Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsreden - hur stora, hur många?  (läst 38987 gånger)

CrazyMagpie

  • Gäst
Hönsreden - hur stora, hur många?
« skrivet: 16 okt-07 kl 12:43 »
Måste höra med er höns-veteraner hur stora och hur många reden höns behöver?

Hade nämligen i tankarna att en ombyggd hylla ska få tjänstgöra som reden nu in vinter (i väntan på att vi bygger om för hönsen nu till våren) men funderar på om facken/redena blir för små eller om de funkar?
Har varit förvaring för A4 papper så facken/redena blir isåfall lite större än ett A4 i botten och 35-40cm höga ungefär.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-07 kl 12:49 »
Måste höra med er höns-veteraner hur stora och hur många reden höns behöver?

Hade nämligen i tankarna att en ombyggd hylla ska få tjänstgöra som reden nu in vinter (i väntan på att vi bygger om för hönsen nu till våren) men funderar på om facken/redena blir för små eller om de funkar?
Har varit förvaring för A4 papper så facken/redena blir isåfall lite större än ett A4 i botten och 35-40cm höga ungefär.


Tror det funkar bra om du inte har för stora raser.

Jag har 5 rejält stora reden, fast det skits i 3 av dom, en ignoreras & så är det fest i den sista...

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-07 kl 12:49 »
Mina höns har mindre reden än så! Men det är ju inte stora heller! Hedemora och dvärgkochin! Så jag tycker att storleken verkar bra! Hon oss har det inte spelat någon roll om vi har haft ett eller sex reden, till fem hönor, de har likväl velat värpa i samma....och oftast har äggen bara legat i ett eller två reden!

CrazyMagpie

  • Gäst
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-07 kl 12:53 »
Men hörrni - det låter ju bra!
Då får de turas om med de 4 reden som blir till att börja med, och visar det sig blir trångt så finns ju alltid hästkrubban kvar att ha till rede tills vidare om det krisar!  :D

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #4 skrivet: 16 okt-07 kl 13:41 »
Har varit förvaring för A4 papper så facken/redena blir isåfall lite större än ett A4 i botten och 35-40cm höga ungefär.

Kör en repris från igår. Mått för frigående höns enligt L100:

Fackrede: 0,0125 m2/höna, minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m
Kollektivrede: 0,010 m2/höna, minsta area 0,140 m2, kortaste sidan 0,35 m

Ett A4-ark är väl 21 cm på kortaste sidan.

CrazyMagpie

  • Gäst
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #5 skrivet: 16 okt-07 kl 13:55 »
Kör en repris från igår. Mått för frigående höns enligt L100:

Fackrede: 0,0125 m2/höna, minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m
Kollektivrede: 0,010 m2/höna, minsta area 0,140 m2, kortaste sidan 0,35 m

Ett A4-ark är väl 21 cm på kortaste sidan.
Attans då.. då faller det på någon cm... två stora reden då istället kanske? Men det känns lite för 8 hönor? Eller kan de tänka sig att dela rede när de blir i kollektivredestorlek? ???

(ställer säkert lite, i era ögon, korkade frågor - men jag tänker så att det är bättre att jag ställer dem nu innan så att de får det så bra som möjligt sedan - så korrigera mig gärna om jag är ute på fel spår! :))

Ehrenstorp

  • Inlägg: 51
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #6 skrivet: 16 okt-07 kl 15:18 »
Två reden för 8 höns går jätte bra, tycker jag.

Och om det skulle vara så att båda är upptagna och en tredje höna vill värpa så kan dem ligga i samma.
Har Vit leghorn, Svart Leghorn och Skånsk blommehöna

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-07 kl 15:50 »
Testar att klistra in en länk på samma ämne:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=26022

Sen vore det kul att höra vad folk har i sina reden. Har själv testat hö/torkat gräs, sågspån, så'nt där "tuggat" papper från kontor.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #8 skrivet: 16 okt-07 kl 16:37 »
Jag har fem hönor och tre reden, men de envisas med att lägga alla äggen i samma så det hade ju räckt med ett...

De är 30x30x30 cm på alla håll med en liten kant längst fram. Det jag gjorde fel när jag gjorde dem är att alla sitter ihop. Nu är ju inte mina hönor ruvvilliga men någon gång kanske jag skaffar en ruvvillig höna och då hade det ju varit bra att kunnat ta ner bara det redet på golvet...

Jag har torkad trädgårdsmossa i redena, jag har aldrig hört någon annan än min syster som tipsade mig om det, som har det. Men det har funkat bra för mina hönor. Äggen är alltid rena. Fast det ser trevligare ut med halm. Min mossa som jag fick av min syster är slut nu, man måste byta en gång i månaden eller så för då har den tappat 'fluffet'. Vi har ingen mossa i vår gräsmatta (snyft snyft vilken otur vi har...) så vi får testa något annat framöver, tänkte ta halm i vinter som de kan gosa ner sig i om de fryser (alltid rädd att hönorna ska frysa, pappa skrattar åt mig...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sally

  • Inlägg: 641
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #9 skrivet: 16 okt-07 kl 16:49 »
Tror det funkar bra om du inte har för stora raser.

Jag har 5 rejält stora reden, fast det skits i 3 av dom, en ignoreras & så är det fest i den sista...

Det tycks vara så hos de flesta...Jag har ganska många reden till mina hönor och de utnyttjar långt ifrån alla. Jag har försökt tänka som en höna  ;) för att få till det genom åren, men de överlistar mig varje gång. Nu har jag små väggfasta reden för dem som inte vill "dela", en fd lagerhylla som jag målat om och placerat sidor på. Denna är inte indelad i fack utan är till för de höns som VILL dela och som gärna ligger och värper flera stycken samtidigt (bra för att slippa bråk). Sen har jag ett par golvreden, en liten hylla (40cm) och ett par "sirapskärl" som också står på golvet.

Jag brukar bottna med sågspån och sedan ha hö. I lagerhyllan har jag skurit ut lagon stora bitar plastmatta, vilket gör det lätt att lyfta ut och torka rent.

Sally
Går det...så går det!

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #10 skrivet: 16 okt-07 kl 17:57 »
En del av mina hönor,
har gett sig 17:on på att lägga äggen i spånbalen.
Nu tog jag det sista av spånet och nu lägger de inga ägg alls.
De har ett jättefint stort värprede
men där sover dvärghönsen.
Nya balen har jag ställt på ett annat ställe.
Knäppisar ;D
Hedemorahöns

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #11 skrivet: 16 okt-07 kl 18:52 »
Kör en repris från igår. Mått för frigående höns enligt L100:

Fackrede: 0,0125 m2/höna, minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m
Kollektivrede: 0,010 m2/höna, minsta area 0,140 m2, kortaste sidan 0,35 m

Ett A4-ark är väl 21 cm på kortaste sidan.

Fast om du provar fråga hönsen? Jag tror det går bra med A4 storlek.

johe71

  • Inlägg: 1975
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #12 skrivet: 16 okt-07 kl 19:18 »
Fast om du provar fråga hönsen? Jag tror det går bra med A4 storlek.

jo... men ska man ändå bygga om så är det väl lika bra att man följer de regler som finns... kommer djurskyddsinspektören på ett onamält besök så kommer han inte att fråga hönsen vad de tycker utan läsa vad som står i reglerna  ;)

angående antalet reden: om man tycker att det är svårt att räkna på de siffror som angetts så ska man ha ett rede [med miniminått] per 6 hönor

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #13 skrivet: 16 okt-07 kl 19:43 »
Sätter man en bit läkt i kanten på hyllan så har man ju de där centimetrarna.

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #14 skrivet: 16 okt-07 kl 19:57 »
Har bokhyllor med brädlist i framkanten. Fungerar jättebra. Fylld men halm, måste leta lite efter äggen ibland. Ombyggd stereobänk, ett par ombyggda sängbord, några byrålådor och transportburar för katter har de också.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

CrazyMagpie

  • Gäst
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #15 skrivet: 17 okt-07 kl 20:06 »
Citera
angående antalet reden: om man tycker att det är svårt att räkna på de siffror som angetts så ska man ha ett rede [med miniminått] per 6 hönor
Då borde ju hönorna, rent teoretiskt iaf klara sig fint med två stora reden!  :)

Fram med sågen alltså och kapa bort lite mellanväggar... 8)

Förresten, brukar de föredra någon särskild höjd på redena?
I den hönshus jag sett tidigare har redena varit lagom arbetshöjd för oss människor - men är det verkligen den höjd som höns föredrar, eller bryr de sig helt enkelt inte?  ???
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 20:07 av CrazyMagpie »

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #16 skrivet: 17 okt-07 kl 20:08 »
Då borde ju hönorna, rent teoretiskt iaf klara sig fint med två stora reden!  :)

Fram med sågen alltså och kapa bort lite mellanväggar... 8)

Förresten, brukar de föredra någon särskild höjd på redena?
I den hönshus jag sett tidigare har redena varit lagom arbetshöjd för oss människor - men är det verkligen den höjd som höns föredrar, eller bryr de sig helt enkelt inte?  ???

Jag har noterat att höjden... Det går inte att veta. Vissa vill sitta lågt, andra i taket, men till syvende & sist vill alla vara i samma  ::)

amarantus

  • Gäst
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #17 skrivet: 17 okt-07 kl 20:11 »
Mina rackare slänger ut äggen om jag lagt dem i ett rede som jag tänkt ut för ruvning... :o sick galningar, envisa som synden....

CrazyMagpie

  • Gäst
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #18 skrivet: 17 okt-07 kl 20:48 »
...inte så konsekventa alltså, hönsen! ;D

Testar väl och ser vad som funkar helt enkelt...

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:Hönsreden - hur stora och hur många?
« Svar #19 skrivet: 18 okt-07 kl 21:28 »
Så här har jag gjort. Och det värps i en del, en del sussar de halvstora i och ett par ligger det ruvisar i . Den ena i en mangelkorg, som står på golvet under dyngbingen, den andra i en IKEAlåda.
Men jag har en rackarns hönsa som ibland sitter på nedre pinnen och värper. Därför har jag fått sätta upp ett nät under henne ... Galna är en del.

//Maya
« Senast ändrad: 18 okt-07 kl 21:31 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser