån.
Resultatet var att dom fick förhårdnader under fötterna och tyckte inte alls det var skönt att gå på.
Sen var det ingen hit när dom sprätte omkring i det. Dom andra fick titt som tätt en kula i skallen ::)

När de var lagom upplösta var det dags att slänga ut dom.

Vet inte om halmpellets är ungefär samma men prova kan man alltid. Det tar ju garanterat bort det isolerande och mjuka och ljuddämpande man får av spån, halm med mera..

om du provar så dla gärna med dig sen av dina erfarenheter ;D
My name is not Rihanna....

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #4 skrivet: 22 dec-09 kl 22:22 »
Har provat både halm o spånpellets till höns. Ingen hit tycker jag, jag fick det gratis därför hade jag det. Halmpellets tycker jag är för dyrt dessutom om man ska köpa det.
Det ska finnas mald värmebehandlad halm ifrån danmark att köpa (en sån fabrik ska byggas i sverige).
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #5 skrivet: 23 dec-09 kl 12:46 »
Men varför skulle du elda upp det? Det enda vettiga är ju att kompostera det och använda som jordförbättring. Och om det kostar så mycket att bli av med det måste det ju bli lönsamt att gjuta ett underlag för en gödselstack, gärna med tak över, så att det inte bildas en massa lakvatten, som det väl är olagligt att låta läcka ut (?), kompostera i typ 2 år och sedan sälja till trädgårdsägare, som oftast har svårt för att få tag på välbrunnen gödsel till jordförbättring och näring.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #6 skrivet: 05 jan-10 kl 23:28 »
Så här står det på en leverantörs hemsida.... jag är nyfiken på det men det kanske funkar bäst till häst gissar jag.

Sprid ut ca 100-130 kg halmpellets jämnt i en normal stor box, ta sedan en vattenkanna med 15-20 liter vatten och strila över halmpelletsen, vänta 1-2tim för resultat.

- Under första veckan, se till att alla pellets får lite fukt på sig för att svälla upp till en mjuk och dammfri bädd. (vid torr väderlek eller renlig häst vattna vid behov).

- Rör ej om i bädden, ta bara bort avföring.

- När större klumpar av urin bildas mocka ut dem och fyll på ca 10 - 20kg halmpellets per vecka eller efter behov.

- Blanda ej spångödsel med gödsel från boxar med halmpellets då den är en värdefull gödning.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #7 skrivet: 01 nov-10 kl 13:35 »
Finns det någon här som provat halmpellets som strö till hönsen? Om ja, hur fungerar det?
« Senast ändrad: 27 nov-11 kl 09:55 av Suss i Sannum »
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #8 skrivet: 01 nov-10 kl 13:41 »
De halmpellets jag har sett var hårda och gå på och vitsen är väll att det blir mjukare när hästarna kissar. (Precis som om du använder har värmepellets)

Höns kissar ju inte ::) så jag trot att det blir lite som att gå barfota i singel  :-\ Men som sagt jag har inte vågat prova då det verkar för obekvämt! Om du testar berätta gärna hur du tycker det funkar!

Själv har jag fått tag i en hackad och värmebehandlad halm som funkar fint. Den packar sig inte och blir hårda kakor som långhalm och dammar inte lika mycket som kutterspån. Kostar mer än vanlig halm men det är det värt.

Jag ska prova att blanda hackehalmen med lite torv när det ska flyttas till nya hönshuset så får vi se hur det blir.

 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #9 skrivet: 26 nov-11 kl 23:35 »
Väcker upp min gamla fråga med eget svar... nu har jag halmpellets i fyra av fem rum med höns. Hittills fungerar det väldigt bra och det är torrare och luktar mindre än med annat strö. Jag lägger in pelletsen och vattnar (då hönsen inte trampar sönder den) och den blir då till finmalen halm på några dagar. Brukar vända runt i bädden en eller ett par gånger i veckan och tar bort klumpar av lort då och då.
« Senast ändrad: 27 nov-11 kl 18:04 av Suss i Sannum »
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #10 skrivet: 29 nov-11 kl 13:22 »
Jag har halmpellets. Blöter det och trampar på det, så löser pelltsen upp sig och blir till torrt fint strö. Hönsen gillar både att bada och sprätta i det samt pilla med de pellets som ev inte löst upp sig helt. Jag är nöjd med det och gissningsvis även hönsen.  ;D

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #11 skrivet: 01 dec-11 kl 20:33 »
Halmpelletsen köper jag på samma ställen som hönsfodret. Kan tänka att det även finns i de flesta hästaffärer. Säckarna har kostat mellan 57-65 kr st (de väger 13 kg). Det blir billigare om man köper halv- respektive helpall.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #12 skrivet: 01 dec-11 kl 20:33 »
Jag har köpt på Granngården. 13 kilo för 69kr tror jag.. Det går inte åt så mycket som man tror då pelletsen sväller och blir strö när man blöter och trampar. Men några säckar..beroende på hur stort hönshus man har förstås.
Finns säkerligen billigare ställen att köpa på, än Granngården kan jag tänka mig.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #13 skrivet: 22 jun-12 kl 14:06 »
Jag har halmpellets hos mina höns. Ser en aning skitigt och sunkigt ut, är lite tråkig färg på det (gråbrunt), men attans va det håller sig torrt länge!
Jag valde att inte vattna på det för att få det att gå sönder, utan lät hönsen trampa och fukta upp det själva. Det tog ungefär en vecka, sen var alla pelletsar uppluckrade.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #14 skrivet: 18 nov-12 kl 12:16 »
Ni som använder det är ni nöjda ??
Tänker prova till hönsen men vill inte ha högre fuktighet,
 än jag har.
Man ska ju vattna på pelletsen.
Hedemorahöns

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #15 skrivet: 18 nov-12 kl 21:42 »
Jag är otroligt nöjd med halmpelletsen! Har dock fuktat pelletsen i en skottkärra istället för att hålla på och he in vatten i själva hönshuset. Har inte vattnat särskilt mycket på dom, utan dom har varit pellets när vi lagt in dom, om än lite "fluffigare". Dom faller isär på en vecka ungefär, och sen tycker jag att det håller sig fräscht länge.  :)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #16 skrivet: 18 nov-12 kl 21:49 »
Om diskussionen gäller halmpellets till höns kanske den inte skulle ligga under brukshästar  ;)

Jag har provat halmpellets till höns och  det funkar  fint men eldningspellets är bättre. Eldningspellets håller torrt längre, är ljusare, hönsen gillar bättre att bala i det och det kostar mindre. Enda nackdelen är väl att det inte är lika snabbt nedbrytbart på gödselhögen eller lika bra att slänga i trädgårdslandet  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #17 skrivet: 19 nov-12 kl 15:45 »
Ja men trodde jag skulle få flera svar av de som eg använder halmpellets , så det var medvetet. ;)
Nja vad jag egentligen var ute efter var om FUKTIGHETEN HÖJDES
 iom att man vattnade den.
har nu i efterhand läst mycket på nätet om det.
Vill ha det som lätt bryts ner i komposten.
Ska iaf prova.
Man kanske kan lägga i säck  då man vattnar det, och sen hälla ut det.
Har lättströ som jag tycker är toppen men det finns inte längre  :(
Hedemorahöns

Svevik

  • Inlägg: 29
  • Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #18 skrivet: 25 jan-13 kl 10:59 »
Har under några månader testat halmpellets som strö till mina höns. Det fungerar perfekt. Pelletsen smulas sönder och blir finfördelad, när hönsen pickar och trampar på den. Mycket bra uppsugningsförmåga. Det blir alltså en torr och fin bädd, som är lätt att mocka ut. Pelletsen dammar inte. Eftersom det är en ren naturprodukt, blir det bästa tänkbara gödningsmedel till den ekologiska odlingen i trädgårdslandet. Kolla bifogad länk:
http://www.lagabioenergi.se/halmpellets/
Halmpellets är flera gånger bättre än kutterspån, som har dålig uppsugningsförmåga och kan ge sårskador under fötterna på höns.
Halmpellets fungerar bra till dom flesta djur, från hästar till katter.

// S

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #19 skrivet: 25 jan-13 kl 13:11 »
Intressant! Köper du de där pressade säckarna från Granngården? Hur mycket räcker en säck till?

Jag kör med Lättströ från Granngården, är jättenöjd med det. Dammar inte och suger fint.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser