Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvhöksgräns?  (läst 1943 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Duvhöksgräns?
« skrivet: 14 aug-16 kl 08:49 »
Igår såg våra höns och  jag duvhök. Den var alldeles ovanför oss och stod nästan stilla. Ryttlade inte. Hönsen låg i ett buskage och höken liksom kollade in dem och sa att det får bli någon annan dag när människor inte är ivägen.

Undrar vilken storlek de har som gräns? Jag tvivlar på att höken skulle ge sig på våra 3 månaders Brahma.

Vad tror ni?

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Duvhöksgräns?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-16 kl 09:52 »
Det var nog ingen duvhök du såg. Dom ligger inte still och svävar över hönsgården mer troligt att det var ormvråk eller glada. Höken kommer du inte se före han slår till. Han kommer lågt som en projektil mellan träd och buskar och då är nog inga 3 månaders brahmor något problem.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Duvhöksgräns?
« Svar #2 skrivet: 14 aug-16 kl 09:53 »
Fullvuxen brahma är inget problem.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Duvhöksgräns?
« Svar #3 skrivet: 14 aug-16 kl 11:37 »
Det var nog ingen duvhök du såg. Dom ligger inte still och svävar över hönsgården mer troligt att det var ormvråk eller glada. Höken kommer du inte se före han slår till. Han kommer lågt som en projektil mellan träd och buskar och då är nog inga 3 månaders brahmor något problem.

Alltså så pass nära som den var. Den hade gråvit teckning likt höken. När den flög över våra huvuden kretsade den. Sedan såg vi den börja ryttla en bit bort.  Jag tänkte på duvhök eftersom jag hört om den här i krokarna men storleken och beteendet... Upplevs duvhöken så stor som en ormvråk? Kretsandet...Kan det ha varit en sparvhök? Stjärtfjädrarna var nästan ihop men med tydliga ihophållna vingpennor.
En falk ser man väl inte vingpennor på?

Duvhök tar alltså fågel på flera kilo. Lyfter den med den också?

« Senast ändrad: 14 aug-16 kl 11:52 av ojkooj »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Duvhöksgräns?
« Svar #4 skrivet: 14 aug-16 kl 13:46 »
Duvhöken kan döda mycket större byten än den kan lyfta med, även om den inte kan lyfta med bytet så kan den ofta släpa det en bit.

Gilbert

  • Gäst
SV: Duvhöksgräns?
« Svar #5 skrivet: 14 aug-16 kl 15:52 »
Den kan döda en 10 kg gåshane och äta så mycket den hinner och dra.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Duvhöksgräns?
« Svar #6 skrivet: 14 aug-16 kl 20:15 »
En ryttlande och svävande duvhök, det är med största sannolikhet ingen duvhök iaf, det är liksom helt utanför duvhökens beteende.

Den vill av allt i världen inte bli sedd av något någonsin, sparvhöken är lite mer synlig men är ist väldigt liten.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Duvhöksgräns?
« Svar #7 skrivet: 14 aug-16 kl 22:25 »
Alltså så pass nära som den var. Den hade gråvit teckning likt höken. När den flög över våra huvuden kretsade den. Sedan såg vi den börja ryttla en bit bort.  Jag tänkte på duvhök eftersom jag hört om den här i krokarna men storleken och beteendet... Upplevs duvhöken så stor som en ormvråk? Kretsandet...Kan det ha varit en sparvhök? Stjärtfjädrarna var nästan ihop men med tydliga ihophållna vingpennor.
En falk ser man väl inte vingpennor på?

Duvhök tar alltså fågel på flera kilo. Lyfter den med den också?


Jag är ingen rovfågelsexpert och jag hänger inte riktigt med på din beskrivning. Men jag tror inte på sparvhök. Finns en annan kandidat med. Någon utav kärrhökarna blå brun och ängshök sättet att flyga på stämmer och storleken. Där i mot är det nog inte så lätt att skilja dom åt om man inte är lite nördig. Ser kärrhökar här ibland kommer nog från hornborgasjön. Tror inte dom käkat upp nått fjäderfä här. Min far blev vittne till hur en kärrhök snodde en dvärghönstupp hos min bror. Brorsan bodde nära hornborgasjön höken missa tuppen men sprang i kapp den lyfte direkt och drog.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
tuslus, Anna Broman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser