Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande höna ihop med de andra i flocken.  (läst 3910 gånger)

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« skrivet: 23 maj-15 kl 19:29 »
Undrar just om man kan låta hönan ruva fram sina kycklingar inne i hönshuset tillsammans med de andra,eller om man måste avskilja henne innan kycklingarna kommer.Är det någon som haft sina nykläckta kycklingar ihop med resten av gänget? ???

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #1 skrivet: 23 maj-15 kl 20:45 »
Hej! Vi gjorde så förra året när en höna kläckte fram 6 kycklingar. Det gick ganska bra. Nackdelen är att de andra hönsen kommer mobba kycklingarna lite. Det var inget allvarligt, vad jag vill minnas, men lite "tjuvnyp" här och där.

Sen kan det såklart bli lite jobbigt om de andra hönorna lägger ägg där hönan med kycklingarna ligger.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #2 skrivet: 23 maj-15 kl 21:02 »
Tack för ditt svar! Jag antar att jag får märka äggen så jag ser skillnad på de som är ditlagda av de andra.Problemet är att jag nog måste lyfta av hönan för hon går verkligen inte iväg alls.Jag vet inte om det är så bra att lyfta av henne.Blir hon inte störd då på något sätt?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #3 skrivet: 23 maj-15 kl 21:51 »
Hon kan bli störd eller inte.
Våra Kindor är inte helt glada över att man lyfter dom men dom har fattat att vi inte plockar bort dom från äggen.  Dom brukar bara titta surt på en när man släpper ner dom.

Bestämmer du dig för att hon skall flytta så gör det ganska snart.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #4 skrivet: 24 maj-15 kl 07:36 »
Tack för ditt svar! Jag antar att jag får märka äggen så jag ser skillnad på de som är ditlagda av de andra.Problemet är att jag nog måste lyfta av hönan för hon går verkligen inte iväg alls.Jag vet inte om det är så bra att lyfta av henne.Blir hon inte störd då på något sätt?

Ingen fara! Ja, man får markera äggen. Vi ritade kryss med blyerts.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #5 skrivet: 24 maj-15 kl 17:13 »
Nu har jag delat av så hönan med äggen fått en egen hörna. ;) Hoppas det slutar lyckligt.

Hönslust

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #6 skrivet: 24 maj-15 kl 20:04 »
Vi har två Brahmahönor som ruvat inne i hönshuset, dessutom på golvet. Vi har inte delat av någonting efter första gången. Då blev ruvhönan tokig av att ligga instängd, så fort vi tog bort avdelaren så blev hon helt lugn igen.
Det enda problemet är att dom andra hönsen gärna käkar kycklingarnas mat.
Jag har tagit 2 stora regelbitar och satt nät mellan dom sedan står kycklingarnas mat under nätet....... Funkar hur bra som helst.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #7 skrivet: 24 maj-15 kl 22:15 »
Jag satte kycklingarnas mat under storhönsens matare som hänger.
Blev kanon.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #8 skrivet: 25 maj-15 kl 15:36 »
Än så länge har hon inte protesterat mot sin inhängnad och de andra hönorna  är som vanligt. Får se hur det blir men om hon protesterar får jag väll ta ner mitt lilla fuskbygge. ::) Kycklingarna kommer väl inte på ett tag än,hon har bara legat en vecka.Tack för tipsen om kycklingutfodring! :)

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #9 skrivet: 27 maj-15 kl 18:16 »
Nu kommer nästa problem,en bekant till mig sade att jag skulle kolla upp så äggen var befruktade.Så jag lyste på dem,men kunde bara se att det var mörkt förutom i änden där jag antar att det var en luftblåsa.Ja,jag är nybörjare men hur tydligt ska de där "spindeltrådarna" synas? :-\

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #10 skrivet: 27 maj-15 kl 21:17 »
Är det vita ägg syns det ganska väl, är det mörkare ägg eller en dålig lampa så kan det vara svårare.
Men som tur är gör det varken till eller från om du lyser eller inte så länge du inte kastar det du tror är tomt. Det enda du behöver plocka bort under en höna är spruckna ägg och stinkägg, resten (om det blir någon) kastar du när hönan ruvat klart.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #11 skrivet: 28 maj-15 kl 07:57 »
Äggen är lite beige inte helt kritvita ,öländsk dvärg. Hon som sade att man skulle kolla upp det,menade att obefruktade ägg kunde explodera och det var ingen trevlig upplevelse.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #12 skrivet: 28 maj-15 kl 19:51 »
Kanske det finns en lite risk men jag har aldrig varit med om det eller träffat någon som själv varit med om detta utan det har alltid varit någon okänd annan.
Min erfarenhet är att äggen läcker som en pyspunka och/eller stinker rejält varpå jag kastar dom.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #13 skrivet: 28 maj-15 kl 20:23 »
Jag får väll ta det lugnt och inte förvänta mig det värsta.  :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #14 skrivet: 28 maj-15 kl 21:20 »
De enda gångerna jag har varit med om exploderande ägg är i somras när jag vände komposten och råkade på några ägg som legat där flera månader med grepen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #15 skrivet: 29 maj-15 kl 08:40 »
Jag har varit med om ägg som "exploderade", eller i alla fall ruttna ägg som sprack, under hönan. Det luktade inte hallon, om jag säger så. Jag var tvungen att ta in hönan och duscha henne för hela hon var full av stinkande ägginnehåll. Sedan dess lyser jag ALLTID äggen!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #16 skrivet: 29 maj-15 kl 11:15 »
Det var just det hon sade till mig,att hon fick göra rent sig själv och hönshuset efter äggexplosionen,så hon rekommenderade genomlysning. Jag får försöka igen.hönan gillar mig inte nu ,hon tycker jag rotar för mycket.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #17 skrivet: 29 maj-15 kl 13:20 »
Jag brukar använda en ganska liten men bra ficklampa - inte nån billig skitlampa. Det är viktigt att den lyser riktigt starkt så att ljuset tränger igenom skalet. Passa på när det är mörkt på kvällen/natten. Då är det lättare att se.

Jag tycker det gick lättare än förväntat att se om det var liv i äggen eller inte.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #18 skrivet: 29 maj-15 kl 13:27 »
Ska prova ikväll.hoppas nu det blir kycklingar av de här äggen för hon har ju kämpat hönsstackarn.Första gången vi får kycklingar här på gården.

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Ruvande höna ihop med de andra i flocken.
« Svar #19 skrivet: 31 maj-15 kl 13:19 »
Jag brukar ha ruvhönorna tillsammans med de andra, tycker det är bra att kycklingarna blir en del av flocken automatiskt.

Här har det exploderat ett ägg en gång. Jag är inte bra på att lysa äggen. Ett alternativ är att lukta på dem då och då, det kan du ju passa på att göra när hönan tar paus om hon är sur på dig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser