Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kondens.  (läst 1096 gånger)

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
Kondens.
« skrivet: 24 sep-16 kl 09:08 »
Det blir lite kondens på fönstren i hönshuset nu, en aning, inte mycket egentligen. Har en liten ventil uppe i nock i ena gaveln och i övrigt en lekstuga som inte direkt tät som jag upplever det. Bör jag öppna något nära golvet i andra gaveln ändå kanske. Rädd för drag....
Höns i avlagd lekstuga.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kondens.
« Svar #1 skrivet: 24 sep-16 kl 09:31 »
Jag antar att fönsterrutorna var kallare än innertemperaturen i hönshuset då kondensen slog ner?  Som bekant blir det kondensutfällning så snart en yta har en temperatur som är lägre än luftens daggpunkt vid aktuellt fuktinnehåll. Det som är mer intressant och bör avgöra hur du gör med ventilation osv, är den relativa luftfuktigheten inne i hönshuset.  Häng upp några termometrar och hygrometrar för att hålla koll på vad som händer!

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Kondens.
« Svar #2 skrivet: 24 sep-16 kl 10:15 »
Nu när jag tittar närmare på det hela så var kondensen faktiskt på utsidan av fönstret. Ingen fara på taket alltså?

Hur hög fuktighet är acceptabel om jag sätter in en hygrometer?

Höns i avlagd lekstuga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 4 användare (1 dolda)
polyamorista, xaelanar, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser