Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lyckas jag bäst?  (läst 1763 gånger)

RM

  • Inlägg: 63
    • Västmanland
Hur lyckas jag bäst?
« skrivet: 05 sep-16 kl 16:45 »
Hur ska vaktlarna bo?
Hur klarar de kyla?
Lätt ruvade?
Hur många?
Vilket foder?


 

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Hur lyckas jag bäst?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-17 kl 22:47 »
Hej!

Kul att du är nyfiken på vaktlar!

1) Vaktlar är en marklevande fågel men är trots det duktiga flygare, så ska du ha dem utomhus måste du ha tak på gården. Sen bör du tänka på att de antingen ska kunna flyga upp utan att stutta i taket, eller så bygger du taket så pass lågt att de inte hinner få upp farten för att kunna skada sig själva. I vinter har jag haft mina inomhus i ett gammalt ko-stall med värmelampa, och de har trivts utmärkt.

2) De klarar ett par minusgrader utan problem, bara det inte drar på dem eller finns risk för frost, en värmelampa räcker gott och väl för att de ska få den värme de behöver.

3) Jag har aldrig sett att någon av mina hönor ruvar, så det är maskin som gäller, på 20 ägg brukar jag få ut ca. 10-18 kycklingar, en hel del tuppar blir det förstås, men de är oförskämt lätta att slakta och ta tillvara på.

4) Hur många du vill ha beror ju förstås på hur många ägg du vill ha, jag brukar få ca. 8-10 ägg om dagen på 12 hönor, perfekt att ge bort i present till vänner och bekanta.

5) Det finns inget särskilt vaktelfoder tyvärr, jag ger mina granngårdens bas/värpfoder plus vitaminer och en del frukt, och de har inte visat tecken på sjukdomar eller dyl.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser