Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsreden - hur stora, hur många?  (läst 38903 gånger)

snorpan

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-07 kl 10:10 »
Roligt att se hur andra har löst det med sina reden, vore kul med fler sådana bilder :D
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #21 skrivet: 29 okt-07 kl 11:25 »
Undrar en annan sak angående redena. Ska där vara tak på? eller det funkar vilket som helst? vilket bör man göra, ska bygga nytt och vill göra det så bra som möjligt.
Min gubbe vill göra rede 30*30 cm till mina blivande maranhöns, vad tror ni om dem måtten, jag tyckte det kändes litet men han säger att det räcker.
Ska ha stora silkes också och undrar hur stora rede där ska vara till dem?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

trollpip

  • Inlägg: 96
    • Dalarna
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #22 skrivet: 30 okt-07 kl 19:56 »
Jag har gjort nya reden nu till det nya hönshuset som stod klart förra veckan. Och till redena har jag köpt plastkorgar som man lätt kan ta ut och rengöra samt lyfta ur om hönsen vill ruva. Är trött på att försöka flytta ruvhönorna genom ingångshålet... Så nu hoppas jag bara att hönsen kommer att gilla redena!!  ;D
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #23 skrivet: 30 okt-07 kl 19:59 »
Min erfarenhet är att tak på reden är detsamma som förbjudet område. Därinne skiter dom inte ens.

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Hönsreden - hur stora, hur många?
« Svar #24 skrivet: 10 aug-16 kl 17:35 »
Efter ca 10 år rustar vi hönshuset igen ;-).
Vi startade med två ombonade reden, favoriterna och ett kollektivrede under dessa till 6hönor. Kollektivredet togs bort och en kommod kom dit i stället iom att besättningen utökades. I dagsläget håller vi 1.15. Nu behåller vi de ursprungliga favoriterna och bygger ett kollektiv för tre på motsatta sidan. Varför? Jo våra ruvvilliga Hedemora har en tendens till att ockupera favoriterna på bekostnad av äggproducenterna och så kan vi ju inte ha det ;-) Nu letar vi runt som bäst på smarta alternativ att haka ner. Färdiga att köpa är i mitt tycke svindyra! och  är ändå inte exakt det som jag vill ha, så......
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser